Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Diskussion ang annonstexter
Collapse
X
-
Man måste förstå hur aluminium reagerar vid svetsning och dess hållf. egenskaper för att förstå detta. flygplan svetsas inte, nitad konstruktion kan i princip göras starkare till lägre vikt. inget sagt att det är bättre men så är principen. Det blir billigare, tyngre och mindre hållfast räknat per mm alu med svetsat. äää ger upp, , den som kan förstår.Ursprungligen postat av MälarGösen Visa inläggAng nitat vs svetsat så måste det finnas en anledning varför alla går ifrån nitar och kör svetsat...
Buster körde oxå med nitar förr i tiden.
Känns lite som att gå tillbaka i tiden att göra det på dagens båtar...
Eller har jag fel?
Svetsen blir alltså BETYDLIGT svagare än den legerade alu-plåten
Senast ändrad av Exxet; 2011-12-28, 16:55.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Nitar kan korrigera mot aluminiumet och "glappa" upp. Svetsat är ju svetsat... Svetsen är ju starkare än materialet i sig. Tycker svetsade alumiumbåtar går tystare i vattnet också "rongar" inte i lite kraftigare sjö.
MVH/Gimmy
Kommentera
-
Så är det naturligtvis,men behöver det vara starkare än svetsat? Har aldrig hört att en svetsad alubåt gett upp förUrsprungligen postat av axe Visa inlägg
Svetsen blir alltså BETYDLIGT svagare än den legerade alu-plåten

att plåten gått sönder invid svetsen,kanske har det förekommit precis som jag vet att en del nitade båtar fick rättas till i en del nitrader i början nån gång...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Huruvida nitat eller svetsat är bäst kan man väl starta i en egen tråd då denna inte riktigt handlade om det... eller?
Lägger mig i lite vad gäller annonsörer som bombar forumet med reklam för sina prylar. Vill vi ha det så? Jag skulle jättegärna läsa intressanta trådar i "annonsörer informerar" om nya prylar och tekniker man kan köra med deras prylar, men att skriva att t.ex. Tracker är en jättebra båt i "buster vs lindertråden" tycker jag inte är bra.
Kort och gott så tycker jag att annonsörerna ska hålla sig borta från forumen.
Kommentera
-
Jag skulle gärna se att det är på följande sätt:
- Annonsören lägger upp sin annons
- En moderator kollar över annonsen och ser så att det inte står något om någon annan tillverkare, butik eller liknande och om det krävs ändrar/raderar inlägget.
- Moderatorn LÅSER tråden så ingen kan skriva någonting där.
På så sätt får vi inga orelevanta inlägg i dessa trådar och vi slipper "skitsnack" om andra tillverkare, butiker m.m
Visst skulle detta skapa ett merarbete för våra moderatorer här inne men tror inte det skulle vara speciellt många inlägg som behövs ändras/raderas utan de flesta är bara att låsa direkt och det tar inte så lång tid om man gör detta t.ex. en gång varje kväll. Det är trots allt inte så att majoriteten av inläggen här kommer under "annonsörerna informerar" utan det är ett litet fåtal.
Kommentera
-
Hej Totte Luring;Ursprungligen postat av Totte Visa inläggHuruvida nitat eller svetsat är bäst kan man väl starta i en egen tråd då denna inte riktigt handlade om det... eller?
Lägger mig i lite vad gäller annonsörer som bombar forumet med reklam för sina prylar. Vill vi ha det så? Jag skulle jättegärna läsa intressanta trådar i "annonsörer informerar" om nya prylar och tekniker man kan köra med deras prylar, men att skriva att t.ex. Tracker är en jättebra båt i "buster vs lindertråden" tycker jag inte är bra.
Via Trumman Sportfiske/LEF Sport & Marinprodukter AB är jag annonsör här på FiskeSnack. Som företagare har jag sålt ekolod, elektriska fiskemotorer och fiskebeten sedan år 1971. Redan år 1957 började jag tillverka egna skeddrag, spinnare och wobbler som jag då som tonårig privatperson sålde till andra sportfiskare och fiskeklubbar runt Stockholm.
När jag som fiskeskribent gick över från Sportfiskarna 1974 till FiskeJournalen fick jag en riktig avhyvling av FiskeJournalens dåvarande annonschef Lars Henriksson som tyckte att jag inte både kunde skriva om fiske och samtidigt sälja fiskeprylar.
