Rullhaverier vid jerkfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rullhaverier vid jerkfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rullhaverier vid jerkfiske

    Jag tänkte starta en tråd för att ta reda på lite hur olika rullar går sönder vid för tungt fiske, som till exempel jerkfiske med en rulle som inte klarar det.

    Skulle vara intressant om ni skrev vad ni har för erfarenheter av vad som gått sönder i rullar ni använt och även vad det är för rulle!

    Vanligast är väl att lagren rasar och att IAR-lagret pajar, men skriv på om vad som hänt dig, dina kompisar eller nån annan!

    Själv har ingen rulle rasat än men får se när det händer

  • #2
    Bytt lager i min amba C3 till bussningar, lagren lät lite illa men inget jätteras har jag råkat ut för. Mina rullar har funkat bra dom 6-7 åren jag fiskat jerk.

    Kommentera


    • #3
      Jag har haft sönder en amba c3, 2 amba predator och 3 revo toro! Jag sköter grejjerna bra, sköljer efter varje pass och servar nån gång i månaden. Har nu gått över till en daiwa luna, den höll hela hösten.
      sigpic
      www.bjornsfisketrosa.blogspot.com

      Kommentera


      • #4
        Tror att en kompis TGC lider av skevhet i antingen stativet eller spolen, inte undersökt så noggrant. Den har använts till jerk och lite trolling. Skadan gör att spolen tar i stativet och skapar oljud och friktion.
        Kika på min blogg, enjoy!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av GäddBjörn Visa inlägg
          Jag har haft sönder en amba c3, 2 amba predator och 3 revo toro! Jag sköter grejjerna bra, sköljer efter varje pass och servar nån gång i månaden. Har nu gått över till en daiwa luna, den höll hela hösten.
          Jag tror att det vore intressant om du hade lite tid att utveckla vad har du haft för problem. Jag är nyfiken på vad är det som har gått sönder.
          Häls /T

          Kommentera


          • #6
            Hej!

            Inledde min jerkkarriär med en Amb C4, tre skeva stativ senare köpte jag min första JB, den har jag fortfarande 4 år senare. Som komplement till denna köpte jag en Revo Inshore, rena skräpet i min mening till jerkfiske, i alla fall med den storleken på beten jag kör! Kommer knappt ihåg vad det var som gick sönder på dem med IAR var en sak som gick sönder likase något plastdrev i rullen...

            Nu äger jag 3 st JB-rullar, det som händer med dem är mest slitage, sådant man får räkna med om man fiskar mycket. IAR, sedan slits den vita plastdetaljen som håller själva drevet inne i rullen, dvs den som frikopplar.. men den är enkel att byta. Fiskar man i bräckt vatten kan det vara en bra ide att byta lager efter ca två säsonger, även bromsen kan vara bra att uppgradera.

            Vidare har jag någon Pro Rocket som också är en ypperlig rulle, denna har jag till gummibeten, har inte gått sönder ännu!
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

            Kommentera


            • #7
              Som Musti säger, vissa verkar ju slakta rullarna!

              Jag har fiskat med en Pro Rocket rulle två säsonger utan supernoga servic av rullen. Och den har hållt.. har fiskat med jekar upp till 120 gam. Sen har jag suttit fast i de mesta och fått pro-overrun vid flera tillfällen då man inte varit nog vaksam. Då borde stativen blivit skev, men inte det. Har dragit upp stockar å rätat krokar utan att rullen blivit skev.

              Den har fått bekänna färg kan man säga. Och den fungerar som ny, bara det att lagrena har börjat låta lite. Men då har rullen fiskats MÅNGA timmar.

              Sen hag jag även skaffat mig en Revo Toro, och den är jag riktigt nöjd med också... den har ännu inte jävlats. Sen har jag två kamrater som köpt sig en inshore, båda är nöjda med rullen och båda har inte haft några som helst problem med rullarna. Har fått olja dom vid något tillfälle.

              Det haveri jag haft, men det var självförvållat. Det var ena plastdrevet för linspridaren gick sönder. Detta pga att jag råkade få in ringret i rullen då jag skulle fula iväg ett kast med handen greppad lite knasigt om rullen.
              Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

              Kommentera


              • #8
                Kan inte minnas att något vanligt kullager gett upp,
                men jag är kung på att byta IAR-lager efter alla ras.
                Har även kört sönder ett drev på en record 51.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
                  ...men jag är kung på att byta IAR-lager efter alla ras...
                  Bra! Då kan du berätta för mig hur jag får loss det från min JB, behöver en rejäl rengöring men får inte loss det från gaveln :S
                  Kika på min blogg, enjoy!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Jag tror att det vore intressant om du hade lite tid att utveckla vad har du haft för problem. Jag är nyfiken på vad är det som har gått sönder.
                    Häls /T

                    Jag vet faktiskt inte, fått nya rullar alla gånger förutom en. Då var det IAR lagret som gått sönder.
                    Men alla gånger har det varit missljud eller att något gått trögt.
                    sigpic
                    www.bjornsfisketrosa.blogspot.com

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 677 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X