Centrifugal vs magnet?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Centrifugal vs magnet??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Centrifugal vs magnet??

Har aldrig haft en multirulle med magnetbroms som kastbroms förut men har det nu och blir inte helt klok på vilken jag ska använda, den har nämligen både och så jag tänkte höra med er som använder såna rullar hur ni gör.

Ska man köra med centrifugal som vanligt och ha magneten på 0 eller släppa centrifugalen helt och bara köra med megneten eller ska det var en kombination av båda?

Spöt är ett 9' 15-45gr och det kastas mest wobbler på 20-40 gr på det, så hur skulle ni göra som har vana av liknande rullar och deras bromssystem?

Har aldrig kört magnet själv, tyvärr.
    Dock som jag har förstått det är magnetbromsen istf. den mekaniska kastbromsen, fyller alltså en annan funktion än centrifugalbromsen.
    Centrifugalbromsen ska förhindra trassel i början av kastet, magnet/mekanisk broms ska stanna spolen när betet landar.
    Alltså borde man, precis som vanligt, ställa in centrifugalbromsen på lättast möjliga trasselfria läge (med besvärligaste bete) och sedan anpassa magnetbromsen så man inte får overrun i slutet av kastet.

Nån annan får gärna korrigera om jag är helt ute & cyklar.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg

.... magnet/mekanisk broms ska stanna spolen när betet landar..... anpassa magnetbromsen så man inte får overrun i slutet av kastet.

Nån annan får gärna korrigera om jag är helt ute & cyklar.

Jo, tyvärr, lite grand.

Magnetbromsens effekt är varvtalsberoende. Vid stora varvtal har den stor effekt; vid låga varvtal (=slutet av kastet) har den mycket liten effekt.

Ungefär som centrifugalbromsen, med andra ord. Därmed kan det tolkas som att dessa tus applikationsområde torde överlappa varandra, vilket de också göra.

Intressant fråga, Rospigg. Jag vet inte hur det var tänkt från början. Grejen är väl den, att magneten är snabbt o enkelt justerbar utifrån, alltefter behov eller önskemål vid växlande omständigheter. Centrifugalen är inte det.

Låt centrifugalen sitta som den gör, och använd magneten som fine tuning vid behov.

Doc.

.

Kommentera

Hehe, där ser man.
        Var ju tvungen att se vad min vän Google hade att säga om hur man ställer in sin magnet broms - inte mycket visade det sig, men det vart iaf tydligt att du har rätt i att centrifugalbromsen och magnetbromsen överlappar varandra i användningsområde. Båda ska kontrollera vid utkastet.
        Verkar som att inställningen på magnetbromsen är beroende på den som kastar. Kastar man hårt ska den vara hårdare ställd, sedan kan man lätta på den under kastets gång.
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
        En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Ursprungligen postat av Dr. Rob Visa inlägg
          Jo, tyvärr, lite grand.

Magnetbromsens effekt är varvtalsberoende. Vid stora varvtal har den stor effekt; vid låga varvtal (=slutet av kastet) har den mycket liten effekt.

Ungefär som centrifugalbromsen, med andra ord. Därmed kan det tolkas som att dessa tus applikationsområde torde överlappa varandra, vilket de också göra.

Intressant fråga, Rospigg. Jag vet inte hur det var tänkt från början. Grejen är väl den, att magneten är snabbt o enkelt justerbar utifrån, alltefter behov eller önskemål vid växlande omständigheter. Centrifugalen är inte det.

Låt centrifugalen sitta som den gör, och använd magneten som fine tuning vid behov.

Doc.

.
          Tackar för info, hade lite testkväll igår och kom fram till ungefär det då, så jag får lära mig hantera magneten då för den är ju onekligen enklare att justera då den har sifferskala och så får centrifugalen vara som den är som en grundbroms.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Har aldrig haft en multirulle med magnetbroms som kastbroms förut men har det nu och blir inte helt klok på vilken jag ska använda, den har nämligen både och så jag tänkte höra med er som använder såna rullar hur ni gör.

