Calcutta 201B - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta 201B

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Calcutta 201B

Halloj! Tänkte köpa en calcutta 201B och använda till trolling och jerkfiske. Är detta en bra rulle att lägga ca 2400 på?? Någon som vill skriva några rader om denna rulle?
    Jag har testat många olika ambassadeurer såsom jb och c4 men vill nu testa något från calcutta-serien och eftersom jag kör vänstervevat så får de bli just denna

Tack på förhand!

+ man kommer åt kastvikterna utan att plocka bort spolen
    - stillastånde ej syncad linspridare
    _ Ej lämpad för tjockare lina än 0,32
    + upplevs av många som snygg lite lyxig

/Fredrik

Kommentera

+ finns för 184$ på eViken

Kommentera

+ fin rulle, nuförtiden skulle Jag satsa på en curado 301 istället utan att fundera en extra sekund. Häls /T

Kommentera

Okej! tack för bra svar, Får fundera vidare innan jag köper. Men det här med att linspridaren inte är synkad vad är för och nackdelarna med det? Jag tycker det låter jättekonstigt att den inte är det.

Kommentera

Beställde den till min bror på ebay. Klart lägre pris på ebay som någon nämnde tidigare, hör med säljarna om de kan skriva ner värdet till 50 dollar eller skicka som gåva så slipper du den svenska tullen. Har bara kastat lite med den men känslan är att den kastar bra och är liten och nätt att hålla i handen. Positivt intryck.

Anledningen till varför man har osynkad vet jag ej men har även kastat med Vienton (osynkad) och tycker inte att det "kapar" på kastlängden. I v f kommer du bli nöjd med rullen om du väljer den.

Här är vad som finns på amerikanska ebay när jag sökte på rullen.
            Get the best deals for Calcutta 201b at eBay.com. We have a great online selection at the lowest prices with Fast & Free shipping on many items!
            Senast ändrad av gabbu; 2011-02-27, 01:25.

Kommentera

Om jag förstått det hela rätt med att ha osynkad linspridare på shimanos 200 serier, är att rullen är så pass smal att de anser att det inte behövs.
              Själv har jag en 250 DC TE och en 400 B båda har funkat felfritt (har bara haft 250an förra säsongen och 400 B rullen i 3 år).
              Vad jag anser om osynkad linspridare på 250 är att det inte stör mig ett dug, men alla är vi olika.
              Som Jerklimpan sa så går det inte på allt för mycket tjock lina om du vill ha tex 0.36, själv kör jag på 0.28 på min rulle när jag jerkar.

Kommentera

Okej! Då kanske det inte spelar så stor roll för mig heller med den osynkade då. Jag hade lätt valt 400b om den fanns som vänstervevad. En sista sak jag undrar över. 201b är väll en ganska liten rulle? jämfört med 400b så ser den väldigt liten ut. Klarar den trolling med beten upp till 70gram? Jag kommer köra på 0.28 lina

Tack för era svar!

Kommentera

Min brorsa använder 201b till jerk och klarar av att kasta stora Westin Jerk även kallad "tjockisen" och Big Bandit shallow, tror de ligger på minst 100 gram styck.

Själv använde jag Calcutta 400 (ej B) i flera år som jerkrulle och den tål ju hur mycket stryk som helst, men jag tröttnade på att veva med "fel" hand plus att den kändes stor. Nu kör jag 5601 JB.

Tror inte trolling kommer vara några problem.

Kommentera

Jo 201 är en liten rulle om jag ska jämföra min 250 mot 400an, om jag kmr ihåg rätt så får man plats med 10 yards mer lina på 250 mot 201 (inte helt hundra på det, men bara gå in på shimano o kicka hur många yards 201 har).
                    Trollingen har jag igen aning om borde inte vara några problem, beror väll även där hur mycket lina du ska ha.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 230 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S