Record Ambassadeur 5000 SG märkt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Record Ambassadeur 5000 SG märkt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej

Blev du av med din rulle? Har en likadan och det vore skoj att veta värdet.

Kommentera

Ursprungligen postat av GuteBysen Visa inlägg
      Hej

Blev du av med din rulle? Har en likadan och det vore skoj att veta värdet.
      jag har sett två st dom senaste månaderna som gått för över 30000. vet att den ena var svart. men kommer inte ihåg om den andra var röd eller svart.

men för att den ska vara värd dom pengarna gäller följande:
      Bör rullarna ha:

1. onumrerad fot.

2. Bromssida i aluminium, dvs blank sida.

3. Grön tätnings filt.

4. Inga Romerska siffror på delar, var inte nödvändigt då det var ett mindre antal.

finns senare upplagor av sg rullen med.
      Senast ändrad av Krokodiljägaren; 2013-04-21, 10:39.

Kommentera

Om jag inte minns fel så brukar ambassduer record SG gå för över 20 000 på tradera . Förutsätter bra skick och sällsynt modell . Finns en rullsamlar klubb som säkert kan värdera rullen åt dig .

mvh Fredrik

Kommentera

Oj det var inte dåligt! Min är röd, saknar serienummer har blank sida, inga romerska siffror vad jag kan se. Vet ej färg på tätningsfilten. Dock har jag ingen väska eller originalförpackning.

Kommentera

God middag alla sportfiskare.

Dum fråga kanske men..

Varför har just SGn dragit iväg i pris... finns ju många fina gamla rullar

Var det antal tillverkade, alltså låg utgåva eller är det något annat som gör just denna rullen

ganska dyr till och med i Sverige?

Ha en skön solig söndag

Mvh
            Anders

Kommentera

Ursprungligen postat av MrMustang Visa inlägg
              God middag alla sportfiskare.

Dum fråga kanske men..

Varför har just SGn dragit iväg i pris... finns ju många fina gamla rullar

Var det antal tillverkade, alltså låg utgåva eller är det något annat som gör just denna rullen

ganska dyr till och med i Sverige?

Ha en skön solig söndag

Mvh
              Anders
              anledningen till att den första SG är värd så mycket är för att det bara finns 25-50 st. ingen vet säkert. det är en förupplaga till den nyare SGn. det första tillverkades 1951-1952 sen kom den senare som såldes i större volymer. vet inte om det handlar om hundra tals eller tusentals.

Kommentera

Var finns rullsamlarklubben då? Hade varit skoj att få min rulle värderad.

Kommentera

Hej Magnus, att din är värd 20000 kan du nog sluta drömma dig om, hur är skicket på dina gavlar?
                  MOD SG, gjordes endast i röd, svart existerar i Record modellen, och den har ett värde på ca. 30.000, att MOD SG endast gjordes i 25 upplagor får Michael stå för, men de är oklart , de gjordes fler än så.
                  Finns någon samlare där ute i England? Om jag inte minns fel som sitter på största kända samlingen av just denna modell och om jag inte minns fel har han ett 20 tal.
                  En vanlig record 5000 MOD SG varierar i pris,
                  Men för att nå till maximalt värde på rullen ska den vara i fint skick, läder etui, reservröret i plåt, Oljetuben samt den sällsynta omärkta papp kartongen.

Ska jag värdera din utan att sett den skulle jag sätta ett maxpris på 5000.
                  Romerska siffror hittar du om du lossar sidgavlarna och kollar invändigt,
                  Det användes för att sätta ihop rullarna rätt på den tiden om jag inte minns fel.
                  Grå sida invändigt ser du om du lossar sidgaveln med veven.
                  Återkom om du har några mer frågor
                  Senast ändrad av Lundbergs; 2013-04-21, 21:01.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lundbergs Visa inlägg
                    Hej Magnus, att din är värd 20000 kan du nog sluta drömma dig om, hur är skicket på dina gavlar?
                    MOD SG, gjordes endast i röd, svart existerar i Record modellen, och den har ett värde på ca. 30.000,
                    En vanlig record 5000 MOD SG varierar i pris,
                    Men för att nå till maximalt värde på rullen ska den vara i fint skick, läder etui, reservröret i plåt, Oljetuben samt den sällsynta omärkta papp kartongen.

Ska jag värdera din utan att sett den skulle jag sätta ett maxpris på 5000.
                    Romerska siffror hittar du om du lossar sidgavlarna och kollar invändigt,
                    Det användes för att sätta ihop rullarna rätt på den tiden om jag inte minns fel.
                    Grå sida invändigt ser du om du lossar sidgaveln med veven.
                    Återkom om du har några mer frågor
                    Hej Tobias
                    Tack för svar, i morse när jag vaknade hade jag inte ens en tanke på denna rulle utan den kom fram i samband med vårstädning. Om den är värd 5000:- i nuvarande skick (utan rör o låda etc) är jag nöjd med det. Den gör sig fin på hyllan, där får den stå och jag tycker att den plötsligt fått ett annat skimmer över sig. :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av GuteBysen Visa inlägg
                      Hej Tobias
                      Tack för svar, i morse när jag vaknade hade jag inte ens en tanke på denna rulle utan den kom fram i samband med vårstädning. Om den är värd 5000:- i nuvarande skick (utan rör o låda etc) är jag nöjd med det. Den gör sig fin på hyllan, där får den stå och jag tycker att den plötsligt fått ett annat skimmer över sig. :-)
                      Hej, haha ja så de brukar vara, ligger oftast nerpackad i någon gammal låda
                      Ja om du inte har tanke att sälja den så kan du hålla utkik på tradera om du kan få tag på den gamla omärkta läderetuin med rör osv, brukar gå för 500 kr ungefär,
                      De kommer även öka värdet på din rulle,
                      Kan återkomma om jag får hem något etui,
                      Inget jag väntar på just nu men brukar passa på att köpa på mig när tillfälle dyks upp så man kan komplettera i samlingen
                      Återkom med bilder, alltid intressant

Det Michael sa om 25 exemplar kanske är rätt, vad vet jag, kanske var en tidigare upplaga än den som oftast säljs, men inget jag fått nys på, ville bara poängtera att var inte meningen att trampa på tårna Michael läste igenom inlägget lite snabbt och fel.
                      Senast ändrad av Lundbergs; 2013-04-21, 21:00. Anledning: Ikväll var de snurrigt med namnen.. Michael och Magnus!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      31 898 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf