Ambassadeur C4 eller C3? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur C4 eller C3?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur C4 eller C3?

Det är ju inte så stor skillnad i pris på rullarna, men vilken är egentligen bäst?

Var sitter förresten det extra kullagret?

Är inte helt säker - men jag tror det är evighetsskruvens ena ände som är kullagrad istf plastbussning.
    Bäst är nog en smaksak, för att vara säker på alla skillnader får man nog jämföra sprängskisserna ordentligt.
    Om det stämmer att lagret sittter på evighetsskruven borde det öka kastlängderna något, i gengäld krävs nog lite mer underhåll i form av regelbundna smörjintervall eftersom det lagret får en del vatten på sig.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

sen är det utväxlings skilnader med!
      c4 6,3 c3an har bara 5,1
      ingen av dessa ahr den extra back spären men den kostar bara några få kroner att köpa å sätta dit gör mna lätt själv!
      JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
      <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

Är det inte så att den extra backspärren bara träder in om IAR-lagret skulle gå sönder? Eller har jag fel?

Kommentera

Jo, den träder bara in OM IAR falerar..

Kommentera

Om jag minns rätt, har C4:an en lättare spole förutom den numeriskt högre utväxlingen.

Kommentera

Har själv både C4 5601 och C3 5501 och båda har för och nackdelar.
              Det jag gillar bättre med C4 är att man har tumtangent för att frikoppla spolen och att den har högre utväxling. Tycker själva att det är mer lättjerkat med 6.3:1 (mindre slack på linan). Det som inte är bra med C4 om man jerkar är att stativet kröker sig :-( mycket lättare än i C3:an.
              Det som är bättre med C3:an är just styvheten i stativet. Den tål helt enkelt mer. Utväxlingen går att råda bot på. Bara att köpa ett drevkit med 6.3:1.

Till jerkfiske skulle jag köpa en C3 och dreva om. Ska du ha den till havsöring eller lättare spin så hade jag gått på C4:an.
              http://gosmeister.blogspot.com/

Kommentera

Hej har en c3 o den är ok, men köpte mig en shimano calcutta o märkte en stor skillnad på rullar..

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösmeister Visa inlägg
                  Har själv både C4 5601 och C3 5501 och båda har för och nackdelar.
                  Det jag gillar bättre med C4 är att man har tumtangent för att frikoppla spolen och att den har högre utväxling. Tycker själva att det är mer lättjerkat med 6.3:1 (mindre slack på linan). Det som inte är bra med C4 om man jerkar är att stativet kröker sig :-( mycket lättare än i C3:an.
                  Det som är bättre med C3:an är just styvheten i stativet. Den tål helt enkelt mer. Utväxlingen går att råda bot på. Bara att köpa ett drevkit med 6.3:1.

Till jerkfiske skulle jag köpa en C3 och dreva om. Ska du ha den till havsöring eller lättare spin så hade jag gått på C4:an.
                  Är jag inte ute o cyklar så är det exakt samma material till C3 och C4 stativet, bara olika färg.

Kommentera

Dock har han en C4 med tumtangent => urfräst spär i stativet, har man då alu-stativ kan jag tänka mig att det är en svag punkt. Mässingsstativen borde tåla lite mer.
                    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 807 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki