Vänstervevad AVET havsfiskerulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vänstervevad AVET havsfiskerulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vänstervevad AVET havsfiskerulle

Jag har hittat en vänstervevad AVET rulle som jag tänkte använda till Norgefisket i sommar. Modellen heter AVET LH-SX6/4S Left Hand Silver och finns att beskåda här: http://www.westmarine.com/webapp/wcs...classNum=10809

Enligt specifikationen på CWC's hemsida sväljer rullen 250m 0,41 lina. Det verkar vara en av de minsta AVET modellerna och min fråga är om den är för klen till kveitefisket?

Är det någon som har erfarenhet av denna rulle, eller som är sakkunnig i största allmänhet, och kan svara på min fråga?

Kan ingenting om den rullen du skriver om. Men måste grattulera dig för att du valt att ha en vänster vevad rulle istället för en höger vevad

Kommentera

Är inte säker på vilken modell det var, men en av killarna när jag var på Söröya körde med en förvånansvärt liten Avet och det verkade funka utmärkt. En bra flätlina på ca 0,25 mm räcker ju för kveitefisket (så länge du kör med en rejäl nylon- eller fluorocarbontafs längst ner) och då får du säkert på tillräckligt med lina på rullen. Jag har en känsla av att många kör med onödigt tung utrustning till Norgefisket.

Kommentera

Ursprungligen postat av sandkryparen Visa inlägg
        Kan ingenting om den rullen du skriver om. Men måste grattulera dig för att du valt att ha en vänster vevad rulle istället för en höger vevad
        Ja den f-n som uppfann multirullen måste varit vänsterhänt...

Kommentera

Tja, vid lättare fiske och jerk är ju vänstervevat definitivt att föredra. Men när man står och pumpar med 400-gramsbeten på havet kan jag tycka att det är rätt bra med högervevat. Då brukar jag skifta mellan att ha spöbotten in under högerarmen eller vilandes mot eh... typ skrevet, och så håller man i handtaget framför rullen med vänsterhanden.

Kommentera

Nu har jag införskaffat två stycken AVET LH-SX6/4S Left Hand Silver. Jag köpte dem från www.westmarine.com i New York. Rullarna väntar där på mig när jag landar den 16/2.
            Jag fick betala 1925 kr per rulle inkl skatter. Jag har hittat den i Sverige för 4400, så det känns som en bra deal.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            11 svar
            3 804 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg PrN-Sweden  
            Klistrat: Rull-terminologi av Mooki