trasig Multirulle hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

trasig Multirulle hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
    Att köpa nytt är ju kul, nya grejjer bättre, wow.

Men vill du absolut prova å laga så visst går det, allt kan lagas. beror på hur mycket arbete du vill lägga ner.

Prova att gör så här. limma fast biten med super-epoxi som totte sa. Ta en rundstång Dia som spöfästet med slippapper på. slipa ner undersidan av hela fästet. hur mytcket beror på vad ditt spö klarar att greppa. Limma en stål-förstyvning 0,4-0,6 mm på hela undersidan me super-epoxi, kläm den me små tvingar och passande rundstång. Klarar fästet i spöt av tjockleken på fästet så kan du putsa av översidan å göra lika där.
    Jä...r! Precis så tänkte jag förklara men jag tyckte att det skulle bli för invecklat. Plåt på under- och ovansidan, som en smörgås, och limmat ihop med plastfoten. Emellanåt ska man passa på och slipa för att i slutändan allt ska passa i rullfästen.

Men, återigen, bäst är att byta stativ.

Lycka till!
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Ursprungligen postat av Multifix Visa inlägg
      fick rullen av min far. Det är inte plast det är något annat slags material
      Hej Adam Rönnbäck;

Ursäkta mig! Min avsikt var absolut inte att förringa arvet eller gåvan från din far....

Det var kanske aningen förenklat när jag skrev "plast". Rullfoten är troligtvis tillverkad i grafit eller något kompositmaterial. Gängorna på spörullfästet är ofta trapetsgängor, dvs av samma slags vridstarka gängor som finns på en domkraft. För att inte rullen ska lossna och ramla i vattnet drar man vanligtvis åt chucken lite extra hårt och då är det bara metall som håller i längden.

Nothing is forever!

Old Firehand
      www.trumman.com - http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm

Kommentera

Fasiken va snabb du va C. Dan ! ! !

skrev ner det och ångade mig, som du kan se så tog jag bort det. Kom på att man borde veta lite mer om sativfotens material, samt att hela åtgärden är lite av hemmapul och ingen garanti.

Men (om man är som jag) å gillar att laga så kan de va värt att prova. . .
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Är det kört att få tag i reservdel till din rulle, så är det ju värt att försöka laga själv.
          En ide värd att prova är att mäta rullfoten och därefter införskaffa en bit rostfritt rör som passa bäst måttmässigt.
          Dela röret strax ovan mitten och slipa till bra passform. Förhoppningsvis kan det fästas med försänkt skruv.

En vild ide som kan vara värd att prova ?

Kommentera

Ditt stativ har reservdelsnummer 19358. Har du tur kan ABU Service ha kvar av dessa.
            802252 är det stativ som kom på modellen ngt senare och det passar också din rulle.

Vill du inte ha originalstativet så finns det en uppsjö stativ som passar. Till din rulle skulle jag rekommendera ett svart stativ i mässing/alu. T.ex. reservdel nr 802299. Tror det kostar c:a 150 kr (dock tillkommer frakt och PF-avgift).
            Senast ändrad av FRB; 2011-09-20, 17:01.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
            Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
            41 svar
            32 330 visningar
            18 gillar
            Senaste inlägg Micki.S