Några funderingar om oss på detta forum! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Några funderingar om oss på detta forum!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    För att använda dina egna ord emot dig:
    Jag tycker du uttrycker dig helt fel när du skriver att seniorer bara diskuterar träekor, rödvita hilo och senaste tvåtaktsoljan??
    Jag är senior, har sveriges värsta Hi-tech utrustning i min ägo, båtar, kajak, fiskeprylar, spön och rullar, ekolod, plotter kameror, och all annan datateknik som finns att tillgå. Vad du missförstår när vi äldre tar upp saker från förr är att yngre ofta sätter ord som skit, svampigt, föråldrat och låg teknik på allt som inte är tillverkat idag. Allt nytt ÄR INTE BÄTTRE, bara dyrare, och det nya har sina rötter i det gamla där nya prylar marknadsförs med ord som för oss som vet är hämtade från förr.

Angående den råa och dryga tonen så visade jag med mitt inlägg just bevis på detta enligt vissa. Enligt andra så va mitt svar bara en rolig och lite slående ordväxling. Vi har ju alla ett val, och det är i alla fall för mig, mitt val att uppfatta vissa ord och uttalanden som råa och dryga.

Sen att vissa svar är lite spydiga ! Ja vad kan ni förvänta er när fråga 163 denna vecka av följande karraktär dyker upp:
    - Hur fort går min bil om jag tankar 5 liter ?
    - Hur stora stövlar ska jag köpa om jag fiskar abborre ?
    - Vilken färg är bäst om jag fiskar på söndagar ?

Nää nu har jag varit både spydig och rå så det räcker för den här veckan. Forumet är så bra som man kan önska. Tonen är helt okej, lite håda ord då och då dör inget av. Ibland är dom berättigade.

Och jag håller med Totte, det är inte mycket information av nyttig karaktär som jag får ut av FS längre. Skriver inte heller så mycket då jag tröttnat på att svara på samma frågeställning om å om igen. Där uppmaning om att söka och även visa hur man söker, eller visar vilken tråd som berör frågan uppfattas som spydigt. Kvaliten sjunkit, både i tekniska trådar som i mer politiska eller filosofiska trådar. Och trådar med väldigt låg kunskapsnivå har en tendens att ropa på spydiga svar av typen "sök så lär du finna".
    Jo, jag hårddrog seniorbiten lite, blir bara trött på "det var bättre förr" snacket. Allt nytt är inte bättre men som jag skrev så har det ju tillkommit en hel del materiella ting på marknaden som underlättar fisket och mycket av det har ju utvecklats under senare år. Jag tror som popcorn i tidigare inlägg att det kan behövas mer tålamod till yngre oerfarna fiskare som söker info. Varför lägga ner tid på detta forum om man inte får ut någon nyttig information längre, bara läser samma dumma frågor med dryga, spydiga svar??
    Självklart dyker det upp frågor och funderingar med låg kunskapsnivå då alla inte är utbildade sportfiskare.
    Kort sagt: mer tålamod till framtidens fiskare!!
    member of team TMT sportfiske

Kommentera

På det stora hela taget tycker jag att FS är ett bra forum och att tonen överlag är hyfsad. Dumheter förekommer naturligtvis men varken i sådan omfattning eller av sådan art att jag uppfattar det som något egentligt problem. Trådstartaren verkar störa sig dels på vad han uppfattar som dryga inlägg och dels på att informationsvärdet sjunkit (jämfört med hur det var förr då det, tydligen, var bättre). Så kanske det kanske. Mer troligt, om han har hängt här i ett antal år, så är det men nödvändighet alltmer sällan som någon kommer med något verkligen nytt. Jag minns när Fiskejournalen drog igång på sjuttiotalet. I början upplevdes det som en flodvåg av information men efter några år kändes det mest som omtag och upprepningar av sådant som skrivits tidigare. Ju mer man lär sig om någonting desto mer känner man ju igen.

Relativt lågt informationsinnehåll och ett visst mått av dryghet är nog mer eller mindre oundvikligt på ett diskussionsforum där "shooting the breeze" är ett inslag. Det tycker jag man får ta. Vill man bara ha korrekt och saklig information är kanske inte ett diskussionsforum den givna platsen att söka på?

Kommentera

Ursprungligen postat av popcorn Visa inlägg
        Jag tror ock forumet skulle må bra av att ha några skribenter som har lite "status" i fiskevärlden och kan bidra, t.ex. Kan en nybörjare som sett fly vs. Jerk ta emot tips av samma tips av trumman som av vilken annan som helst men ta åt sig bättre om det är någon de kan sätta ett ansikte på, framför allt om det är en kändis.
        Kändisarna (som du efterfrågar) har nog annat för sig som att fiska, lansera sina produkter eller syssla med annat fiskerelaterat. Har dessa inte sökt sig till Fiskesnack frivilligt så måste de kanske mutas?

