Behöver man ha allt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver man ha allt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver man ha allt?

Har de senaste 2 åren blivit riktigt intresserad i det här med fiske. man ser många sportfiskeprofiler som tycker att man ska ha alla möjliga prylar och får det ofta att låta som att det är saker man måste ha annars är det omöjligt att få fisk.

Jag har ju alltid varit ute då och då och fiskat med enkel haspelutrustning och inga jättedyra spön eller rullar. kört på mindre billiga drag från typ biltema.

Det är nu de senaste 2 åren som jag har kollat vad folk rekomenderar och jag har börjat spendera mer pengar på mina grejer för att jag insett hur kul det är med fiske.

Men i slutändan är det ändå inte så att alla spön och rullar som säljer är gjorda för att fånga fisk och tåla det.

Skulle man lyssna på allt folk säger att man SKA ha när man är ute och fiskar blir plånboken helt plötsligt väldigt tom.

påhittat Scenario:

Person1 har varit ifrån fisket ett tag och har inte längre kvar sina fiske prylar och måste nu köpa nytt. Eftersom person1 inte har någon större koll på vad som är bra och dåligt frågar person1 person2 som är ruttinerad fiskare vad som gäller i dagens läge.
    Person2 säger att person1 ska satsa på den senaste rullen och det senaste spöt. fylla på draglådan med alla de nya dragen tillbehör som vikter, fjäderringar och sånt kan också vara bra att ha. tillslut blir listan lång.

Ska Person1 i fråga köpa hela person2s lista på "viktiga" saker att ha med sig eller ska person1 svänga in på närmsta biltema och köpa ett fiskekit för 300kr och åka ut och köra slut på grejerna.

person1 är inte jätteinresserad av fiske och vill bara vara ut ett par gånger under sommaren och dra en gädda eller ett par abborrar.

Jag känner själv att om jag skulle gå in i en fiskebutik och ha en stor plånbok skulle jag utan problem kunna gå därifrån med fiskeprylar för 15 000kr som jag känner det här behöver jag ha när jag ska ut och fiska.

Som barn fungerade det billiga biltema spöt utan problem och man kunde dra gäddor upp till 3-4kilo utan några jätteproblem.

Så den stora frågan är när är det värt att gå från det billiga biltemaspöt till mer kvalitetspön och alla dyra tillbehör.

Om man bara fick köpa 5 saker inför fisketuren vad ska man tänka på? (spö,rulle,lina är en(1) sak)

kör inte fast på frågorna jag vill gärna höra andra funderingar och idéer om hur viktigt det är med fiskeprylar för er.

1. Spö, lina, rulle - 8' 14-40g spö, haspel eller multi strl 2500-4000, lina 0.17 superlina.

2. Båt (allt från takbåt till fullsmetad Nitro Z18 funkar)

3. Spetstång med avbitare (Biltemas långa)

4. Kniv (jula)

5. Beten - Lite wobblers, jiggar och spinnare (rea i webshopar, Tradera, här p köp och sälj)

Skippa punkt 2 så får du hyfsat sjyssta grejer för 1500-2000kr
    Senast ändrad av KN; 2016-03-21, 23:52.

Kommentera

Jag hade hellre lagt pengar på begagnade prylar än fiskeset från Biltema.

Hade jag bara spinnfiskat abborre och gädda hade jag valt:
      1. Set för abborre.
      2. Set för gädda.
      3. Jiggar i olika storlekar, spinnare, skeddrag, wobblers...
      4. Schysta fiskekläder som tål regn.
      5. Polariserade glasögon.

5 saker räcker inte. En bra våg, håv o.s.v. skadar inte.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Bästa utrustningen enligt mig är att vara på rätt plats på rätt tid och med ett drag som simmar där gäddorna står. Personligen så värdesätter jag saker med bra kvalité, tex en spinnrulle á la Ambassadeur som jag vet bara blir goare och goare ju mer jag fiskar med den och att den håller länge. Från Biltema, skulle jag absolut kunna tänka mig att fiska med deras spön och drag och flätlina, men kanske hålla mig ifrån deras rullar.

För person 1 skulle jag rekommendera ett 8-fots spö plus rulle med flätlina. Och fiska med skeddrag typ atom. Mycket enkelt, billigt och väldigt effektivt.

För mig påverkar inte fiskeutrustningen fiskeupplevelsen så mycket så länge prylarna är ok och inte sviker.

Frågan om när man går från billigt till dyrt styrs mycket av plånboken och hur kul man tycker sin hobby är. Iaf för mig.

Jag tror tex en liten båt med motor för 5 tusen ger mer i fiskeupplevelse än att fiska från land med senaste rulle och spö för motsvarande summa.

