Absolut bör man tipsa om ställen. Men man ska vara försiktig med att droppa platser öppet på nätet. Även om allt står redan.
Min åsikt är att exakta platser delar man med sig av till bra fiskekompisar.
Ett dropp av en plats här inne innebär dropp av platsen till flera hundra personer, kanske fler.
Lausvik och Silverbågen, ni är ju kanske inte ensama uppe hos er? Hur tror ni det känns för dem som kanske har jobbat hårt under en längre tid med att lära sig öringfisket på kanske ovan nämnda plats med omnejd när det offentligt görs bra reklam om ett öringspot, vilket i sig kommer medföra mer folk till platsen. Mindre chans i att landa den svåra öringen. Dels för att den blir störd.
Sen kanske det inte är så kul när det börjar skräpas ner på platser. Engångsgrillar, gamla plastpåsar med räkskal med mera. Mer folk medför just det, hur bra miljömedvetna vi än må vara.
Ni kan tycka att det är paranoia? Eller kanske egoism? Något jag tycker är mer egoistiskt är när få personer får för sig att det är helt lugnt att droppa exakta platser. Droppar ni er plats droppar ni även någon annans.
Lausvik: Vad är dåligt attityd i SHS länken? Du får gärna klistra in de orden här på FS.
Bara mina ord och tankar kring det det här med att droppa platser. Ni får fortsätta göra som ni vill. Jag kommer i alla fall inte namnge exakta platser, på nätet.
/ Kärki
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöringsrapporter i Stockholm
Collapse
X
-
Det är knepigt det där med att tipsa om ställen. En gång tipsade jag om ett bra Gäddställe. Jag gav en exakt beskrivning om platsen. När jag vid ett senare tillfälle möter honom med sin kompis där och ser att det ligger ett tiotal romstinna Gäddor på stranden så kände ja att det va ett misstag att tipsa honom om platsen. Klart att man ska ta hem fisk och äta om man vill, men det här vart för mycket för mig.
Om jag däremot ger ett tips som att på Torö är det bra Öringfiske så tycker jag att det är helt okej. Det är så jag brukar göra. Får man tipset att Torö är bra för Öring så är det ju bara att kolla Eniro (sjökort/karta) så kommer man ju snabbt underfund med vilka platser som kan tänkas vara bra. Skulle det vara så att man inte riktigt vet hur ett bra ställe ska se ut så finns det ju hur mycket som helst att läsa om det.
Det här är vad jag känner att jag kan bidra med när det gäller att tipsa om platser. Om någon annan vill tipsa om platser med exakt position så gärna för mig. Det är inget som jag stör mig på.
m v h
Bb
Lämna en kommentar:
-
Eftersom Slverbågen tydligen är ute och fiskar (medan jag idag håller mig hemma och försöker bli kvitt någon slags virus som gör att jag inte känner mig riktigt hundra) så kliver jag (igen) in i diskussionen om det där med att hålla fångstplatser hemliga. Jag tycker att det är oerhört tråkigt att det ska vara ett sådant hemlighetsmakeri och jag har svårt att se att det är befogat. Havsöringfisket skulle, det är i alla fall min övertygelse, utvecklas på ett mer positivt sätt om vi var mer öppna och generösa. Och de ställen vi känner till är ju knappast sådana att det bara är, om man får reda på dem, åka dit och plocka fisk.
De som inte är seriösa havsöringfiskare utan bara är ute efter att göra en quick&dirty skulle förmodligen ge upp rätt snabbt på de flesta av mina favoritställen för även på dessa är fiket som det brukar vara när det handlar om kustspinn efter havsöring, dvs att det går många kast (för att inte säga pass) på varje fångad fisk och jag tror faktiskt inte att dessa ställen skulle förstöraas, fiskas ut eller drabbas av olidlig trängsel om de blev mer allmänt kända. Och ju fler ställen som är kända desto mer sprids fiskarna ut.
Jag tror inte att de som är ute efter att utan större egen insats få fisk ägnar sig åt öringspinn. Det finna andra (populära) fiskeformer som antagligen attraherar dem betydligt mer. Ismete, trolling, vertikalfiske och jerkfiske efter gädda, för att bara ta några exempel.
Ett känt ställe för öringspinn är Kapellskär, men trots att det är väl känt så är det sällan (ens i helgerna) något större tryck där. I går såg jag och Silverbåge en annan fiskare och det har varit likadant alla gånger jag varit där i vinter. Har jag inte varit ensam så har jag bara sett enstaka fiskebröder (och det har absolut inte stört mig att behöva dela vattnet med dem, tvärtom).
När jag konfronteras med attityder som sådana som framgår av länkarna nedan blir jag nedstämd. istället för att svartsjukt bevaka våra hemliga platser borde vi dela med oss. Det är i alla fall min uppfattning.
http://http://silvertorpeder.blogspot.se/2012/08/klassiska-landfiskevatten-runt-stockholm.html#more
http://shs08.se/lamna-rapport/#comments
Lämna en kommentar:
-
Spännande.Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggOj, känner att det kan bli ett långt svar på ditt inlägg... jag återkommer efter dagens fiske...
Lämna en kommentar:
-
Oj, känner att det kan bli ett långt svar på ditt inlägg...såg att Lausvik delvis svarat men jag återkommer efter dagens fiske....har inte bestämt mig för om det blir flytringen och flugspöt eller Bombarda från strandkanten...eller om det blir en tur till Blidö, Furusundsleden eller Trälhavet....Ursprungligen postat av umegurra Visa inläggGrattis silverbågen =) Förstör ni inte för många när ni säger och visar på bild var ni va? Kommer väl alla stå där...
Är ny i storstan men inte på öring. Har fiskat (alldeles för länge) på norrlandskusten. Har hittat några (bra) platser här nu. Har bara fått småttingar än(som hemma) men till våren kanske man kan få något stort. Hoppas! Står ni alltid på landbacken och kastar? Vad är bäst stora eller småbeten?
Ni verkar duktiga på C&r tyvärr är de inte så hemma... där kollar de konstigt på en =/
Lämna en kommentar:
-
När man fiskar Öring så blir man ju inte förvånad när man kammar noll. Inte heller direkt besviken. Det är så det är att fiska Öring. Sen i julas har jag varit ute sex gånger , de tre första turerna kammade vi noll. Den fjärde turen en sprall som klev av omgående. Femte och sjätte turen gick bättre, sammanlagt fyra upp och många följare och kontakter. Sammantaget mycket slit för ett fåtal fiskar.
Ibland blir fångsten fisk under måttet. Det kan ju kännas lite tråkigt men med tanke på hur det är att fiska Öring så blir känslan ändå tillfredsställande och det ju viktigt rent "mentalergonomiskt". Vågar påstå att det räddar hela turen.
Igår va vi ute och rekade två platser. Båda två visade sig vara perfekta Öringbiotoper enligt mitt sätt att se det. Man kunde känna lukten av dom. Det kommer bli spännande att testa i framtiden. Faktiskt så gjorde vi inte ett enda kast,vi hade inte ens grejorna med oss. Är lite imponerad av vår grymma självdisciplin eller ska man säga idioti (skillnaden är hårfin).
m v h
Bb
Lämna en kommentar:
-
Silverbågen verkar inte vara on-line så jag får väl svara istället. Lustigt nog så snackade jag och S idag om just det där med att HÖ-fiskarna i 08-området verkar vara närmast paranoida när det gäller fångstplatser. Han och jag tycker att man borde kunna vara litet mera öppen. Kapellskär är, för övrigt, knappast något statshemlighet (och dessutom verkar det nappa rätt dåligt där).Ursprungligen postat av umegurra Visa inläggGrattis silverbågen =) Förstör ni inte för många när ni säger och visar på bild var ni va? Kommer väl alla stå där...
Är ny i storstan men inte på öring. Har fiskat (alldeles för länge) på norrlandskusten. Har hittat några (bra) platser här nu. Har bara fått småttingar än(som hemma) men till våren kanske man kan få något stort. Hoppas! Står ni alltid på landbacken och kastar? Vad är bäst stora eller småbeten?
Ni verkar duktiga på C&r tyvärr är de inte så hemma... där kollar de konstigt på en =/
Den enda fisk vi (S) fick idag tog på ett litet bete (en streamer fiskad på bombarda). Hur pass konsekvent S är när det gäller C&R vet jag inte men han sätter i alla fall tillbaka fisk under minimimåttet...Senast ändrad av lausvik; 2013-01-13, 10:25.
Lämna en kommentar:
-
Grattis silverbågen =) Förstör ni inte för många när ni säger och visar på bild var ni va? Kommer väl alla stå där...
Lämna en kommentar:
-
Vilket innebär att det är desto viktigare med C&R och bra fiskevård för havsöringens skull idag.
Lämna en kommentar:
-
No offence taken Tamtam....tycker bara det är kul att höra era historier om hur det kunde vara förr
Svårigheterna med dagens HÖ-fiske gör ju att belöningen blir desto större de gånger silvret kliver på...
Är också övertygad om att det finns mycket kunskap att hämta från er som varit med ett tag...
Tror definitivt att det fortfarande finns klunsar som simmar därute..det gäller bara att knäcka koden...och vara på rätt plats vid rätt tidpunkt ...
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jojje2, 2024-06-29, 22:01
|
1 svar
427 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg