Några funderingar om oss på detta forum! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Några funderingar om oss på detta forum!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Några funderingar om oss på detta forum!

Har sedan några år tillbaka varit med i detta forum.
    Kanske inte har skrivit så mycket, men har läst många spännande och roliga inlägg.
    Upplever att det tyvärr har blivit betydligt råare stämning med fler dryga inlägg.
    Som sagt detta är bara mina personliga åsikt.
    Man börjar väl bli gammal:-)
    Skitfiske.....
    Senast ändrad av Team Öskaret; 2014-01-07, 00:13.

Känns som att du blandar ihop detta forum med sportfiskeforum. Här har det väl alltid varit "naturligt"

Kommentera

Bergman, bli inte less nu...

Jag har haft samma funderingar och jag tror att kvalitén på trådarna sjunkit i takt med att fs blivit populärare. Idag är det inte jättemånga som delar med sig av vettig kunskap vilket jag tror beror på att det tyvärr härjar runt "ungar" i alla åldrar vilka varken är särskilt ödmjuka eller duktiga fiskare.

De äldre trådarna är bra mycket mer informativa. Idag handlar det mer om material än fiske...

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Öskaret Visa inlägg
        Har sedan några år tillbaka varit med i detta forum.
        Kanske inte har skrivit så mycket, men har läst många spännande och roliga inlägg.
        Upplever att det tyvärr har blivit betydligt råare stämning med fler dryga inlägg.
        Som sagt detta är bara mina personliga åsikt.
        Man börjar väl bli gammal:-)
        Skitfiske.....
        Jag är rätt ny på forumet, så hur det var tidigare vet jag inte. Men jag tycker att tonen generellt är god, särskilt med tanke på hur det brukar se ut på andra forum och i kommentarsfält. Till exempel slipper vi den grupp som ska diskutera invandring oavsett vad trådarna handlar om helt och hållet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
          Bergman, bli inte less nu...

Jag har haft samma funderingar och jag tror att kvalitén på trådarna sjunkit i takt med att fs blivit populärare. Idag är det inte jättemånga som delar med sig av vettig kunskap vilket jag tror beror på att det tyvärr härjar runt "ungar" i alla åldrar vilka varken är särskilt ödmjuka eller duktiga fiskare.

De äldre trådarna är bra mycket mer informativa. Idag handlar det mer om material än fiske...
          Jag tycker du uttrycker dig helt fel när du skriver att det tyvärr härjar runt ungar som varken är ödmjuka eller duktiga..
          Finns väl inget bättre forum än detta för just unga fiskare som vill lära sig mer om fisket, jag tycker vi ska välkomna fler unga fiskare hit för att ta del av all info som finns här.
          Jag har själv 6 ungar som jag sakta men säkert försöker få fiskeintresserade, inte bara för fiskets skull utan även allt omkring som natur, båtar, sjöar mm..
          Att det upplevs handla mer om material idag kan ju vara att det dyker upp fruktansvärt mycket nytt inom fiskevärlden.
          En lösning hade ju varit att ha en forumsdel för seniorer som bara diskuterar träekor, rödvita hilo och senaste tvåtaktsoljan??
          member of team TMT sportfiske

Kommentera

Ne, men nu tolkar du mitt svar fel, Tony.
            Jag har inget emot att hjälpa folk som frågar och jag tror mig hjälpt någon här och där på vägen.
            Men när folk gapar och skriker väljer jag att kalla dem ungar. Det har inget med deras fysiska ålder att göra.

Skulle någon tillfråga mig att engagera unga att börja fiska skulle jag utan tvekan mer än gärna ställa upp med både båt och kunskap gratis.

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
              Ne, men nu tolkar du mitt svar fel, Tony.
              Jag har inget emot att hjälpa folk som frågar och jag tror mig hjälpt någon här och där på vägen.
              Men när folk gapar och skriker väljer jag att kalla dem ungar. Det har inget med deras fysiska ålder att göra.

Skulle någon tillfråga mig att engagera unga att börja fiska skulle jag utan tvekan mer än gärna ställa upp med både båt och kunskap gratis.
              Då är vi överens Totte.. Jag måste nog ändå säga att tonen på detta forum är väldigt trevlig och bemötande jämfört med andra forum, visst dyker det upp både spydiga och onödiga kommentarer men det känns ändå som dom är ganska få.
              member of team TMT sportfiske

Kommentera

Personligen har jag inte märkt någon råare ton. Det var betydligt råare förr. Nu menar jag inte generellt men det var perioder av mycket onödiga påhopp för några år sedan. Sedan har vi varit förskonade från troll på senare tid.

Vi som varit med ett tag har nog läst mycket innan så för oss blir det ju inte lika mycket nytt som för en nybörjare. De flesta ämnen har ju tagits upp många gånger.

