Ny rulle för ca 1000 lappen... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny rulle för ca 1000 lappen...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny rulle för ca 1000 lappen...

Hejsan alla fiskefantaster!
    Letar ny rulle och skulle nu vilja ha råd av er mer erfarna. Lönar det sig att se på multi eller haspel rulle då jag mest skall kasta efter gädda? Och sen förstås vad för rulle och storlek lönar det sig att fundera på?? Vikten på fisken har väl hittills legat på max 5 kg men alltid hoppas man ju på större så rullen skulle gärna få klara det. Har funderat på haspelrulle i storlek ca 3500 med bakbroms, men om ni har andra ideer så lyssnar jag. Kastar endast så rullen behöver inte vara gjord för att klara av trolling.

Om du ska fiska gädda så är väl mutli rulle ganska skönt tycker jag iaf. dock så jerk fiskar jag , men spinn fiske är skönt det med.

Runt 1000kr så har du ju lite snålt med ambassadeur rullar som är riktigt bra. men tror du kan få tag på en pro rocket för en 1.300 kanske. den är riktigt bra för spinnfiske då kast bromsen kan ställas hårt utan att det påverkar hemtagningen, även record c6 rullen har samma funktion fast inbyggd. den är dock lite dyrare. sen har du ju andra classic rullar som c3,c4 mfl. andra märken som shimano och daiwa har väl mest låg profilare i den pris klassen, dock inget fel på dom men jag föredrar den runda typen.

Nackdelen med en multi rulle är just lättare beten, så vill du kunna variera dig lite mer så kör på haspel
    Tror att 3500 duger alldeles utmärkt, har själv fiskat gädda med 2500 rulle inte så bra direkt... men den kostade ju mycket mindre.

Shimano's twin power är väl i dyraste laget men ska vara riktigt bra. Vi får sen om någon annan kan upplysa dig lite mer om haspel

Valet är ju som sagt ditt fördelar och nackdelar med båda sortens rullar. tycker det är ganska mycket roligare att drilla fisk med haspel, dock är jag effektivare med multi.

Alla har olika preferenser

GÅ och kläm lite på diverse rullar i din lokala butik så kommer du nog att känna själv vad du vill använda för grejer

Skitfiske

PS. storlek på mutli får du känna efter själv. 4500 är ju ganska liten men ska vara lite bättre för mindre beten, 5500-5600 är min favorit när det kommer till Jerk, medans 6500 är mer tungt spinn alternativt trolling. men det är enligt mig. (Det finns ju ännu mindre 2500 men det är gränsfall för att fiska gädda enligt mig) .DS
    Senast ändrad av Guest; 2011-09-27, 11:57.

Kommentera

I den prisklassen är väl en haspel från Penn bland det bästa du kan få för slantarna. En Sargus eller Fierce i storlek 4000 är utmärkt för ditt fiske. Även en Okuma Trio kan vara ett prisvärt alternativ. De brukar ligga strax under tusingen.

Kommentera

Hur mycket borde jag satsa för att få en bra haspel rulle då?? Och vad för rulle??

Kommentera

Som träben säger så är nog Penn sargus 3-4000 det mest prisvärda i den prisklassen! Sen blir det lite overkill om du inte fiskar extremt mycket, servicebehovet finns ju på alla rullar så livslängden handlar mer om hur du sköter rullen..

Kommentera

Ursprungligen postat av blomtjusarn Visa inlägg
            Hur mycket borde jag satsa för att få en bra haspel rulle då?? Och vad för rulle??
            Penn rullen är en bra haspel, men man kanskafa sig dyrare om man vill,,,
            I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
            http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
            http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

sportfiskeprylar har ju shimano cardiff för 1350spänn har jag för mig..

Kommentera

Hade utan tvekan köpt en begagnad multirulle med den budgetten. Kolla säljesforumet här så kan du garanterat göra fynd.
                Såg en Record 50 innan idag för under tusingen som knappt var använd. Kanonrulle som kommer passa perfekt både till ditt spinnfiske och trollingfiske.

Haspel använder man bara i absoluta nödfall
                www.pikewallis.se

Kommentera

Ha lite is i magen å vänta till i vår . Då borde handlarna slumpa ut Pro Rocket för dom pengarna . Den rullen blir Lila nästa år å då brukar dom sänka priserna på den gamla färgen. Du kan hitta ambassduer C3 för 1300 på vissa ställen en sån i 5000 storlek då har du rulle hela livet. Jag har en som är 17 år gammal kastar lika långt som med min dyra Record. Haspel vill jag inte rekommendera allafall inte för den prisklassen dom kommer inte hålla länge. /Fredrik

Kommentera

Dom flesta haspel-rullar av kända märken runt 1000kr är bra rullar, märken typ Okuma,Penn,Daiwa ger lite mer för pengarna en ABU och fram för allt Shimano.

Vill du fiska med multi kan du lägga till 100-200 så får du en C3 såg att dom sålde en Shimano Cardiff för ca 800kr ink frakt i Danmark.
                    http://www.lystfisk.dk/default.asp?p...44&serieID=499 vettig rulle till vettigt pris det också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 340 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S