Problem med 5501 c3 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med 5501 c3

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med 5501 c3

Köpte en beg. 5501 c3 på ebay, köpte trimdelar på mikes reelrepair och ett annat ställe, evighetsskruv, linspridare, drev till evighetsskruven o carbon matrix bromsbelägg från mike, spollager från en kille i england. Grejerna ditskruvade, allt verkar funka, spolade på lina o stack o fiskade.
    Katastrof. Att jag fick en del skatbo kan jag leva med, det e trots allt 15 år sedan jag fiskade med ambassadeur. Vad som är värre är att linan kryper in mellan spolen och stativet med linbrott som följd. Dessutom tvinnar den linan värre än någon av mina hasplar. Linan är en helt ny 0,25 monofil. Fel på mig eller på rullen?

Jag kommer att spola över linan på en 5601 Eon i kväll o kolla om den funkar bättre, annars kommer jag att hålla mig till hasplar i fortsättningen.
    Senast ändrad av darkiee; 2011-07-12, 08:15. Anledning: avstavning

Konstigt att linan tvinnar sig. När du fyller en haspelrulle så ska man ju "haspla" av linan från spolen. Men med en multirulle så ska man rulla av linan från spolen till multirullen och helst så att linan ligger med samma krökning på både spolen och rullen, annars finns risken att linan vrider sig och då ökar risken att linan tvinnar sig. Detta gäller ju främst nylonlina då den har linminne på ett annat vis än flätlina. Jag antar att du har koll på detta, men iom att det var längesedan du använde multirulle så kanske du höll spolen med lina fel när du spolade på linan. Jag har fladens nylonlina 0,40 på min 6000C och den går inte att kasta (men den duger alldeles utmärkt till att svivla/trolla med) så val av lina är en viktig aspekt då de billigare linorna inte är lika flexibla som de lite bättre varianterna.

mvh Henrik

Kommentera

Nädå,den gick av rätt, så den la sig på samma sätt på rullen som från spolen, SÅ länge sedan är det inte.

Kommentera

Du har inte för mycket lina på spolen? Skall ju vara några millimeter till kant. Hade jag varit dig hade jag bytt monon ( gummibandet ) till en 0.20 flät. Hade även aktiverat alla bromsvikter och lagt på lite mekbroms innan jag börjat kasta för att eliminera strul. Sedan är det ju bara att minska bromsen och avaktivera vikter allteftersom kastvanan infinner sig

Kommentera

Linan kryper in under gaveln tyder på för mycket lina, men undrar vad du menar med tvinna ??? blir det ojämn uppläggning, bollar eller ???

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
          Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
          41 svar
          31 915 visningar
          18 gillar
          Senaste inlägg Micki.S