Trådar som handlar om bästa jerkrullen hoppar jag gärna över...

Själv ser jag fram emot våren då det snackas mycket mete.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Rent generellt tycker jag att tonen är helt okey, på hockeyforum, där kan man se råa inlägg. Tycker det är vanligare att det är mer frustrerade i lägg på vintern än andra årstider, om det beror på brist på fiske vet jag inte men jag tror många inklusive jag själv kan bli mer uppe i varv av småsaker pga. det.

Det är också lätt att skönmåla med "det var bättre förr", fiske och framförallt är en färskvara i mitt tycke, diskussioner från 2008 kan vara helt irrelevanta mot hur det ser ut idag, därav tycker jag att det alltför ofta skrivs som svar på inlägg att man ska söka istället för att bara svara på inlägget alt. att en moderator sammanfogar med en mer passande tråd.

Jag tror ock forumet skulle må bra av att ha några skribenter som har lite "status" i fiskevärlden och kan bidra, t.ex. Kan en nybörjare som sett fly vs. Jerk ta emot tips av samma tips av trumman som av vilken annan som helst men ta åt sig bättre om det är någon de kan sätta ett ansikte på, framför allt om det är en kändis.

För att summera tror jag att forumet skulle må bra av följande.
                  * aktivare moderering, sammanförande av trådar samt tygla diskussioner innan de spårar ur).
                  * rekrytera fiskeprofiler att bidra med kunskap och erfarenhet.
                  * att ha mer tålamod med nybörjare.

Kommentera

Ursprungligen postat av TN fiske & fritid Visa inlägg
                    Jag tycker du uttrycker dig helt fel när du skriver att det tyvärr härjar runt ungar som varken är ödmjuka eller duktiga..
                    Finns väl inget bättre forum än detta för just unga fiskare som vill lära sig mer om fisket, jag tycker vi ska välkomna fler unga fiskare hit för att ta del av all info som finns här.
                    Jag har själv 6 ungar som jag sakta men säkert försöker få fiskeintresserade, inte bara för fiskets skull utan även allt omkring som natur, båtar, sjöar mm..
                    Att det upplevs handla mer om material idag kan ju vara att det dyker upp fruktansvärt mycket nytt inom fiskevärlden.
                    En lösning hade ju varit att ha en forumsdel för seniorer som bara diskuterar träekor, rödvita hilo och senaste tvåtaktsoljan??
                    För att använda dina egna ord emot dig:
                    Jag tycker du uttrycker dig helt fel när du skriver att seniorer bara diskuterar träekor, rödvita hilo och senaste tvåtaktsoljan??
                    Jag är senior, har sveriges värsta Hi-tech utrustning i min ägo, båtar, kajak, fiskeprylar, spön och rullar, ekolod, plotter kameror, och all annan datateknik som finns att tillgå. Vad du missförstår när vi äldre tar upp saker från förr är att yngre ofta sätter ord som skit, svampigt, föråldrat och låg teknik på allt som inte är tillverkat idag. Allt nytt ÄR INTE BÄTTRE, bara dyrare, och det nya har sina rötter i det gamla där nya prylar marknadsförs med ord som för oss som vet är hämtade från förr.

Angående den råa och dryga tonen så visade jag med mitt inlägg just bevis på detta enligt vissa. Enligt andra så va mitt svar bara en rolig och lite slående ordväxling. Vi har ju alla ett val, och det är i alla fall för mig, mitt val att uppfatta vissa ord och uttalanden som råa och dryga.

Sen att vissa svar är lite spydiga ! Ja vad kan ni förvänta er när fråga 163 denna vecka av följande karraktär dyker upp:
                    - Hur fort går min bil om jag tankar 5 liter ?
                    - Hur stora stövlar ska jag köpa om jag fiskar abborre ?
                    - Vilken färg är bäst om jag fiskar på söndagar ?

Nää nu har jag varit både spydig och rå så det räcker för den här veckan. Forumet är så bra som man kan önska. Tonen är helt okej, lite håda ord då och då dör inget av. Ibland är dom berättigade.

Och jag håller med Totte, det är inte mycket information av nyttig karaktär som jag får ut av FS längre. Skriver inte heller så mycket då jag tröttnat på att svara på samma frågeställning om å om igen. Där uppmaning om att söka och även visa hur man söker, eller visar vilken tråd som berör frågan uppfattas som spydigt. Kvaliten sjunkit, både i tekniska trådar som i mer politiska eller filosofiska trådar. Och trådar med väldigt låg kunskapsnivå har en tendens att ropa på spydiga svar av typen "sök så lär du finna".
                    Senast ändrad av Exxet; 2014-01-08, 10:53.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2017-12-05, 20:19
                    94 svar
                    29 165 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Soffan12, 2024-08-10, 18:57
                    0 svar
                    140 visningar
                    0 gillar