Problem med Record 51 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med Record 51

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med Record 51

Köpte en ny Record 51 med lättad spole, fiskade en gång och den gick ok förutom att linan reste mot slutet av kasten, kollade på rullen när jag kom hem, gaveln på vev-sidan var inte spänd så jag drog dit skruvarna, åkte ut och fiskade igen, dom första kasten var ok sedan började den ställa om sig själv så fort jag höll i rullen vid invevning, då fick jag hålla på att småleka med mek-bromsen för att få till vettiga kast och detta fick göras om ca:vart 5te kast.

När jag kom hem och tittade var alla vikter på C-bromsen aktiva så jag släppte 4, detta hjälper inte utan den kastar katastrofalt dåligt precis som något klämmer spolen.

Kan det ha med den låga vikten på spolen att göra eller någon annan ide´ni har om vad man kan försöka med för att åtgärda felet.

Någon som upplevt detta problem??

Har man fått ett måndagsex. som skall skickas tillbaka?

Finns det någon standardspole som passar på 51an

Själv har jag fiskat multi i massor av år och har aldrig haft detta problem med någon annan rulle, mina rocketar och mag-elite kastar fantastiskt.

tillägg

Lite förenklat har jag förstått bromsarnas funktion som följer:
    Linresning vid utkastet - Centrifugalbromsen
    Linresning mitt under kastet - Oljan i lagren
    Linresning vid nedslag - Tummen

I ditt fall verkar det som att rullen påverkas att du greppar runt den, så min fundering är (eftersom du kontrollerat gavelskruvarna) om stativet glappar en aning...?
    Enda andra tanken jag har är om något sitter placerat galet inuti.
    Har tyvärr inte skruvat Record, men den ska väl vara hyfsat lik en raket har jag för mig.

Kom på några fler möjligheter, har du grader på spolen, ojämnheter i bromsbanan eller rackliga lager lär det kunna bli de problem du beskriver.
    Har du möjlighet att skruva isär rullen och syna/kontrollera de detaljerna kanske det kan ge en ledtråd.
    Senast ändrad av Mooki; 2011-05-03, 07:49.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Tack för svaret, får pilla isär hela skiten och kolla, tyckte det var skumt att den inte var hop-skruvad vid leverans och att alla c-vikterna satt centrerade, jag har köpt 2 pro-rocket tidigare med felaktiga spol-axlar som fick bytas så jag blir inte helt förvånad, har precis som du aldrig pillar med Recorden därför jag frågar här.

Kommentera

Kollade lite mer på den efter att jag pillat isär den, värkar som både stativ och vev-paketet, samt vev är snett, skall ge det en runda till men tror det blir att reklamera skiten, 3 av 6 Amb jag köpt har det varit fel på, vad håller på att hända med ABU och kvalitet????

Dom enda som klarat normala kvalitetskrav är en Rocket 6500 CS och min äldre 6500 CS Chrom samt en 6000 Electric blue.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
        Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
        41 svar
        31 913 visningar
        18 gillar
        Senaste inlägg Micki.S