Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • KN
    replied
    Så kom äntligen helgen, vädret bra men kanske inte optimalt. Träffade i lördagseftermiddag två trevliga fiskare på stranden (har varit ensam i 4 månader) som körde bombarda och fluga med klass 8 spön. Jag kunde bara köra en snabbis då jag skulle på middag kl. 18 så jag åkte vid 17. Idag träffade jag den ena igen och han berättade att strax efter jag åkt klippte han en över måttet. Han berättade även att precis innan jag kom idag så var en till vildsint över måttet landad. Jag nötte på med mina vicke och helt plötsligt känner jag nån som knackar lite på draget, väntade Li med mothugg och kände igen efter vevstoppet och så satt hen. Hög spöföring och spänd lina med förra helgens tapp i tankarna vevades det inåt, lite olikt HÖ men några plask och vit mage ökade ändå pulsen. Hann kolla bort mot nya fiskekamraten som stod ute med vadare och flugspöt 50 meter bort och han gjorde "tummen upp". Lite mörk, tänk jag innan jag såg att det var en förbannad slemgurka som sugit i sig min svart/vita Vicke med slöa krokar.

    Jaja, "skam den som ger sig" och "på dom igen" osv.

    Lämna en kommentar:


  • ResLodrek
    replied
    Fan vad häftigt att få se! Nästa gång det händer kanske förhållandena är annorlunda och då kan man ju undra hur det slutar..

    Lämna en kommentar:


  • Barabajare
    replied
    Tjääna
    Igår var vi ute och jagade silver på Torö och Muskö.Tyvärr blev det ingen upp, men dagen vart spännande ändå. På det ena stället såg vi hur flera öringar vakade/jagade en bit från stranden. Vi testade allt, fluga, räka samt spin. Endast en följare på spin och några napp på räka. Efter någon timme så dyker ett stort stim på ca 30-40 öringar upp framför näsan på oss. Storlek mellan sprall och 4-5 kg. Varför tog dom inte? Min teori är kristallklart vatten, ingen vind och sol. Vårt bedrägeri avslöjades direkt och skoningslöst. Otroligt häftigt att se fiskarna sakta glida omkring. Otroligt frustrerande att ingen tog.
    På dom igen
    Bb

    Lämna en kommentar:


  • Utan offer, ingen seger
    replied
    Tja! Var ute på Muskö i söndags, en underbar solig, kall och blåsig dag. Började fisket till vänster om Bruketv. Närmast militärområdet och avslutade ganska så långt åt högra sidan om vändplanen. Fiskade av ganska så mycket vatten på en lång sträcka utan ett endaste livstecken under drygt 5 timmars kastande. Har iof inga förhoppningar alls innan jag beger mig ut på hö-jakt, såsom jag har inför gäddpass då gäddan skall upp! Är grön på hö. Fick för mig att en vik inne på det förbjudna omr. Var hett, därmed ej sagt att jag var där, 5 min senare hör jag en snabb båt komma runt hörnet, kör förbi onödigt nära stranden och spänner pilotbrillorna i mig. Det var försvarsmakten det. Dom har jag respekt för. Under dagen såg jag endast 2 andra fiskare på land och 1 båt, och undrar i min nyfikenhet ifall någon nöp en firre den dagen. Bom för mig som sagt. Mvh

    Lämna en kommentar:


  • Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
    Bompass idag Mörkö. Men helt plötsligt högg det på en svart/vit Vicke och jag hade den ca 10-15 meter men den släppte, förmodligen då krokarna har blivit rätt slöa. Tack kustbevakningen för vågorna när ni bogserade ngt förbi udden.
    Snart så......skam den som ger sig....

    /S

    Lämna en kommentar:


  • KN
    replied
    Bompass idag Mörkö. Men helt plötsligt högg det på en svart/vit Vicke och jag hade den ca 10-15 meter men den släppte, förmodligen då krokarna har blivit rätt slöa. Tack kustbevakningen för vågorna när ni bogserade ngt förbi udden.

    Lämna en kommentar:


  • Aidejonas
    replied
    Ännu ett bompass dock första gången jag försöker i skärgården och måste säga att detta är något helt annat
    Total sinnesro att fiska i skärgården, så himla vackert och najs

    Fiskade vid Ingarö närmare bestämt vid Björviks brygga, nötte frekvent i cirka 3 timmar mellan bryggan och säg 100 meter till höger. Inge fisk men det var iallafall riktigt skönt!

    Ska snart ut igen och prova lyckan dock ska jag ha riktig utrustning nästa gång, misstänker att ett 11 fots 40-100gram med en ambassadeur 7000 0.50 nylon inte är optimalt Med en vicke 20 gram! :P

    Såg även några fiskebröder, en flugfiskade med flytring, såg verkligen fantastiskt ut! Är det någon här kanske?

