Vad skiljer shimanorullarna åt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad skiljer shimanorullarna åt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för svaren, men det blev inte riktigt som planerat. Hon köper en Stradic Ci4 istället.

Ska visst vara en superrulle utan att kosta för mycket nu (http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...-2500-ci4.html).
    Lite synd att beställa från Internet, men den är gjord i deras fabriker i Japan och skulle exemplaret vara dåligt så passar det att köpa den nu. En eller två fisketurer innan isen lägger sig så den kan skickas runt hela vintern utan att hon behöver förlora fisketid. Tror dock det är mycket mindre risk att en denna är måndagsex. än en t.ex. exage eller sienna.
    Blev själv väldigt sugen på att investera i en nu, men jag har ju egentligen rullar så det räcker.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
      Jag köpte min på en svensk webbutik, så fick själv skicka upp den till Normark. Fick tillbaka den rätt fort, men tyvärr var ju inte själva problemet löst. Får väl skicka upp den igen men man drar ju sig när det kostar frakt och framförallt energi.
      Om det här hände medan garantin gällde är det inte du som ska betala frakten, och oavsett vad webbutiken påstod är det deras ansvar att lösa problemet, inte importören, distributören eller tillverkaren. Dem går man endast till om butiken gått i konkurs.

Kommentera

Hoppas hon gillar Ci4 Stradic skall köpa mig en sån jag med har jag tänkt !!
        Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
          Exakt. Detta ständiga hyllande av Shimano-rullar är rätt överdrivet i mitt tycke. Jag har en Stradic som jag fick skicka på service hos Normark för att den väste som en arg katt när man vevade den, men det har den tyvärr fortsatt göra även efter servicen. Och detta är ju inte heller någon av Shimanos budgetmodeller. Nej, för närvarande är jag betydligt gladare över Penns haspelrullar.
          Jag tycker oxå att shimano höjs till skyarna allt för ofta. Penn gör robusta o tåliga rullar.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Penn reels 4500 ss eller Penn reels 5500 ss den bästa världen rullar.

Kommentera

är inte särskilt konstigt att shimanorullar höjs till skyarna.
              Går man tillbax till 70tal så tillverkades väl abu rullarna i landet om jag förstått det rätt?Mina första rullar sent 80 tal till tidigt 90 tal var abu och de var långtifrån felfria.I samma veva så började en butik här saluföra shimano istället för abu.Då låg de bra till i pris och höll då en klart bättre kvalitet.Efter detta har shimano växt till sig i det här landet och har släppt många fina rullar.
              Okuma har jag ägt flera med men de håller inte måttet riktigt med bla linuppläggning.Har man använt dem hårt så känns det verkligen på rullen med.Penn ägs ju av samma koncern som abu och där har de ju börjat satsa lite på haspelrullar.Känns som att de mer eller mindre gett upp att stärka abu varumärket på haspelsidan.Jag har handlat på mig en sargus som jag använt till lite gäddfiske och det känns bra att ha en rulle utan en massa beteckningar på funktioner som ingen vet vad det betyder ändå.Jag vill ha en rulle med bra slirbroms och linuppläggning och framförallt så ska den hålla.Hur många kullager det är i en rulle säger egentligen inget om hur bra den är.Ungefär som med megapixel på en digitalkamera.

Kommentera

Abu sorön tycker jag är riktigt trevlig. Min shimano sonora låter som en kaffekvarn efter 2-3år o den är långt ifrån hårt fiskad. Använt den till horngädda på våren. Har en cardinal som snart är 10år gammal o den går o går utan att låta illa lr krångla. Linuppläggningen är väl inte hundra men den håller iaf. Men där emot tycker jag shimanos rullar 1000:- o uppåt är riktigt bra.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Glömde nämna att min Exage var in på service för att man känner hur den skrapar i dreven halva vevtaget, och även då imponerade Normarks service avdelning,,,, Dom bytte ut bygeln och smorde upp rullen,, så den rullen är numera utlåningsrulle tror den har fiskat max 5tim
                  Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

ge mig 3 anledningar till att köpa något annat än shimano...
                    [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inlägg
                      ge mig 3 anledningar till att köpa något annat än shimano...
                      Okej...

1. Du får mer för pengarna hos andra märken (läs Penn).
                      2. Du får mer för pengarna hos andra märken (läs Penn).
                      3. Du får mer för pengarna hos andra märken (läs Penn).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 804 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki