Problem med amba c3 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med amba c3

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med amba c3

Tjena! Har dykt upp lite problem med min c3. Märkte igår att veven slår tillbaka ibland när jag jerkfiskar. Ska det vara så? Sen är det nå fel med linupplägningen. Linspridaren och linan går åt helt olika håll.. När linspridaren är på höger sida tex så är själva linan på vänster sidan. :S Vad är det för fel? SKa prova att ta bort all lina och spola på den på nytt och se om det blir bättre! Tack på förhand / Dennis

angående att den slår tillbaka. prova sätt i extra backspärr..

när linan är på fel sida förhållandeviss till linspridaren. det är inte första kastet den är det på för att sen ligga rätt restan av fisketuren.
    vi sar du tar av tafsen o rullar in all linan efter avslutat fiske. när du då vevar stannar linan kvar där den ligger på spolen och linspridaren far runt som vanligt. då blir inte linan synkad med linspridaren till första kastet nästa fisketur.
    det samma gäller även om du tar ut spolen för tex oljeservice. det är helt omöjligt att få i spolen exakt där den satt innan och dessutom inte röra veven någonting under servicen. men det är inget problem i sig. fiskar du från tex båt släng ut så långt du kan och släpp ut ytterliggare 10 meter lina sen är det bara att veva in. och då har du synkat linan med linspridaren igen för resten av fiskepasset.

men om det händer mitt under fisketur efter x antal kast vet jag inte vad som är fel.

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
      Tjena! Har dykt upp lite problem med min c3. Märkte igår att veven slår tillbaka ibland när jag jerkfiskar. Ska det vara så? Sen är det nå fel med linupplägningen. Linspridaren och linan går åt helt olika håll.. När linspridaren är på höger sida tex så är själva linan på vänster sidan. :S Vad är det för fel? SKa prova att ta bort all lina och spola på den på nytt och se om det blir bättre! Tack på förhand / Dennis
      Hej Dennis Lehto;

Det blir lättare för dig om du från spolen sett trär linan igenom linspridaren och inte bredvid. Då kommer linan att följa linspridaren.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
      www.trumman.com - http://www.trumman.com/fisketips.htm

Kommentera

Dagens tips från professorn! Klockrent

Kommentera

Har du fått linan på-spolad i butik är det inte alls ovanligt att den ligger fel i förhållande till lin-spridare, dom lägger lite då och då på lina utan att trä den genom lin-spridaren först och då kan det bli fel, ta bara av all lina och spola på den igen så läggs den rätt....

Kan du dra veven bakåt före den stoppar så finns det risk att det är IAR lagret, kvarstår problemet och du inte kan fixa det själv så har ABU 10års garanti under förutsättning att du sparat kvittot.

Kommentera

Det går inte att dra veven bakåt.. Utan det är just när jag jerkfiskar. Händer inget om jag rycker i linan för hand..

Kommentera

Hur mycket mek-broms har du när du fiskar???

Kommentera

Vad är mek broms? Om det är kastbromsen du menar så har jag den ganska löst och bromsar med tummen i själva kastet.

Kommentera

Kan det vara för mycket/fel fett i IAR-lagret?
                  Felsmorning av IAR kan ge släpp liknande de du beskriver, testa att rengöra lagret och droppa i lite olja och se om det kan vara boven - innan du droppar i olja kanske du skall granska och kolla så lagret ser friskt ut.
                  Nog en bra idé att spola om linan, hjälper inte det vete tusan - då behöver man nästan ha rullen i handen för att kunna luska vidare.
                  Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                  En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Där är ett litet glapp i veven på dom flesta rullar så om det är det lilla glappet du menar så ska det va så, hur tunga JB kör du med??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
                    22 svar
                    11 642 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Äldre Id  
                    Startad av joens, 2018-03-18, 19:55