Rullens storlek till gäddfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rullens storlek till gäddfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rullens storlek till gäddfiske?

Tjäna, rullar hit o dit men vad är rätt igentligen . Antingen strl.2500 eller 3000 till gäddfisket på ett 40-grams spö, nu börjar jag oroa mig över att 2500 är för litet om jag använder mig av tyngsta möjliga drag t.ex en Westin på 40gram.

Hade en 3000 innan som nu ska sitta på ett kraftigare spö (hoppas det räcker också) och vill nu ha lättaste spöt att kasta med och så draga när jag kan. Ska man då chansa och köra så lätt som möjligt som till abborre för "fightens" skull eller fega och ta så det räcker? Först ville jag ju ha 2500 så man får kämpa lite men AAAHHH!
    "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
    Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Jag tycker kombinationen 2500 och westinare är ganska tråkig, men om större delen av fisket blir med mindre drag än så kan det vara en bra kompromiss.

Kommentera

Räckte det inte med en tråd?

Tumregel: Ska du fiska gädda ska du ha en rulle i strl 4000. Till gös/abborre eller annat lättare fiske kan man gå ner i strl 2500 eller t.o.m ännu mindre beroende på vilket spö och vilka beten du ska använda.
      Det är inte speciellt kul att fiska abborre på ett för kraftigt spö och det är likaså inte kul att fiska gädda med för klena grejer. Många ser ju en utmaning att använda så lätt utrustning (näst intill UL) som möjligt och dra upp 5+ gäddor och visst kan fighten vara kul men det är inte särskilt sjysst mot gäddan som kämpar för sitt liv att du inte kan pressa in den snabbt. Den bygger du upp mjölksyra och kanske inte klarar en återutsättning, framförallt om vattnet är varmt och syrefattigt.

Så... rätt utrustning för rätt typ av fiske...
      Gå till en butik och kläm och känn på grejerna. Prata med personalen och be om hjälp.
      Gäddkit: Spö 7-9', kastvikt -60g och en rulle i strl 4000 med 0.25 flätlina. Då kan du kasta det mesta och har ett bra allroundspö och vill du sedan gå över till ännu tyngre fiske kan du uppgradera dig efterhand.
      Abborre/göskit: Spö 7-8', kastvikt -25g och en rulle i strl 2500 med flätlina 0.15.

Bara ut och nöta! Skitfiske på dig!

Kommentera

Först och främst tycker jag att man ska utgå från vilka beten som ska användas i valet av rullstorlek. Precis på samma sätt som spön ju har olika angivna kastvikter. Då hamnar man väl ungefär i de här intervallen:

1000-storlek: upp till 20 gram
        2500-storlek: 10-40 gram
        4000-storlek: 20-70 gram

För tyngre beten än så föredrar jag själv oftast multirulle, men som bekant finns det ju även större haspelrullar att ta till.

Kommentera

Jag själv haspelfiskar bara. Jag kör med SG Bushwacker 8.6 ( 20-60 ) och en ABU sorön. Personligen så tycker jag att alla beten över 40 gram blir krångliga att kasta. Så ska du köra haspel och dänga iväg de största från Westin så kan det kännas olustig eller hur man nu ska säga.

Tycker de spöna med 20-60 i kastvikt jag har haft mest har lämpat sig för beten från 15 upp till 40 högst. Sen känns det lite skumt. Kanske bara jag som känner så?

Kommentera

4000 till o med, känns stort men om något över 10kg hugger så kanske jag är glad att det håller! Men vad tror ni om det här:

1) 15-40 gram+Daiwa rulle på 3000 eller en Okuma Trio 30
            2) 20-60 gram+Samma Daiwa, Okuma Trio 40 eller Shimano Solstace 4000

Om Trion menar att 30 är 3000, kanske jag kan ta en 40 och sätta Daiwan på de lättaste spöt? Om inte blir det nog en Shimanon 4000, fan va mycket siffror!
            "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
            Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
              Jag själv haspelfiskar bara. Jag kör med SG Bushwacker 8.6 ( 20-60 ) och en ABU sorön. Personligen så tycker jag att alla beten över 40 gram blir krångliga att kasta. Så ska du köra haspel och dänga iväg de största från Westin så kan det kännas olustig eller hur man nu ska säga.

Tycker de spöna med 20-60 i kastvikt jag har haft mest har lämpat sig för beten från 15 upp till 40 högst. Sen känns det lite skumt. Kanske bara jag som känner så?

Det är vanligt att spön är något överklassade, dvs de funkar inte riktigt optimalt med så tunga beten som det påstås. Och ja, jag förstår vad du menar med olustighetskänslan med tunga beten på haspel. Att dänga Big Bandits och Freestyler på ett rejält jerkspö med multirulle är en riktigt skön känsla när man behärskar tekniken, men att kasta sådana beten med haspel känns sällan riktigt najs, även om man har ett styvt haspelspö. Bland annat får man ont i pekfingret efter ett tag.

Gardefors: Det låter bra med dina planer så ja!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
              Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
              41 svar
              32 239 visningar
              18 gillar
              Senaste inlägg Micki.S