Vilken Ambassadeur har jag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken Ambassadeur har jag?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag brukar börja från vänster och läsa siffrorna i tur ordning.

Ulf: Hur länge har Loctite tillverkat rullolja?

OOPS!!!

Kommentera

vad betyder då dom 2 sista siffrorna???

Kommentera

Dom två sista siffrorna hänvisar till vem som satt ihop rullen montör 00, 01, 02 etc...
        Desvärre kan jag berätta att montör "00" var en riktig spritgubbe så dom rullarna ska man akta sej för.
        Han satte ihop rullarna lite hur som helst. Finns många historier om 00'an på ABU i Svängsta
        En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Hehe, en del riktigt finurliga svar ju
          Rullfotsnumret avläses med handtaget mot magen och rullen upp-och-ner.
          Har lite anteckningar vad gäller att dechiffrera rullnummer som du kan suga på
          4-siffrigt rullfotsnummer finns på 5000 DeLuxe och 5000C DeLux från tidigt 1960-tal och genom hela 70-talet. Slät rullfot.
          5-siffrigt rullfotsnummer finns på 50-tals Record/Ambassadeur och väldigt tidiga Ambassadeur 5000. Även på rullar tillverkade på sent 60-tal/tidigt 70-tal (särskilt 5000C). Slät rullfot.
          6-siffrigt rullfotsnummer finns på tidiga Ambassadeur 5000/6000 (räfflade gavlar), sent 50-tal till tidigt 60-tal. Sifferserier från 1***xx till 9***xx. Slät rullfot.
          6-siffrigt rullfotsnummer, sent 60-tal/tidigt 70-tal. Mittre sifferparet ger tillverkningsår (xx08xx => 1968). Slät rullfot.
          1970-tal, 6-siffrigt rullfotsnummer. Antinen första eller andra sifferparet ger tillverkningsår (70***x/xx71xx => 1971). Mönstrad rullfot.
          1980-tal, samma som ovan - dock nästan alltid första sifferparet som ger tillverkningsår. Mönstrad rullfot.
          sent 80-tal/tidigt 90-tal, 3 sifferpar åtskilda av "-". Mönstrad rullfot.
          sent 90-tal , 6-siffrigt rullfotsnummer, sista sifferparet ger tillverkningsår (040006 => 1996). Mönstrad fot.
          Tidigt 2000-tal kom nuvarande numrering, 8-siffrigt med de två sista separerade med "/", tex 180019/17 => designår2008, revision 0, tillverkad 2009 vecka 17. Mönstrad fot.

Ser alltså ut som 1980 som UT säger, finns sprängskisser lite här å var bl a Mikes Reel Repair, South Western Parts, åsså förstås ABUs amerikanska sida - varför den svenska inte har sprängskisser är ju en för mig obegriplig gåta...

En gissning ang "00" kan vara att de anger modell-revision, på samma sätt som man idag ger revision som andra sifferparet.
          Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
          En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Tackar allra ödmjukast för alla svar, riktigt kul och intressant läsning.
            Rullen fungerar men jag ska ta och mecka isär för service.
            / Kruger
            Http://fredrikmooseater.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike1 Visa inlägg
              Dom två sista siffrorna hänvisar till vem som satt ihop rullen montör 00, 01, 02 etc...
              Desvärre kan jag berätta att montör "00" var en riktig spritgubbe så dom rullarna ska man akta sej för.
              Han satte ihop rullarna lite hur som helst. Finns många historier om 00'an på ABU i Svängsta
              Japp, varning för 00 or, jag kollar alltid efter 03 or när jag letar rullar på Tradera och Ebay, de är är det kavalité på!
              Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                Japp, varning för 00 or, jag kollar alltid efter 03 or när jag letar rullar på Tradera och Ebay, de är är det kavalité på!
                Nja, nästan rätt, för den tomten petade bl.a. in pinaler från vänstervevade rullar i högervevade, och gjorde sig känd för att "gena" när nån låda gapade tom vid monteringsbordet. Just de rullarna har en lite skum gång även om de funkar. Men hantverket i övrigt är det klass på.

www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
                  Nja, nästan rätt, för den tomten petade bl.a. in pinaler från vänstervevade rullar i högervevade, och gjorde sig känd för att "gena" när nån låda gapade tom vid monteringsbordet. Just de rullarna har en lite skum gång även om de funkar. Men hantverket i övrigt är det klass på.

Haha... det kanske blir spännade att plocka isär min rulle då
                  Http://fredrikmooseater.blogspot.com

Kommentera

Jag tror att din rulle är amb 6500CA som förlorade gaveldekaler.
                    Amb 5000 med fotnummer 801100 har nog bara röda gavlar.
                    Svart amb 5500CA kan också ha fotnr 801100 men din rulle i bilden ser ut som har bredare spole.
                    Är den inte bredare är vanliga amb 5000 modeller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kruger Visa inlägg
                      Haha... det kanske blir spännade att plocka isär min rulle då
                      hur har det gått med rullen? fått liv i den igen?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
                      22 svar
                      11 654 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Äldre Id  
                      Startad av joens, 2018-03-18, 19:55