Backspärslager - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Backspärslager

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Backspärslager

Hej!

Jag undrar vad backspärslager egentligen är till för? och hur det fungerar.

dom går bara sönder hela tiden ....... O speciellt alltid när man vet att man har drömgäddan på kroken...

Kan inte ge någon bra info, lämnar över det till amba proffsen som kan ge en bra förklaring

Kommentera

Backspärrslager, IAR, Superstopp...kärt barn har många namn men ett syfta att ge omedelbart "stopp" i veven..dvs inget glapp bakåt. En finess som är bra vid vissa fisken, kanske onödigt vid andra..

Kommentera

Altså om jag kopplar det på så åker inte väven bakåt? Men jag har alltid det inställt att det inte skall åka bakåt är det något jag borde ändra elller? Varför bra med att väven åker bakåt?

Kommentera

Ursprungligen postat av AlexD Visa inlägg
          Altså om jag kopplar det på så åker inte väven bakåt? Men jag har alltid det inställt att det inte skall åka bakåt är det något jag borde ändra elller? Varför bra med att väven åker bakåt?
          Jag har inte direkt året när abu började med frivav=superstopp men det är ungefär 10 år sen .

Jag har en gammal C3:a från 1993 där veven går bakåt ett par cm det va sådet hade vart i 40 år.
          Är man van vid de så funkar det men har man provat en modern rulle så vill man inte byta tillbaka . Mothuggen blir ju bättre å så blir det mindre trassel .
          Det där frinavet måste ju göras rent ett par gånger per fiskesäsong.
          Men många med mig struntar i det då man inte vågar skruva isär rullen i 1000 bitar. Min CL rocket höll i 4 säsonger innan frinavet la ned .Att frinavet pajar pga av bara jerkbait är ju skitsnack . Alla tunga moderna gäddbeten sliter på utrustningen. Jag hade extra utrustat min rulle med sk Dual stopper men frinavet gick ju sönder allafall.
          Det går ju på garantin å vill man inte skicka i väg sin rulle lämnar man in den i en bra seriös butik .I mitt fall lämna ja in den på lundgrens å det tog 20 min så hade ja ett nytt frinav monterat för 150 kr.
          Se om det håller i 4 år till.

/Fredrik

Kommentera

Hej!

Jag undrar vad backspärslager egentligen är till för? och hur det fungerar.
            Det är likt ett nållager till konstruktionen men har egenskapen att det låser sig vid motsatt rörelse. http://www.vobblaracing.se/image/bi-zeta/017_120.jpg
            Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Backspärrslager är inget du kopplar ur eller i allt efter hur du tycker det passar. Lagret är monterat mellan veven och rullspolen.Även om du monterar isär rullen så mycet du kan med de verktyg som följde med rullen eller skruvmejsel och skiftnyckel kommer du inte att få loss backspärrslagret. Till det krävs andra verktyg och lite kunnande.

När du plockar isär rullen kan du på vissa rullmodeller hitta en extra backspärr. På gamla rullar är det den som är backspärren och på nya rullar är den monterad som en extra försäkring i fall att backspärrslagret skulle ge vika, vilket stundom händer för dem som jerkar. Om backspärrslagret går sönder kan du veva lika lätt bakåt som framåt, vilket försvårar mothugg.

Alla Ambassadeur Syncro saknar backspärrslager. Syncrobromsen förutsätter att du kan föra veven bakåt för att reglera bromsverkan under drillen. De modellerna har endast backspärr.

Backspärr är en liten hake som glider över ett tandat hjul. När hjulet går framåt glider haken ovanpå tänderna men skulle hjulet gå bakåt glider haken in i mellanrummet mellan tänderna och spärrar hjulet.

Slutligen finns det modeller vilka har en reglerbar spärr monterad utanpå ena rullgaveln. Den finessen kan vara användbar vid trolling.
              Senast ändrad av BeBest; 2010-06-18, 09:14.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

IAR är väl inte supernödvändigt kanske....lite "hype" är det allt. En hederlig gammal backspärr funkar tillfyllest...och ger dessutom bättre känsla i veven med mer direktkontakt med fisken. Men det är klart...för de som trivs med att rycka sönder rullarna på jerkfiske kan IAR ha sin plats...så länge det håller ihop
                Medlem i GGG-U
                Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Antar att du pratar om en haspelrulle och då egentligen inte backspärrslagret utan backspärren !?
                  Backspärrslagret gör att veven stannar direkt och är omöjlig att veva bakåt,
                  rullar som saknar detta lager går att veva ett par cm bakåt vilket kan vara väldigt störande t.ex. vid jiggfiske.
                  Med backspärren menar jag den externa "switch" som bestämmer om du kan/inte kan veva bakåt flera varv utan stopp.
                  Jag har aldrig funnit någon anledning till varför den där externa spärren finns på hapelrulle egentligen.
                  Varför skulle man vilja kunna veva bakåt ? När man fiskar från en hög bro kanske ?
                  (Visst jag lossar den ibland, t.ex. när jag ska fälla ihop spöt, men kunde lika gärna dra ut lina för hand)
                  Man ställer ju slirbromsen så att linan kan gå ut innan den brister och
                  släpper man veven under drillning utan att spärren är i så har man trassel utöver det vanliga sedan.

Kommentera

Tack för alla svar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 805 visningar
                    0 gillar