Forumet har ingen brist på kompetenta sportfiskare. Däribland finns en och annan profil av rang.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Pennywise Visa inlägg
          Till exempel slipper vi den grupp som ska diskutera invandring oavsett vad trådarna handlar om helt och hållet.
          Ja, det är skönt att vi slipper att infekterade ämnen där många har starka, vitt skilda åsikter, tas upp i trådar som handlar om helt andra saker.

Förresten, appropå något helt annat, jag fångade 3 gäddor idag, alla 15-plussare! Självklart slog jag ihjäl dem och gav till katten...

Kommentera

Endel folk behöver lite tjockare hud, endel lite tunnare kanske

Svårt att läsa ironi, är nog där det går fel många gånger.

Kommentera

Jag tycker att det är stor skillnad på vilka trådar man väljer att delta i och med vilka man diskuterar. Själv använder jag forumet mest för köp/sälj, läsa olika trådar om renoveringar av båtar samt olika rulltrådar. Visst kan jag ibland klicka in på en "vilken rulle är bäst till jerk" och "vilken lina är bäst" men jag brukar sällan skriva något i dom. Som i vanliga livet tycker jag att det handlar mycket om att vara kritisk till det man läser och försöka testa själv innan man säger samma sak utan att själv ha testat. Titta bara på kommentarsfälten på vissa Youtube klipp, så fort någon drar en fin fisk så vill alla ha samma rulle, samma spö och exakt samma drag. BJ skitmörten är det bästa draget som finns för vissa utan att de reflekterar över att det alltid är det draget man provar först när man kommer till en ny fiskeplats.

Jag köpte min båt via FS, betalade personen och åkte därifrån med en lapp där det stod att jag var ägaren. Samma person lånade sen ut sin trailer till mig och lät mig ha båten på den tills isen lossnade.

Senast för några veckor sedan åkte jag hem till en annan medlem som hjälpte mig med min rulle i säkert 2h utan att ta betalt.

Har även en massa bra affärer med trevligt folk härifrån. Sen kanske jag inte är den som bidrar särskilt mycket i olika trådar men jag tycker att vet man inget säkert och har prövat det själv så ska man inte yttra sig.

Kommentera

Det är 2 saker som stör mig och det första är detta eviga tjat om C&R i många trådar om gäddor och på varenda bild som visar en gädda.
                Sen när man kollar på fotoalbumet så är det 25% av bilderna som är tagna på köpta beten. Okay att man vill visa upp sina hemmagjorda beten, men alla vet hur en buster jerk ser ut nu.

Men jag vill samtidigt inte gnälla då jag tycket att nivån är helt okay och kunskapen finns när den behövs och man kan diskutera saker länge utan att tråden spårar ur. Så detta är inte något klagomål utan mer vad jag personligen känner.

Så för att vara cirkus 30k användare så tycker jag att nivån är väldigt bra. Forsätt att lägga ut bilder på buster jerk och tjata om C&R, jag kan blunda för det jag inte vill läsa
                Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

Tack för många kloka och bra synpunkter, alltid bra att få höra andras åsikter.
                  Verkar som att de flesta tycker att det är givande och bra, kanske bara läst vissa frågeställningar för många gånger.
                  Som sagt börjar bli gammal får sätta mig in pensionssystemet istället.

Skitfiske ......
                  /Magnus

Kommentera

Jag tycker diskussioner likt denna är väldigt bra och vill gärna att ni fortsätter att resonera hur ni känner angående forumet. Själv kommer jag följa tråden med stort intresse och jag vill gärna gå in och ge min syn på saken lite senare då jag inte vill färga era inlägg nu när diskussionen kommit igång så bra

När ni tar upp saker som ni upplever som problem eller störande på annat sätt vore det bra om ni tog upp förslag på hur man kan bättra just det ni kommenterar. Det blir mycket enklare att förbättra saker om man har förslag på hur förbättringarna kan göras.
                    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                    Fiskesnacks regler hittar ni Här
                    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Detta är ju det enda forum jag har hängt på som har en moderator/admin som verkligen engagerar sig och verkligen bryr sig. Stor tumme upp till Bergman.
                      Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av oskars, 2017-12-05, 20:19
                      94 svar
                      29 253 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Johnnyjohnny, 2019-08-23, 10:31
                      13 svar
                      1 552 visningar
                      0 gillar