Rengöra Revo SX? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rengöra Revo SX?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rengöra Revo SX?

Hej!

Jag har sökt och sökt.. Men inte hittat någon info om hur jag ska rengöra och olja in min Revo SX (förutom infon som fanns i manualen dvs). Exakt vad ska jag rengöra, och vad ska jag olja in respektive fetta in? På tal om det, vad ska jag använda för att smörja rullen? Har oljan som kom med rullen, men man ska väl även ha smörjfett?

Finns det någon guide på hur man gör kanske?

Jag sköljer rullen efter varje fisketur, iaf när jag varit och fiskat vid havet.
    Den ska även oljas in (lätt) efter varje tur, eller?
    Livrädd för att öppna rullen mer än att ta ut spolen, men det ska bli intressant

Edit; Kan väl passa på att ställa ännu en fråga. Jag kan inte alla benämningar när det gäller multirullar, so bear with me!
    Reglaget bredvid veven, den ska ställas in så betet faller sakta neråt, och detta är för att förhindra att spolen snurrar snabbare än linan far ut som jag förstått det?
    Men vad tusan gör magnetbromsen då? :/ Jag har inte ens den aktiverad, och det går skitbra att kasta ändå. Någon som kan förklara hur det funkar?
    Senast ändrad av KKay; 2011-06-10, 01:32.

Finns en genomgång av en Revo Inshore du borde kunna stödja dig mot, ladda hem båda sprängskisserna så ser du direkt vad som skiljer.

Find quality fishing reel parts for repair. Shop spinning reel parts, fishing spool parts, and more for your fishing rod repair needs. Fast delivery order now!

Find quality fishing reel parts for repair. Shop spinning reel parts, fishing spool parts, and more for your fishing rod repair needs. Fast delivery order now!
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Tack, ska kolla igenom dom
      Edit: Den guiden visar hur man ska göra om man ska göra en ordentlig smörjning som jag förstår det, då vet jag iaf hur jag gör det.
      Men vad ska oljas in efter varje fisketur, eller väldigt ofta?
      Senast ändrad av KKay; 2011-06-10, 11:32.

Kommentera

Ah, sorry - läste inte din post tillräckligt noga tydligen
        Att skölja rullen och låta den torka är en bra början. Gissar att linspridaren mår bra av en droppe olja ganska regelbundet eftersom den sitter exponerad, sen kan man även behöva se över spollagren med jämna mellanrum. Oljan som medföljer duger utmärkt till dessa delar, fett har man huvudsakligen till den invändiga mekaniken.
        Gör man en större service en gång per år räcker nog ovanstående ganska långt.

Till din fråga om mek. bromsen.
        Magnetbromsen är beroende av varvtalet - högt varvtal = stor bromsverkan och tvärtom.
        Med reglaget på sidan ställer du en bromsverkan som påverkar under hela kastet, dvs även när rullen roterar långsamt.
        Eftersom Revo har kullagren i gavlarna vad jag kan se (lite pinsamt men jag har inte skruvat isär min SX-L än , får ta det vid tillfälle och fota mycket...) så påverkar man inte lagren negativt på samma sätt som en vanlig rund (modern) amba - därför borde en lämplig inställning vara att spolen inte fortsätter rotera onödigt mycket efter att betet landat, om man överhuvudtaget behöver bromsa dvs. Klarar du dig helt utan mek broms tycker jag du ska köra så, alltid tjänar man några dm i kastlängd
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):

Kommentera

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
          Ah, sorry - läste inte din post tillräckligt noga tydligen
          Att skölja rullen och låta den torka är en bra början. Gissar att linspridaren mår bra av en droppe olja ganska regelbundet eftersom den sitter exponerad, sen kan man även behöva se över spollagren med jämna mellanrum. Oljan som medföljer duger utmärkt till dessa delar, fett har man huvudsakligen till den invändiga mekaniken.
          Gör man en större service en gång per år räcker nog ovanstående ganska långt.

Till din fråga om mek. bromsen.
          Magnetbromsen är beroende av varvtalet - högt varvtal = stor bromsverkan och tvärtom.
          Med reglaget på sidan ställer du en bromsverkan som påverkar under hela kastet, dvs även när rullen roterar långsamt.
          Eftersom Revo har kullagren i gavlarna vad jag kan se (lite pinsamt men jag har inte skruvat isär min SX-L än , får ta det vid tillfälle och fota mycket...) så påverkar man inte lagren negativt på samma sätt som en vanlig rund (modern) amba - därför borde en lämplig inställning vara att spolen inte fortsätter rotera onödigt mycket efter att betet landat, om man överhuvudtaget behöver bromsa dvs. Klarar du dig helt utan mek broms tycker jag du ska köra så, alltid tjänar man några dm i kastlängd
          Okej, då har jag gjort rätt hittills då Jag sköljer rullen, låter den torka, och oljar linspridaren. Ska ta mig en titt på spollagren med!

Så du tycker att jag ska strunta i magnetbromsen? Förstod det så iaf
          I dagsläget behöver jag inte bromsa spolen något alls nästan med tummen.

Ja fota gärna mycket när du tar isär den

Kommentera

Ursprungligen postat av KKay Visa inlägg
            Så du tycker att jag ska strunta i magnetbromsen? Förstod det så iaf
            I dagsläget behöver jag inte bromsa spolen något alls nästan med tummen.
            Nja, tänkte snarare att du skulle strunta i mek. bromsen om den inte absolut behövs, försök reglera med magnetbromsen och använd tummen för att förhindra "överspinn" när betet landat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
              Nja, tänkte snarare att du skulle strunta i mek. bromsen om den inte absolut behövs, försök reglera med magnetbromsen och använd tummen för att förhindra "överspinn" när betet landat.
              Okej Ska testa det nästa fiksetur!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
              Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
              41 svar
              32 365 visningar
              18 gillar