rådfrågning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

rådfrågning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• rådfrågning

Har precis skaffat mig den första Ambassadeuren, förutom flugspöt har man kört stenhårt med haspel i alla år.

Men nu är det en 5601 jerk som införskaffats.

Har inte vart ute o provat än men det jag undrar över är reglagen på den rullen?

2 st slirbromsar verkar det finnas på den...och det är allt, en "knapp" och en större "stjärna" som sitter på veven. Vilken används till vad?

Läste på forumet här om att en skall vara kastbroms och en slirbroms....men vad är skillnaden? ( och jo jag vet vad skillnad mellan kast o slir är,men som jag tänker så måste man ju koppla ur den ena för att den andra skall göra nytta eller?) Måste man ändra på den så fort man kastat ut nångång?
    Använder man tummen på linan vid kast osv.....ni kan ta en liten kast lektion här med mig nu... Hittar ingen frikoppling på rullen....kanske inte finns på denna?

Sedan har jag ju skaffat denna för att jerka....men om jag skulle vilja använda den till annat går det då?(trolling, spinn) Vad är skillnade för specifikt en jerkrulle...förrutom kanske lite förstärkningar? Och jo jag har ett jerkspö till denna 6"

Hjälp en ambassadeur novis....
    Senast ändrad av Red; 2010-07-14, 10:24.

Kastbromsen sätter spolaxeln i spänn och kommer utöva en viss bromsverkan under hela kastet, ju mindre kastbroms desto högre potential till långa kast, men förstås ökad risk för skatbon
    Slirbromsen är endast "aktiv" vid invevning, eller snarare när rullen inte är frikopplad, så den påverkar inte kastegenskaperna.
    Stjärnan är slirbromsen, som bestämmer hur trögt det är att dra ut linan från rullen.
    "Knappen" är då alltså den mekaniska kastbromsen, finns även centrifugalbroms som sitter under vevgaveln.
    Precis som du gissar är det bra att ha tummen i beredskap vid kast. Under kastet kan man om tummen är alert parera tendenser till linresning och slipper sålunda otrevliga skatbon.

Frikopplingen borde vara en tumknapp eftersom rullen heter 5601
    Hittade en bild: http://www.pos-fiske.se/productfiles...7ae1_large.jpg
    Antar att det är den rullen du har, frikopplingen är den breda svart knappen till höger på bild.

Grundregeln är att inte snärta iväg betet för då löper man stor risk för linresning, sedan finns det lite olika läror om hur man ska ha kastbromsar inställda.
    Personligen tycker jag man kan börja med att ha kastbromsen något åtdragen och lätta på den allteftersom man känner sig bekväm, andra tycker man ska dra åt kastbromsen såpass att betet hänger still när man frikopplar och inte rör sig förrän man gör en lätt knyck med spötoppen (problemet med detta är att man ökar slitaget på rullen, så det är bättre enligt min mening att träna bort användandet av den mekaniska kastbromsen helt).
    En jerkrulle skiljer sig inte stort från andra type, förstärkningarna förstås. Däremot kör man normalt grövre lina och påfallande ofta hårdare bromsar, så det kanske inte är optimalt att växla vilt - men funkar gör det förstås. Dock blir det nog svårt med ett styvt 6'-spö att använda särskilt lätta beten...
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Just det ja, har du koll på kustfisket mellan Åvike och Barsviken?
      Svärisarna huserar däruppe och jag har funderat på att ta med mig ett set nån gång och utforska lite.
      Har förstått att man fiskar öring, men även gädda vilket jag är mer bekant med.
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Klockren beskrivning....precis vad jag behövde, lämnar inga frågor obesvarade här inte.

Nä,tyvärr så vet jag inte så mkt om kustfisket mellan Åvike och Barsviken,är mkt stora sjöar och älvarna jag fiskar gädda i. I viss mån efter kusten men då vid gamla fabriker m.m.

Tack för svaret. Mvh M

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
        Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
        41 svar
        32 329 visningar
        18 gillar