Kommentera

Det finns fiskeklubbar som har lånebåtar för en billig penning. När jag var tonåring läste man napp och nytt och valde grejer i den prisklassen man hade råd med.
          Även idag funkar det utmärkt att fiska med Atom,, hi-lo till gädda. För att fånga stor gädda krävs kunskap om fisken inte dom senaste betena från Cwc/svartzonker.
          Min favorit rulle är en ambassadur 5500 C3 2 speed inköpt 1994.Jag köade i 2 timmar men när jag kom fram var den där häftiga pro max rullen slut då fick man ta nåt annat.
          Vill du ha fina grejer spara och köp på rea.
          Det är inte bättre i ex furusunds skärgård än den där tråkiga sjön hemma.

Mvh Fredrik

Kommentera

Det är dyrt att köpa billigt... Jag har köpt lite fladen- och biltema-prylar till ungarna och det mesta blev snabbt förvisat till ÅVC. Jag säger inte att man måste ha ett spö från St. Croix och en svindyr Shimano-rulle, men de flesta billiga grejerna från Fladen och Biltema är total dynga och bortkastade pengar. Bättre att lägga några hundringar till och få saker som faktiskt funkar.

Fiskade hela min barndom med ett billigt ABU-set och i draglådan fanns det väl inte så mycket mer än några atom, reflex och kanske någon hi-lo. Det räckte långt.

Kommentera

Jag är absolut inte en erfaren fiskare, men som det mesta med prisskillnader på teknik, så tycker jag det är ganska lika varann hur det fungerar.
              När saker ökar i pris så är det mer fokuserat på att hålla, fungera och kanske att öka känslan. Billigare saker kan ha sina problem, men fiskar man inte flera gånger i veckan och det inte är något som förstör upplevelsen nämnvärt så varför köpa dyrare.

Men det kan bli dyrt om man upptäcker att detta är vad man faktiskt vill satsa på och därför köper nya grejer. Då har man lagt ut både för de första sakerna och de dyrare.

Jag började fiska förra året sensommaren 2015 och gjorde min uppbyggnad av utrustning. Och jag tog den dyra vägen. Men så är jag pryltok och har lätt för att grotta ner mig i något jag blir intresserad av.
              Men det som jag värderar att ha med mig är nog.

1. Fiskespö, lina osv med hyfsad allround funktion. Om man inte specifikt går efter något.
              2. Som KN skrev, Biltemas spetstång.
              3. Tafs alt. tafsmaterial och göra egna av fluorocarbon eller av annat material.
              4. Spinnare, t.ex. reflex red, droppen osv. silver/koppar sked. Biltemas Femunden med röd/svart sked fungerade förvånansvärt bra för mig förra året när jag tappade min sista spinnare och fick nödhandla.
              5. Denna var svårare här finns lite alternativ. Väska, hov, våg Eller kanske andra beten. Själv tänker jag satsa mest på jiggar då de går att fiska på så många olika sätt och finns i alla möjliga färger och former. Kostar ca 5-20:-/st om man inte köper riktigt stora.

Men lås dig inte på Biltema.
              Clas ohlson har ett intressant set tycker jag.
              XXL säljer många färdiga set från välkända märken, om det känns bättre, för inte många hundra.

Och har jag inte fel från Napp och Nytt 2016 katalogen så släpper Abu Garcia många färdiga haspelset i år.

Kommentera

Man behöver inte ha en endaste märkespryl för att fiska med framgång. Så länge du har ett spö och nått drag kan du ha mycket roligt.
                Dyrare grejjer kommer med ökat intresse, då du söker speciella egenskaper eller sett något du tycker verkar coolt.
                Alla har vi väl varit ung och stått med ett inkapslat skitset och varit hur glada som helst över vad vi nu än fick upp?

Kommentera

Jag tittade förbi www.dittdrag.se monter på mässan i helgen. Dom demade två olika spön för mig, som kostade ca 400kr. Kändes fantastiskt bra där på mässan, och tror nog det är konkurrenskraftigt mot vissa andra spön från kända märken.
                  Dom säljer även billiga drsg för all möjlig typ av fiske.
                  Kolla in där, trevliga killar i alla fall

Kommentera

Man behöver absolut inte ha allt!
                    Jag är uppväxt precis vid en sjö och har fiskat så länge jag kan minnas.
                    De senaste 5-6 åren har jag köpt otroligt mycket utrustning i form av rullar, spön, beten, ekolod mm.
                    Faktiskt så mycket så att jag nästan skäms, jag har nog i det närmaste haft ett sjukt beteende.
                    När jag tänker efter så är det nog ingen slump att jag lagt mycket tid på abborrfiske de senaste 2-3 åren och detta troligen pga att det inte behövs så bedrövligt mycket utrustning.
                    Plocka med ett eller möjligtvis två spön och en liten behändig väska med beten och andra tillbehör så är du klar!
                    Om en gädda i 5-kilos klassen behagar kliva på så blir det riktigt kul med de lätta grejerna.
                    Beställde nytt ekolod i helgen som bör dyka upp idag men efter det får det banne mig vara köpstopp.
                    Fast jag skulle ju faktiskt behöva en lite större väska till abborrprylarna…

Less is more...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson