Smaksak rätt igenom alltihopa förutom det att man ska ha verktyg för catch and realese resten är som sagt smaksak. Jag köper grejer som jag tycker om sedan köper jag billiga begagnade beten på tradera! Där gör jag tok bra fynd. Exempel 8 stora gäddjiggar av kända modeller för ca 200 kr. Man fiskar bäst med det man tror på och ger vattentid sen att man har mc Rubbers för 80k i väskan fångar igen fisk direkt om man inte kastar i hela skiten och låter gäddorna välja själva såklart ☺
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Behöver man ha allt?
Collapse
X
-
Klart man inte behöver ha ALLT. Med en hyfsad båt som gör 20-30 knop lastad, tio-tolv spön med minst lika många rullar, minst två-tre fullmatade väskor/hängboxar med beten, ett rejält färglod med plotter och ett extra för vertikalfiske, elmotor fram och bak samt ett par djupriggar klarar man sig långt... Javisst ja, glömde det allra viktigaste, en sådan där ankarpinne från Minn Kota, naturligtvis
Skit fiske!
Gösta
Kommentera
-
Nej, man måste inte ha allt och i början av sin fiskekarriär är det bättre att satsa på 1-2halvbra spön som passar sitt fiske. Varför två? Ett till gädda 20-60g och ett för Abborre 5-25g, det klarar man sig ganska långt på och man kan utöka sin arsenal efter hand, man kanske vill testa någon ny teknik? Köp begagnat, ofta får man 50-75%lägre pris än nypris.
Tyvärr blir ju fiske en materialsport och som alla vet, den som har mest saker när den dör vinner
Kommentera
-
12v Micro för att få varma matlådor måste man ju haUrsprungligen postat av Junk0ne Visa inläggHar man båt kan det va gött med en 12 volts kaffebryggare oxå så man orkar hålla sig vaken om fiskepasset blir långt, sen kan det va bra med en sån där liten portabel uppladdningsgrej till mobilen och givetvis ett vattentätt fodral som skyddar luren om olyckan skulle dyka upp/sketfiske
Kommentera
-
Klart det är viktigt med prylar.
Bättre fiske? Kanske inte...
Men det är kul att skaffa vettiga prylar som man känner att man har nytta av.
Just en fräsch båt med frontmotor med ipilot eller motsvarande och ett par bra ekolod/plotter och anpassade spön och rullar för aktuellt fiske mm är väl en standard som man kan utgå ifrån.
En äldre 4 meters plastbåt med en snurra från 90 talet och biltemaspö. Då kan jag lika gärna vänta med fiske helt och ta extrajobb tills man kan plocka ut en ny fullsmetad .Alumacraft så klart!
Kommentera
-
En äldre 4 meters plastbåt med 90 tals snurra är bättre än ingen båt alls om man är seriöst fiskeintresserad och inte vill sitta hemma tills man har råd med en ny fullsmetad tycker jag/mvhUrsprungligen postat av Tybling Visa inläggKlart det är viktigt med prylar.
Bättre fiske? Kanske inte...
Men det är kul att skaffa vettiga prylar som man känner att man har nytta av.
Just en fräsch båt med frontmotor med ipilot eller motsvarande och ett par bra ekolod/plotter och anpassade spön och rullar för aktuellt fiske mm är väl en standard som man kan utgå ifrån.
En äldre 4 meters plastbåt med en snurra från 90 talet och biltemaspö. Då kan jag lika gärna vänta med fiske helt och ta extrajobb tills man kan plocka ut en ny fullsmetad .
Ps. En gång när när jag va uppe i Kungshamn fick jag mer lr mindre panik när makrillen kom in och jag inte kunde nå dom från land, så jag fick låna en två meter lång gummibåt med typ mjuk botten av en seglare så att jag och polaren kunde komma ut till makrillen, det kanske inte va optimalt men det räddade fisketuren och det va kul som fan. Så i mina ögon är allt som flyter bättre än inget alls och definitivt bättre än att sitta hemma.
Kommentera
-
Det där med 2 meters gummibåt det var grejer det. Skitsamma att de var omöjliga att kasta ifrån.Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inläggEn äldre 4 meters plastbåt med 90 tals snurra är bättre än ingen båt alls om man är seriöst fiskeintresserad och inte vill sitta hemma tills man har råd med en ny fullsmetad tycker jag/mvh
Ps. En gång när när jag va uppe i Kungshamn fick jag mer lr mindre panik när makrillen kom in och jag inte kunde nå dom från land, så jag fick låna en två meter lång gummibåt med typ mjuk botten av en seglare så att jag och polaren kunde komma ut till makrillen, det kanske inte va optimalt men det räddade fisketuren och det va kul som fan. Så i mina ögon är allt som flyter bättre än inget alls och definitivt bättre än att sitta hemma.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Cobbar,cobbar på väggen där.
Säg mig vem som största ger.1 Foto-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-01-30, 13:55 -
-
av LordDanDå jag fick så bra hjälp med min rulle tidigare så tänkte jag chansen och se om de är någon som har...1 Foto
-
2026-01-03, 13:37 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav DonosoLägger upp en bild på min 6500 Pro Rocket. Använde den tidigare till torskfiske i Öresund, men när det...1 Foto
-
2025-07-14, 15:30 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
|
24 svar
2 346 visningar