Problem med amba predator - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med amba predator

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ingen nyhet att Amb Predator har barnsjukdomar!

hoppas du får ordning på den...

/M
    Mina Placeringar:
    2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
    2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Rätt spår, tvätta rent och smörj med mjukare smörj
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

jag menar smörj som tål kyla bättre, såsom TG s Liquid grease som UT sljer
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

har samma skit med min amba jb. Ibland vill den inte slå tillbaka men då tar jag och tvättar och smörjer den ordentligt så funkar det bra..ett tag iaf.
          Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jensa_H Visa inlägg
            Jag köpte den av beten.nu förra vintern.
            ok, såg att du bodde i norrköping och tänkte ifall du köpt den på skeppa.
            Jag och polarn köpte våra där för 1,5 år sen och har haft samma problem.
            Tänkte ifall det var en speciell leverans av rullar som hade detta problem.

Kommentera

Problemet kan ligga i underhållet som vissa nämner. Precisionsurverk ställer högre krav på underhåll och att RÄTT olja används, som inte stelnar vid lägre temp. Oljan binder dessutom en del skit och damm mm, vilket gör att finmekaniska funktioner med väldigt lite spel börjar kärva.

Oljor av låg kvalitet kan bli som sirap när den åldras eller blir kall. Kolla vilken olja du använt och se till att tvätta bort alla gamla oljerester innan nästa smörjning.

Hur ofta har du sköljt och smort rullen ?

Har själv haft kärvning av liknande slag dock ej en predator. inget problem sen jag började göra rent och smörja med bra olja "UT" lite oftare än förut.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Öppna rullen igen, kolla om du hittar små plastspån i rullen. Predatorn har en barnsjukdom där ett plastdrev inte håller utan blir "sönderfräst". Har hänt mig med den symtom som du beskriver. Ring till ABU de vet precis vad felet är om det är samma. Amtingen skickar du in rullen och får detaljen utbytt eller så får du en på posten om du vill byta själv, inte svårt.

Kommentera

Tjena Jensa!!!

Polaren råkade ut för exakt samma grej och precis som vissa säger här så hjälpa det att göra rent och smörja om rullen. Detta hjälpte dock endast ett tag.
                  Felet visade sig vara med evighetsskruven. I ena änden av den sitter ett litet vitt nylondrev det ska sitta helt fastnitat och inte röra sig öht.
                  På polarens rulle satt det löst för abu hade slarvat vid tillverkning. Det kunde få fäste ibland och släppa ibland vilket gjorde att

1: rullen inte slog tillbaka efter frikoppling
                  2: vid mothugg kunde lina löpa ut ur rullen ganska rejält trots att bromsen va hårt ställd.

Plocka ur skruven och vrid lite på drevet och kolla att det sitter ordentligt. Vi fick det bytt direkt på plats.

hoppas detta hjälper du kan ha råkat ut för samma grej

mvh
                  /Nathe
                  Senast ändrad av nathe01; 2011-01-26, 09:06.

Kommentera

Låter lite egendomligt i mina ögon.
                    Evighetsskruven drivs av spolen via mellandrev, det som borde hända är att linspridaren inte rör sig synkroniserat utan ryckigt beroende på om det "tar kugg" eller inte.
                    Frikopplingsproblematiken brukar (alltid mig veterligen) ligga i vevgaveln.
                    Antingen är kopplingsarmen sliten som nämnts ovan, går att beställa ny från ABU.
                    Smörjning är nog den vanligaste orsaken, eller snarare brist därpå eller felaktig.
                    Pensla tunt med bra fett på huvuddrevsstativet där kopplingsarmen löper, liksom mellan kopplingsmekanismens olika delar, kopparblecken inte att förglömma.
                    Kvarstår problemen är det sannolikt kopplingsarmen, men det kan även vara så att gavelsidan blivit lite deformerad (om man sumpat den i backen) så kopplingsmekanismen kärvar eller helt enkelt för tajt passform på gaveln.
                    Det är inte direkt raketforskning, så om man studerar hur delarna löper när man har vevsidan isärskruvad brukar det inte vara alltför svårt att klura ut själv lämpliga ställen att applicera fett på.
                    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

har haft problem med mina rullar med på vintern tidigare, är det visserligen 70-tals multirullar. men har märkt att fettet/smörjan kan segna till nu på vintern så har börjat tvätta rent alla rullar och börja smörja om dom med Symaskinsolja eller annan tunn olja. Tänk bara på att om du kör med en tunn olja så MÅSTE man "kolla till" rullarna lite oftare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      31 921 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S