Multirulle till lättare jerkfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle till lättare jerkfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
    Hade jag 3000 kr och skulle köpa något att jerka med, så inte tusan hade man köpt en lågprofil? Hade spanat in de riktiga rullarna istället. Hade förmodligen blivit en sån här. Pallar säkert med lite lättjerk

http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=13173
    Precis. Varför inte en vanlig Ambassadeur?? Lär ju hålla avsevärt längre än en lågprofilare. En C3:a + lätt spole och keramhybridlager (om dessa tillbehör går att få tag på separat utan att köpa ett kit) blir ju dessutom mycket billigare än 3k.
    Senast ändrad av Syn; 2012-02-25, 17:55.

Kommentera

Ursprungligen postat av Syn Visa inlägg
      Precis. Varför inte en vanlig Ambassadeur?? Lär ju hålla avsevärt längre än en lågprofilare. En C3:a + lätt spole och keramhybridlager (om dessa tillbehör går att få tag på separat utan att köpa ett kit) blir ju dessutom mycket billigare än 3k.
      Som många av oss redan påpekade , rullen blir för tung och den förstör balansen och fiskekänslan.

Att välja en rulle för lättjerk det är inte lätt, många rullar är för tunga, andra kastar inte så bra med de lättaste betena med dessa relativ korta spön, osv, och framför allt, det ska handla om känsla och balans något som man kan uppnå med lite andra typer att rullar. Dessutom, den rullen som vi kan föreslå fungerar även för fisketekniker som kräver en rulle som kastar bra runt 10g med samma korta spöt och även under 10g om man nu behöver det. Det måste vara ett plus eller hur?

Så länge det finns pengar i budgeten då tycker jag att ska vi spendera de, så varför ska vi köpa en rulle som kanske kan fungerar och kostar bara 1000 :- men man blir missnöjd varje gång man ska ut och fiska.
      Nej, nej, vi ska ha roligt, vi kommer att köpa något som kommer kanske att kosta lite mer pengar och vi kommer att ha lite roligare varje dag vi är ute och kör lättjerk.

Och tänkt på en sak, att det kan fungera betyder inte att det är optimalt.

Häls /T
      Senast ändrad av tonyex; 2012-02-25, 20:17.

Kommentera

Jag har fiskat runda Amb, framförallt 6500 storlek i många år, har även haft en 5500 och en 5000, gick alldeles utmärkt i Malmö där jag körde med tyngre beten 40- samt spö -50 och -60gr när jag flyttade ner här till denna hålan och började fiska på grundare vatten med beten 25-30 och tunnare spö fick jag inte 100% samma flyt på mina gamla Amb. rullar dom ligger för högt i förhållande till klingorna,, antagligen tack vare dom inte ändrats mycket sedan man körde med försänkta rullfästen till multi...

Har letat och provat mig fram bland runda rullar men Abu värkar inte ha något som passar i den vikt-klassen bland dom runda, för några månader sedan gav jag upp och bytte märke, nu funkar även fisket med lättare beten men jag kommer aldrig släppa mina 6500 Rocket vid fiske över 40gr och spö -60gr eller grövre.....

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Som många av oss redan påpekade , rullen blir för tung och den förstör balansen och fiskekänslan.
          OK, ja då är det ju inget vidare. Jag tänkte att ett spö klassat för upp till 60 gram inte skulle vara underdimensionerat för en 5000-rulle. Men det kan det säkert vara om det är ett kort spö byggt för mindre rullar.

Kommentera

så sant, ska man köra lättjerk så borde man gå hela vägen med ordet lätt.

Första multirullen jag började med var den ljusblåa 6500rocket o jag kastade allt jag hade i båten med den, små jigg på ca 20gr till stora ciscokids.(10lr11fot -80gram spö)

Kommentera

5000 rulle funkar under förutsättning att spöet är tjockt nog vid rullfästet....

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Jag har fiskat runda Amb, framförallt 6500 storlek i många år, har även haft en 5500 och en 5000, gick alldeles utmärkt i Malmö där jag körde med tyngre beten 40- samt spö -50 och -60gr när jag flyttade ner här till denna hålan och började fiska på grundare vatten med beten 25-30 och tunnare spö fick jag inte 100% samma flyt på mina gamla Amb. rullar dom ligger för högt i förhållande till klingorna,, antagligen tack vare dom inte ändrats mycket sedan man körde med försänkta rullfästen till multi...

Har letat och provat mig fram bland runda rullar men Abu värkar inte ha något som passar i den vikt-klassen bland dom runda, för några månader sedan gav jag upp och bytte märke, nu funkar även fisket med lättare beten men jag kommer aldrig släppa mina 6500 Rocket vid fiske över 40gr och spö -60gr eller grövre.....
                Själv är jag mer skeptisk mot Skåneland än mot runda rullar.....kan det möjligen bero på att mina svärföräldrar bor i Malmö? Varför provar Du inte å FISKA med 25or? Eller 35 CS Rocket-som är min anatomiskt personliga favorit? Eller de olika upptänkliga varianter av 45-serien som det faktiskt går att laborera med, ssk om man vill ha lite mer spänning? De slår helt klart min elektriska lilla japanska rulle-allt annat inräknat. Det är klart att Du måste lära Dig å "knyppla" lite, men då har Du ju nåt att göra på vintern...Även om det kanske inte fryser nere hos Er. Å med ökad ålder upptäcker man charmen med att trimma och modda. *lersåhjälpsamtsåhälftenkundevanog*

Kommentera

Har en 2500 men har inte hittat någon 3500,,,, 2500 funkar alldeles utmärkt men tar för lite lina och känns klen när det börjar bli lite vikt på betena, 4500 kastar för dåligt utan lättad linspridare och ligger lika högt över spöet som andra runda Amb...

Obs att det självklart är dom inte för höga för alla spö beror på rullfästet och storlek på första spö-ringen,,, men jag har 2 spö där det märks ganska ordentligt.

Har fiskat runda Amb i en smärre evighet, bara lättare beten och tunna spö jag inte tycker dom är optimala till....

Är en stor skillnad på funkar ock att vara optimala...

Kommentera

Amb. 2500 lär ju vara en dröm för lättare fiske, speciellt om den är UT-moddad. Tyvärr är de väl svindyra?
                    Senast ändrad av Syn; 2012-02-25, 22:04.

Kommentera

Dom senaste jag såg i butik för några år sedan kostade nära 6000 kr finns otrimmarde nya för 2995.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
                      22 svar
                      11 664 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Äldre Id  
                      Startad av joens, 2018-03-18, 19:55