    Lämna en kommentar:


  • Aidejonas
    replied
    Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
    Tjääna
    Igår var jag och Mogge på Torö och jagade silver, solen sken. Det började i moll, livlöst endast några gäddor som ville vara med och leka. Vi bytte ställe. Efter ett par timmar med endast ett par misstänkta stötar så hade Mogge en fin efter.

    Vi hade testat grävlingar och vickar och saxar. Jag böt och satte på en liten vicke som jag målat själv. Smack sa det i första kastet, fisken tog direkt på nedslaget. Den var inte speciellt stor (0,8 kg) men den värmde. Efter en stund var det dags igen, ett stenhårt hugg och en rolig fight. Fick in fisken till bryggan jag stod på. Hade precis börjat leda in fisken mot land längs med bryggan då den lossnade, ingen skada skedd, det roligaste hade redan varit. Skulle tro att den vägde mellan 2,5-3 kg.

    Sen hade vi fler kontakter och hugg, när det la sig så sa jag till Mogge att det var dags att testa räka. Sagt och gjort, flötet han inte mer än landa fören det sjönk jag drog till och fast fisk. Tyvärr klev den av efter en liten stund. Ut med grejorna igen, samma sak upprepades. Sen var det hela över.....

    Vad kan man dra för slutsatser av detta.
    1. Öringarna kom igång på eftermiddagen dvs när solen hade fått göra lite susen.
    2. Öringarna högg hårt på små beten och nafsade endast på de större. Antagligen för att det är kallt i vattnet och att fisken är lite trög.
    Alltså eftermiddagsfisket är bättre eftersom solen hinner att värma det kalla vattnet. Testa mindre drag det lönar sig ibland, speciellt när det är tidig vår och kallt i vattnet.

    Tyvärr hade jag glömt min dobb, hade jag haft den med mig så är jag nästan säker på att den och en fluga i änden hade gett några fler fiskar.

    På dom igen
    Bb
    Fyfasiken vad nice det låter, själv har man lagt hundratals timmar på att få havsöring men det går tydligen aldrig an haha

    Lämna en kommentar:


  • Barabajare
    replied
    Tjääna
    Igår var jag och Mogge på Torö och jagade silver, solen sken. Det började i moll, livlöst endast några gäddor som ville vara med och leka. Vi bytte ställe. Efter ett par timmar med endast ett par misstänkta stötar så hade Mogge en fin efter.

    Vi hade testat grävlingar och vickar och saxar. Jag böt och satte på en liten vicke som jag målat själv. Smack sa det i första kastet, fisken tog direkt på nedslaget. Den var inte speciellt stor (0,8 kg) men den värmde. Efter en stund var det dags igen, ett stenhårt hugg och en rolig fight. Fick in fisken till bryggan jag stod på. Hade precis börjat leda in fisken mot land längs med bryggan då den lossnade, ingen skada skedd, det roligaste hade redan varit. Skulle tro att den vägde mellan 2,5-3 kg.

    Sen hade vi fler kontakter och hugg, när det la sig så sa jag till Mogge att det var dags att testa räka. Sagt och gjort, flötet han inte mer än landa fören det sjönk jag drog till och fast fisk. Tyvärr klev den av efter en liten stund. Ut med grejorna igen, samma sak upprepades. Sen var det hela över.....

    Vad kan man dra för slutsatser av detta.
    1. Öringarna kom igång på eftermiddagen dvs när solen hade fått göra lite susen.
    2. Öringarna högg hårt på små beten och nafsade endast på de större. Antagligen för att det är kallt i vattnet och att fisken är lite trög.
    Alltså eftermiddagsfisket är bättre eftersom solen hinner att värma det kalla vattnet. Testa mindre drag det lönar sig ibland, speciellt när det är tidig vår och kallt i vattnet.

    Tyvärr hade jag glömt min dobb, hade jag haft den med mig så är jag nästan säker på att den och en fluga i änden hade gett några fler fiskar.

    På dom igen
    Bb

    Lämna en kommentar:


  • Serigös
    replied
    Själv körde jag ett bombas med bomarda och fluga igår mitt emot rosenbad och var även en stund utanför medeltidsmuseet. Väl vid medeltidsmuseet så vart jag helt till mig då jag såg 4som stod med spö och massa andra människor i det området, ser då en av gubbarna börja jobba med sitt spö och vart helt exalterad. Väl framme visade det sig att det var en brax på 2kg, kollade runt och de hade en jävla massa brax i påsarna. Närmare 6-10kg var.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
2 277 svar
383 476 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Classe69  
Startad av Barabajare, 2013-05-10, 20:07
548 svar
71 192 visningar
0 gillar
Senaste inlägg ResLodrek  
Startad av telgebasse, 2014-07-04, 10:33
9 svar
1 933 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Startad av Palmen1974, 2015-07-14, 22:34
9 svar
2 082 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Juleken
av Juleken
 
Startad av Adhinio, 2015-08-23, 16:37
4 svar
4 377 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Cihan Cagatay  
Arbetar...
X