Rullservice på en Shimano Calcutta DC - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rullservice på en Shimano Calcutta DC

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rullservice på en Shimano Calcutta DC

Nu är det dags för rullservice igen. Offret idag är en Shimano Calcutta 201 DC.
    På det stora hela är den här multirulle en variant på de vanliga shimano calcuttorna med centrifugalbroms.
    Den här typen av service utför jag en gång per år eller vid behov och servicen går ut på att rengöra, smörja upp och naturligtvis, på att titta att alla delar är hela.

Det som är bra att tänka på är vad man behöver inför en rullservice; sprängskissen, digitalkamera och dyl. Just idag behöver du inte fundera det, för att ansvaret ligger på mig.

Så vad behöver jag för verktyg då?
    Ja, lite rullfett, aceton, Topz, trasor som inte luddar alt. hushållspapper kan fungera bra, en lämplig skruvmejsel (jag använder en multiskruvmejsel med speciellt anpassade skruvmejselbits). Verktygen jag använder ser du nedan.

Och så börjar vi. Här ser vi skruvarna som vi ska ge oss på. Först skruvar vi loss den lilla skruven som håller låsbrickan till vevmuttern. Sen tar vi loss veven.

Så har ser det ut efter ett par minuter:

Anledningen att det blev så här är att fjädern ni ser bredvid veven sitter mellan stjärnhjulet och den fyrkantiga muttern. Detta innebär att man måste vara försiktigt när man skruvar loss vevmuttern.

Nu är det dags att skruva bort DC gaveln och detta gör man med att skruva loss den stora skruven under shimano texten. Resultatet blir så här.

Sedan ger vi oss på DC bromsen och då skruvar vi loss de två små skruvarna som finns på bilden ovan.
    Då får vi fram själva DC bromsen och spolen. På bilden nedan syns även DC gaveln.

Bilden nedan är från en tidigare service och då började jag med att ta loss DC gaveln istället för veven.

Tillbaka till dagens service. Har ser vi rullhuset. Spårryttaren har lagom bra med fett. Det är så ska det vara.

Nu ska vi ge oss på vevgaveln. Då ska vi skruva loss stjärnhjulets mutter och plocka bort de två fjäderbrickorna under.

Och får att kunna plocka bort vevgaveln, då ska vi skruva loss den stora (långa) skruven, de tre små samt hatten till mekaniska kastbromsen. På den här bilden sitter stjärnhjulets mutter kvar (!).

Här är bilden på vevgaveln samt alla fyra skruvar, låsbrickor och hatten till mekaniska kastbromsen.

Och så här långt här vi kommit hittills.

Då återstår det att plocka bort huvuddrevet , slirbrickorna och bromslamellerna. Dessa ska tvättas i varmt vatten med lite diskmedel. Målet är att ta bort allt gammalt fett för att göra slirbromsen silkesmjuk. Måste lägga till att i vanliga fall behöver jag inte planslipa slirbrickorma med våslippappret. Resultatet ser ni nedan.

Jag brukar lägga ett tunt lager med cal's fett (ett tjockt fett som smörjer och skyddar bra) på bromslamellerna.
    Den har rulle ska få nya ABEC 7 spolaxellagren som jag har redan badat i aceton och oljat. Tyvärr detta fick inte vara med på bild.
    Så här ser rullhuset ut med de återstående delarna

Pinjondrevets insida rengörs. De flesta kugghjulen ska ha lite fett oxå.
    En okulär besiktning görs och det finns inga tecken på rost någonstans, vilket är väntat , fast det är alltid bra att kolla en extra gång, med tanke på att brukar jag fiska med denna rulle i bräckvatten. Till sist kommer en bild med alla rulldelar som jag har på bordet just nu. Efter rullen är ihopplockad igen, då lägger jag en liten droppe Rocket Fuel på evighetsskruven och i vevknopparna oxå.

Det var allt från mig den här gången och tack för att ni tittade in. Häls /T
    Senast ändrad av tonyex; 2011-12-26, 23:17.

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
11 svar
3 772 visningar
0 gillar
Senaste inlägg PrN-Sweden  
Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17