Till viss del hade han rätt, men jag hamnade ganska snart i dilemmat att jag gillade både att skriva om fiske och sälja fiskeprylar. Ett år till, om jag lever så länge, försöker jag sälja några beten och elmotorer via internet. Sedan lägger jag av med försäljningen och börjar skriva barnböcker...
Gott Slut & Gott Nytt År 2012 !
Old Firehand
Kommentera
-
Håller med dig om att annonsörerna inte ska försöka sälja in sina produkter i trådar som inte har nåt med den produkten att göra över huvud taget. Ibland läser man inlägg som är riktigt löjliga och skrattretande, som får en att undra om det är en 11åring som har skrivit inlägget. Detta gör bara att man känner att detta företaget är oproffsigt. Man känner för dom som man känner för riktigt jobbiga och påtvingande telefonförsäljare.Ursprungligen postat av Totte Visa inläggHuruvida nitat eller svetsat är bäst kan man väl starta i en egen tråd då denna inte riktigt handlade om det... eller?
Sen så vill jag så klart ha dom kvar på forumen eftersom att många av dom är riktigt duktiga sportfiskare som kan bidra med mycket kunnande där, att kunna svara på frågor om någon undrar om deras produkter och i trådar som handlar om dem.
Men sluta att vara så oproffsiga och barnsliga, detta gäller i allmänhet och inte just specifikt i detta fall.
Här tycker jag att att annonstråden ska raderas så att allt som är skrivet där inte finns kvar och kan färga folk som söker båt. Lägg sen ut en ny annons utan nån jämförelse med andra båtmärken så är alla glada. Ni kommer ändå inte enas här om vilken båt som är bäst eftersom att ni självklart kommer säga att just båten av ert eget märke är det.
Kommentera
-
Jo, det kan vara ett sätt att gå tillväga, men nog tycker jag det vore att överreagera i det här fallet eftersom det knappast är något stort problem. Det rör sig väl om en mening från en annonsör som knappast var så smart formulerad (och som du själv skrev tidigare strider mot god marknadsföringssed). Detta i sin tur startade en pajkastning mellan två säljare som kanske borde tagit det via PM istället, och fixat till annonstexten.Ursprungligen postat av Testis Visa inläggJag skulle gärna se att det är på följande sätt:
- Annonsören lägger upp sin annons
- En moderator kollar över annonsen och ser så att det inte står något om någon annan tillverkare, butik eller liknande och om det krävs ändrar/raderar inlägget.
- Moderatorn LÅSER tråden så ingen kan skriva någonting där.
På så sätt får vi inga orelevanta inlägg i dessa trådar och vi slipper "skitsnack" om andra tillverkare, butiker m.m
Visst skulle detta skapa ett merarbete för våra moderatorer här inne men tror inte det skulle vara speciellt många inlägg som behövs ändras/raderas utan de flesta är bara att låsa direkt och det tar inte så lång tid om man gör detta t.ex. en gång varje kväll. Det är trots allt inte så att majoriteten av inläggen här kommer under "annonsörerna informerar" utan det är ett litet fåtal.
Jag ser ingen anledning härav att ändra annonseringsformen som sådan via låsta trådar. Möjligheten att kommentera är värdefull både för annonsörer och övriga läsare - ev. sakfel, önsemål från kunder mm kommer fram på ett unikt sätt med fiskesnacks annonsering. Givetvis kräver det att alla tar sitt ansvar, och det tycker jag som annonsör har fungerat väldigt bra hittills på Fiskesnack. Möjligen kunde det förtydligas i reglerna att smutskastning, misskreditering etc. mellan säljare inte ska förekomma i annonser eller tråd.
Men nog tycker man att de som säljer skulle lära sig Ingvar Kamprads gamla sanning att man inte ska "jobba negativt", dvs man ska utvckla sitt eget koncept istället för att lägga energi på att förstöra för andra. Det har ju funkat rätt hyggligt för Kamprad.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag är kluven vart jag ska sitta på morgondagens premiär ismete tur. Ge gärna tips på vart ni hade satt...1 Foto
-
Kanal: Om Fiskesnack.com
2025-12-29, 19:08 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av oskars, 2017-12-05, 20:19
|
100 svar
31 225 visningar