Trimm till shimano rullar? (Cardiff 301) Och en annan fråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimm till shimano rullar? (Cardiff 301) Och en annan fråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trimm till shimano rullar? (Cardiff 301) Och en annan fråga

Är ganska nybliven ägare till en Cardiff 301 rulle, är nöjd med den nu men till nästa säsong kanske jag kommer vilja förbättra den om det är möjligt. Har googlat runt en del men inte hittat någon som tillhandahåller trimdelar för denna rulle, är det så illa?

Sen undrar jag om linspridaren, den rör sig ju inte när man kastar ut, är det viktigt att man placerar den i mitten av spolen innan varje kast då? En aning selektivt minne här kanske men det känns som att de flesta gångerna jag fått trassel så har linspridaren stått längst åt höger/vänster..

Du kan ju alltid byta lager i den. Lite bättre lager brukar göra en hel del. Har haft en Cardiff och den kastar ju bäst med linspridaren i mitten, men det är ju ingen enorm skillnad. Tyckte inte det var någon nervös rulle, snarare tvärtom. Nästan lite svårt att "skata" till den

Stock up on performance bearings, lubricants, reel products and merch in our official secure online store with global delivery available

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
      Du kan ju alltid byta lager i den. Lite bättre lager brukar göra en hel del. Har haft en Cardiff och den kastar ju bäst med linspridaren i mitten, men det är ju ingen enorm skillnad. Tyckte inte det var någon nervös rulle, snarare tvärtom. Nästan lite svårt att "skata" till den

http://www.tgdevelopments.com/shop/i...rocketbearings
      Jag håller med om att den är stabil! Vissa kasst när jag tänkt på något helt annat har det slagit mig "Otroligt att det inte blev skatbo nu!". Men då jag i stort sett är nybörjare med multirulle (Hade en för väldigt länge sen..) så blir det trassel ändå, ibland.. : )

Ganska billig uppgradering med nya kullager får man säga! Blir garanterat ett inköp snart!

Och en sak till, har sett att det går att fixa så att ABUs multirullar klickar när den bromsar, går det med shimano? Vill ha något ljud när linan åker!

Kommentera

Slänger in en ytterligare fråga: Bromsen är väldigt, väldigt trög att ställa in på min rulle.. Ska den vara det? Rullen är ju helt ny så jag har ingen aning om det ska vara så här.

Kommentera

Det ska inte vara så.
          Har haft två st cardiff 301a och har aldrig haft problem med de överhuvudtaget. Du kanske behöver öppna och titta lite grann.

Skulle du behöva nya carbontex bromslameller, då är det bara att gå in på smoothdrag.com och beställ de bromslameller du behöver.
          Jag tror att CT100 fungerar. Skicka ett mail till Dawn och fråga.

Häls /T
          Senast ändrad av tonyex; 2011-07-11, 19:21.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Det ska inte vara så.
            Har haft två st cardiff 301a och har aldrig haft problem med de överhuvudtaget. Du kanske behöver öppna och titta lite grann.

Skulle du behöva nya carbontex bromslameller, då är det bara att gå in på smoothdrag.com och beställ de bromslameller du behöver.
            Jag tror att CT100 fungerar. Skicka ett mail till Dawn och fråga.

Häls /T
            Gick och klämde på bromsen nu och den är ju närmast orubblig, tänker lämna tillbaka den. Man ska inte behöva börja med att serva och byta ut delar på en helt ny rulle. Märker också nu, vilket jag inte tänkt på tidigare, att när jag drar åt bromsen så hårt det går så är det fortfarande förhållandevis lätt att dra ut lina.. Så fort jag kommer tillbaka till stockholm så får jag åka och reklamera.
            Senast ändrad av alxalx; 2011-07-11, 19:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av alxalx Visa inlägg
              Märker också nu, vilket jag inte tänkt på tidigare, att när jag drar åt bromsen så hårt det går så är det fortfarande förhållandevis lätt att dra ut lina.. Så fort jag kommer tillbaka till stockholm så får jag åka och reklamera.
              Då får jag fråga om du bottnat med nylonlina under flätlinan, köpte själv en begagnad ABU Predator i våras och den tidigare ägaren hade inte gjort det. Innan jag kom på det så trodde jag det var något fel på bromsen för även när jag drog åt allt det gick så gick det att dra ut linan! Och det är klart att bromsen blir hårdare att dra åt ju närmare max man är.

Mvh

Mathias
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Knodden Visa inlägg
                Då får jag fråga om du bottnat med nylonlina under flätlinan, köpte själv en begagnad ABU Predator i våras och den tidigare ägaren hade inte gjort det. Innan jag kom på det så trodde jag det var något fel på bromsen för även när jag drog åt allt det gick så gick det att dra ut linan! Och det är klart att bromsen blir hårdare att dra åt ju närmare max man är.

Mvh

Mathias
                Jo det är bottnat med nylon, ganska mycket dessutom (körde bara 135 meter power pro resten nylon)!
                Men får ta med den till butiken så får de avgöra om den är felaktig eller inte..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                41 svar
                32 402 visningar
                18 gillar
                Senaste inlägg Micki.S