Födelseland för 7000 csProRocket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Födelseland för 7000 csProRocket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Födelseland för 7000 csProRocket

Hej på er fiskenördar

Jag sitter här och klappar gamla och nya rullar och fastnar vid en riktig favorit, Ambassadeur cs 7000 ProRocket. Dock infinner sig en sur smak av okunskap. På rullens fot står det: "Made in sweden" vilket känns både rimligt och bra. Men det står på en liten klisterlapp, vilken man kan dra av eller sätta på utan en ingengörsexamen i rulltillverkning!! Jag har haft rullen i ca. 8 år och den har fungerat utmärkt men, är rullen tillverkad i sverige? Har jag köpt en äkta vara eller sitter jag med en besvärande bra kopia? Sitter någon inne med kunskap som kan hjälpa mig ur mina futtiga, men ändå ärliga, funderingar?

Med förhoppning om insiktsfulla svar / Peffe

Nu försöker jag avsluta med att välja lämplig smajli:

Är den så gammal borde den va från Sverige.

Kommentera

Jag tror att ett foto skulle kunna hjälpa till för de som är riktigt rullkunniga
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Rullfotsnumret talar om när rullen är tillverkad. Därefter kan du få besked om den är gjord i Sverige eller inte. Kommer inte ihåg året för brytpunkten just nu men jag har det i datorn som jag kommer åt på måndag kväll (gissningsvis var det redan 1998/1999 på 7000-modellen).

Kommentera

Har för mig att dom slängde ut tillverkningen av Amb seven några år före före 7000,, låg-profilarna görs väl alla i Taiwan??

Jag har 5 olika CS Rocket och alla är gjorda i Sverige, den senaste kom förra veckan. samtliga köpte nya från butik......

Kommentera

Inköpsdatum och tillverkningsdatum kan skilja flera år, så det ger ingen ledtråd för mig.

Kommentera

Jag vet och sedan finns det massor av modeller som säljs här , som inte var tänkta för vår marknad så det kan ibland bli ganska mycket rörigare en vad man tänkte först, ex. jag har en vanlig 6500 CS Rocket, och samma rulle i Krom, sedan en annan krom-Rocket med samma namn men denna är betydligt stabilare med fler kullager annan spole och andra gavlar, har även denna i grönt, och en på väg hit dom kallar Gunnar, tror bara det slår på färgen, men måste pillas sönder för jag ska va säker... Sedan en guld/silver färgad ganska snygg sak. baserad på dom första 2 och därför betydligt lättare med annan spole osv.

Alla är 6500 cs Rocket med lite olika tillägg för färgen och gjorda i Sverige.

Men det betyder nog inte att alla 7000 Rocket är gjorda här, skulle kunna va olika tillverknings land beroende på vilken marknad dom är avsedda för?

Får jag rullfots-numret fixar jag det men snabbast blir väl att vänta på att Mooki dyker upp här, han kan det betydligt bättre en jag...

Kommentera

Tack för allt visat intresse. Under klisterlappen på rullfoten står att läsa 130014 05. Ger detta någon ytterligare information?

Kommentera

Kommer snart någon som knäcker koden till dig, den talar om tillverknings år månad och nummer på rullen om du säger att rullen är ca: 8 år gammal borde 00 stå för tillverknings-år , vi väntar på experterna, dom har berättat det för mig men jag glömmer det hela tiden

Kommentera

Tillverkningsår 2004. Den är då med största sannolikhet bara "assembled in Sweden".

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    31 924 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S