Kastbromsproblem, Ambassadeur 5601 Jerk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastbromsproblem, Ambassadeur 5601 Jerk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

en liten bild med pilar

Gul pil: Frikopplingsknapp, kan även vara i form av en tumtangent. Skall tryckas in/ner vid kast.
    Grön pil: Mekanisk kastbroms. När den skruvas in så snurrar spolen trögare när den är frikopplad, skruvas den ut snurrar spolen lättare när den är frikopplad.
    Blå pil: Slirbroms. Skruvas den in så slirar spolen trögare när den inte är frikopplad, skruvas den ut slirar spolen lättare när den inte är frikopplad, skall ställas in så fisken kan dra ut med lina i den mån man önskar.
    Innanför den runda gavelkåpan sitter centrifugalbromsen som skall förhindra övervarv vid kast. Den kommer man åt genom att lossa på de tre gavelmuttrarna och ta bort hela gaveln med vev och allt kvar.
    Bifogade filer
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Jag måste nog tillägga att rullen på bilden är en 5500CS den har en mekbroms"ratt" på motsatta gaveln egentligen, på denna typen skall den som gröna pilen visar på vara skruvad i botten. MEN har man en rulle med kupad gavel på den sidan som veven inte sitter på så är den mekaniska bromsen på den sida som veven sitter på.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
        Jag måste nog tillägga att rullen på bilden är en 5500CS den har en mekbroms"ratt" på motsatta gaveln egentligen, på denna typen skall den som gröna pilen visar på vara skruvad i botten. MEN har man en rulle med kupad gavel på den sidan som veven inte sitter på så är den mekaniska bromsen på den sida som veven sitter på.
        är mekbromsen alltid på vänster sida på rullar med raka galvlar, oavsett vilken sida veven sitter på?

Mvh Putte

Kommentera

Ursprungligen postat av Putte Visa inlägg
          är mekbromsen alltid på vänster sida på rullar med raka galvlar, oavsett vilken sida veven sitter på?

Mvh Putte
          Svar: Nej, alltid på motsatt sida vevsidan.
          Och så ett litet förtydligande om att den skall vara i botten på vevsidan på rullar med raka gavlar. Det är egentligen så att man skall centrera spolen med den, men jag skimsar alltid så att spolen är centrerad med den i botten och ingen mekbroms, alltså nån tiondels glapp i spolen. (vet faktiskt inte hur det är från fabriken, men tippar på att det kan vara lite olika)På rullar med kupad gavel sitter skimsbrickorna i den kupade gaveln. Alltså inte på den sidan veven sitter.
          Senast ändrad av Wreckbender; 2010-06-29, 23:43.

Kommentera

Svar: Nej, alltid på motsatt sida vevsidan.
            Och så ett litet förtydligande om att den skall vara i botten på vevsidan på rullar med raka gavlar. Det är egentligen så att man skall centrera spolen med den, men jag skimsar alltid så att spolen är centrerad med den i botten och ingen mekbroms, alltså nån tiondels glapp i spolen. (vet faktiskt inte hur det är från fabriken, men tippar på att det kan vara lite olika)På rullar med kupad gavel sitter skimsbrickorna i den kupade gaveln. Alltså inte på den sidan veven sitter.
            Hmm, ok, bästa tipset för någon som inte vill skruva isär rullen med en 6501 Pro Rocket (champagne)?

Kommentera

Var inne i butiken nu och dom hade aldrig fått in någon med detta problem men dom förstod vad jag ville komma fram till. Dom sa till mig att det var bättre jag gick rakt upp till ABU och bad dom fixa problemet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Putte Visa inlägg
                Hmm, ok, bästa tipset för någon som inte vill skruva isär rullen med en 6501 Pro Rocket (champagne)?
                Bästa tipset är att börja skruva lite försiktigt och lära känna rullen inuti. Smörja och vårda den. Så småningom är allt en baggis om den krånglar.

Kommentera

Ursprungligen postat av rallytjalle Visa inlägg
                  Var inne i butiken nu och dom hade aldrig fått in någon med detta problem men dom förstod vad jag ville komma fram till. Dom sa till mig att det var bättre jag gick rakt upp till ABU och bad dom fixa problemet.
                  Told you so...

Kommentera

Ursprungligen postat av Rullknäckarn Visa inlägg
                    Told you so...
                    Haha, men nu har dom den inlämnad i alla fall. Någon som vet hur länge det tar innan man får tillbaka rullen? Vill fiska ju

Kommentera

Jag måste nog tillägga att rullen på bilden är en 5500CS....
                      Å en skönhet är det...röd med kromgavlar + röd kullagervev + svampskruvar mm...dräggel
                      Senast ändrad av Långåmjukis; 2010-07-16, 15:01.
                      Medlem i GGG-U
                      Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 338 visningar