Ska man köra med centrifugal som vanligt och ha magneten på 0 eller släppa centrifugalen helt och bara köra med megneten eller ska det var en kombination av båda?

Spöt är ett 9' 15-45gr och det kastas mest wobbler på 20-40 gr på det, så hur skulle ni göra som har vana av liknande rullar och deras bromssystem?
            Hej Bosse Rospigg;
            Är just den multirulle jag håller i handen en helt ny bekantskap för mig börjar jag med att grundjustera den mekaniska bromsen, så att betet långsamt glider ner några dm när jag vippar på spötoppen. Sedan aktiverar jag alla centrifugalbromsvikterna och ställer magnetbromsen på läge 3 eller 4. Efter en stunds provkastning minskar jag de aktiverade bromsvikterna parvis steg för steg och lättar något på magnetbromsen tills jag blivit riktig vän med rullen och succesivt kan öka kastlängderna .

"Professional overruns" tränade jag in redan 1952 när jag som nybörjare lärde mig kasta med min första, mörkröda ABU Ambassadeur 5000SG. Tro det om du vill eller inte, men den fungerar perfekt än idag vid spinnfiske efter Gädda och Gös. Det gäller att vara rädd om rullarna, hålla dem rena, olja in dem där så behövs och serva dem själv varje år. 5000SG-rullen sitter på mitt 9-fots ABU Atlantic 460 spöt ovanpå Tudor Marin-batteriet på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_01.htm.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
            Senast ändrad av Old Firehand; 2010-06-07, 21:13.

Kommentera

Kastbromssystem

Du har tre kastbromssystem i rullen:
              1. Centrifugalbromsen, vars bromskraft ökar kvadratiskt med varvtalet.
              2. Magnetbromsen, vars bromskraft ökar linjärt med varvtalet.
              3, Mekaniskbroms som är varvtalsoberoende.

3an använder man inte alls, utom möjligen i kolmörker eller om vinden är extremt lynnig. Bäst kastprestanda brukar man få genom att kombinera centrifugalbroms med magnetbroms, givet att det är ordning på resten av rullens högfartssystem förståss. Men här som i alla andra fall gäller det att kalibrera rullen noggrannt innan man ger sig iväg.

När det gäller magnetreglagets skala, kan du veta att du har lite magnetbroms även när reglaget står på noll, och bromskraften ökar inte så mycket de första stegen på skalan, medan varje steg i slutet på skalan har stor inverkan.

Och, lite beroende på vilken rulle du har, när du öppnar rullen ser du säkert att det finns 4magneter i hållaren, med plats för 3 magneter till. Du kan laborera genom att dels lägga till / ta bort magneter, du kan glesa ut avståndet dem emellan, vända på varannan magnet osv. Men innan du ger dig i kast med det kan jag rekommendera lite andra vitaminer som ger avsevärt mycket mer nyttoeffekt.
              www.utreel.com

Kommentera

OF:
                nejdå inte första multirullen bar det att jag haft utan magnetbroms förut typ Amb classic, detta är en lågprofilare jag fick tag på för billiga pengar så inget under av kvalitet emn för denslanten funkar den bra, och den hade magnet så då vill jag ju utnyttja det på bästa sätt.

Min första multirulle var en gammal Record som tillhörde min morfar och som när jag hittde den i förrådet hade en spunnen silkeslina (tror jag materialet var) påspolad, den var inte enkel att kasta med men funkade iaf, tyvärr försvann den för många år sedan

UT:
                Mycket bra info vilket ju inte är helt oväntat från ettt rullproffs som dig
                Ska laborera mera med den vartefter så hittar jag nog rätt, den dagen jag får kassa nog att köpa mig en motsvarande Amb så hör jag av mig för uppgradering, men just nu får denna billiga funka så länge den gör.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                41 svar
                32 243 visningar
                18 gillar
                Senaste inlägg Micki.S