Behöver man ha allt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver man ha allt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja, jag har bara en liten roddbåt, mina ögon och kunskaper är min "sillbio" det är fisket som är viktigast :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
      Klart det är viktigt med prylar.
      Bättre fiske? Kanske inte...
      Men det är kul att skaffa vettiga prylar som man känner att man har nytta av.

Just en fräsch båt med frontmotor med ipilot eller motsvarande och ett par bra ekolod/plotter och anpassade spön och rullar för aktuellt fiske mm är väl en standard som man kan utgå ifrån.

En äldre 4 meters plastbåt med en snurra från 90 talet och biltemaspö. Då kan jag lika gärna vänta med fiske helt och ta extrajobb tills man kan plocka ut en ny fullsmetad .
      Tänker man så har man i mina ögon inget större fokus på själva fisket.
      Varför så viktigt att ha båt för ett antal hundra tusen...?

Kommentera

Intressant tråd!
        Frågeställning finns inom alla hobbies och är väldigt subjektiv.
        Om man bara är ute efter att fånga fisk kan man komma billigt undan, begagnat, biltema, lågbudgetmärken osv...
        ...sen blir det mer komplicerat.
        Kan det vara så att det där spöt som kastar 10% bättre men kostar 500% mer ger en känsla som du vill och kanske har råd att betala för?
        Vill man lägga 2 papp på en rulle för att den ska kasta 10m längre bara för att tillfredsställa andra behov än att bara få mer fisk?
        Nej....eller ja för helvete!...nu är plånboken med och talar.
        Så här i kan man fortsätta att vrida på alla nödvändiga och onödiga fisketillbehör
        Jag plöjer en förmögenhet och mycket tid på att fördjupa mig i rullars konstruktion och funktion. Ger det mer fisk?...inte så många kilo men det ger mig mycket glädje även när isen ligger tjock.
        Så "behöver" jag det? Ja absolut!, men inte för att få mer fisk.

Kommentera

Oj vilken fart den här tråden tog direkt! kul och läsa folks åsikter.

Kan vara värt att nämna att jag själv är lite besatt av att köpa grejor. köpte 2 nya spön och rullar nu på mässan och mängder med drag. det är livsfarligt att vara fiskesugen såhär på vintern. jag har nog spenderat närmare 10 000kr på fiskeprylar bara nu under vintern. så nu är jag klar för säsongen.

Jag är dålig på det här med is fiske. känns som något jag ska försöka mig på nästa vinter. har alltid varit lite nojig över det här med att gå ut på isen(tyvärr).

Anledningen att jag startade tråden var lite för att höra vad folk har för åsikter om hur viktig utrustning är. det är kul att även fast de flesta tycker lika så finns det alltid en liten twist i allas berättelser.

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
            Det där med 2 meters gummibåt det var grejer det. Skitsamma att de var omöjliga att kasta ifrån.
            Mitt gädd-pb sattes i forntiden just från en sådan gummibåt i Tåsan i norra Värmland. På den sidan sjön där stranden var gungfly med en nioårig, hysteriskt fnittrande lillebror som försökte ro oss till fast mark medan jag försökte hålla håven och gäddan från båten och en säker punktering...

Kommentera

Ursprungligen postat av nappaförböveln Visa inlägg
              Tänker man så har man i mina ögon inget större fokus på själva fisket.
              Varför så viktigt att ha båt för ett antal hundra tusen...?
              Nu är jag inte alls troende på något vis. Utan jag tvivlar starkt på återfödelse och komma till himlen.

Därför tar jag chansen nu i detta liv och unnar mig vettiga prylar.
              Det som jag är intresserad av satsar jag gärna på.

Så jo. Fiske är mitt största intresse. Därför växte man snabbt ur de förra båtarna och insåg att det är bara att satsa på det.

Visst kan jag köra någon hobby på halvfart men det är garanterat väldigt kort period innan det läggs ner eller satsas på.

Ser absolut inte ned på folk som väljer att köra mellanvägen. Då det kan finnas flera orsaker.

Men är jag intresserad och har möjlighet så är det motiverat med bra prylar.
              Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Det är en jäkla skillnad på behöver och vill ha..
                Nä.
                Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Nu är jag inte alls troende på något vis. Utan jag tvivlar starkt på återfödelse och komma till himlen.

Därför tar jag chansen nu i detta liv och unnar mig vettiga prylar.
                  Det som jag är intresserad av satsar jag gärna på.

Så jo. Fiske är mitt största intresse. Därför växte man snabbt ur de förra båtarna och insåg att det är bara att satsa på det.

Visst kan jag köra någon hobby på halvfart men det är garanterat väldigt kort period innan det läggs ner eller satsas på.

Ser absolut inte ned på folk som väljer att köra mellanvägen. Då det kan finnas flera orsaker.

Men är jag intresserad och har möjlighet så är det motiverat med bra prylar.
                  Fast man kan ju inte direkt säga att det är att satsa på fisket att lägga ner det och bara jobba för att skaffa "vettiga prylar" enligt min mening. I gädda the movie sades det lite skämtsamt att riktiga gäddfiskare har inte råd med dyra båtar, för det innebär att man jobbar för mycket och då förlorar man fisketid. Jag förstår att verkligheten för de flesta ändå är att jobba heltid och då rymms kanske en bra båt i budgeten som ger mycket nöje då tid finns att använda den. Men jag drar faktiskt mest åt att fisketid är värt mer än en grym båt.

Kommentera

Så jo. Fiske är mitt största intresse.
                    Ändå skulle du hellre skita i att fiska om du inte kunde göra det från en båt för 200 000+ kronor? Alla är vi olika. Jag har fiskat i allt från den ruttna träekan vi hade vid stugan till en alumacraft competitor 185 fullsmetad med onix-lod och annat kul. Jag gillar att fiska, sen vilket flyttyg det sker ifrån är ofta sekundärt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
                      Fast man kan ju inte direkt säga att det är att satsa på fisket att lägga ner det och bara jobba för att skaffa "vettiga prylar" enligt min mening. I gädda the movie sades det lite skämtsamt att riktiga gäddfiskare har inte råd med dyra båtar, för det innebär att man jobbar för mycket och då förlorar man fisketid. Jag förstår att verkligheten för de flesta ändå är att jobba heltid och då rymms kanske en bra båt i budgeten som ger mycket nöje då tid finns att använda den. Men jag drar faktiskt mest åt att fisketid är värt mer än en grym båt.
                      Men det handlar ju till syvende och sist om förutsättningar och subjektiva värden. Vissa kanske bara måste ha senaste båten och har råd med det. Du och jag kan tycka att det förefaller oss onödigt, men det är en helt onödig diskussion, så länge man inte dömer varandra för att man finner olika saker inom hobbyn olika rolig.

Så länge man är nöjd och inte sabbar för andra (och behandlar fisken schysst - prio ett!) så skiter jag högaktligen i om person A bara fiskar med svindyra handgjorda beten och person B nöjer sig med ett rostigt skeddrag.
                      Senast ändrad av riggs; 2016-03-23, 13:31.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 506 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57