Bästa för Gäddan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa för Gäddan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa för Gäddan?

Vilka är de bästa dragen för gäddan egentligen? Man har lätt att gå vilse bland alla dagens stora hav av olika drag som sägs vara bra, så jag vill ha lite fältegenskaper.

Hade det varit så lätt hade alla kört samma drag, gäddan är inte så värst kräsen, men wobbler/jerkbait, skeddrag, stora jiggar e kalasdrag för gädda, du får gärna berätta mer specifikt vart och hur du fiskar så kan folk garanterat ge bättre tips!

Kommentera

Ursprungligen postat av snOrdanger Visa inlägg
      Hade det varit så lätt hade alla kört samma drag, gäddan är inte så värst kräsen, men wobbler/jerkbait, skeddrag, stora jiggar e kalasdrag för gädda, du får gärna berätta mer specifikt vart och hur du fiskar så kan folk garanterat ge bättre tips!
      Ja, jag brukar åka upp till västerbotten under sommaren till min stuga som ligger ca. 5-6 mil ifrån staden Lycksele, och vid den stugan finns det en fin liten tjärn, ca 1 km lång tror jag, där det finns ganska fina gäddor (runt 1-4 kg är dom jag brukar få) och riktiga mega aborrar som säkert ligger runt 1-1.5 kilos klassen. Jag har en liten roddbåt där som jag brukar åka ut i. Sjön kan väl vara ca. 6 m djup där jag fiskar tror jag, och jag kör med "vanligt" haspelset med en haspelrulle som klarar att drilla dessa fiskar lätt som en plätt.

Tjärnen har en mörk bottnen som består av endast dy, så fiskarna i sjön är relativt mörka p.g.a det. Jag brukar fiska med t.ex. olika spinnare, wobblers (ABU Tormentor funkar ganska bra), jiggar har väl hänt men inte särskilt ofta. Rapala Skitter Pop har jag fått en gädda på och en enorm abborre. Men jag vill gärna få mer fisk för jag vet att det finns mycket fisk där, man ser liksom gäddor varje solig morgon ligga och brassa på det grundaste vattnet med vass omkring sig. Så gärna lite mer dragtips och gärna HUR man fiskar dom, det är nästan det viktigaste.

Kommentera

Det är inte så enkelt att det finns ett bete som är bättre än alla andra och funkar hela tiden, det är betydligt mer saker som spelar in.

Vilket bete som är bäst för stunden varierar väldigt mycket beroende på årstid, väder, vatten, gäddans humör o.s.v.

Ta reda på vad det finns för betesfisk i sjön där du fiskar, t.ex om du märker att gäddorna främst jagar och äter abborrar kan du prova ett bete som liknar en abborre i form, färg, storlek och rörelsemönster.

Prova en stor spinnare eller ett bete som ger ifrån sig mycket vibrationer om du fiskar i ett mörkt vatten. Fiskar du i klarare vatten kan det vara bättre med lite mindre beten som inte märks så mycket med vibrationer och ljud.

Men som alltid så finns det ingen regel utan undantag!

Prova dig fram och försök att inte bara fiska under sommaren, våren och hösten är ofta bäst!

Lycka till!

Pontus

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Finns lika många svar som det finns fiskare

Mina favoriter för gädda är rapala super shad rap, stora bomber/conrad, stora shadjiggar, skeddrag funkar bra men kör inte så ofta, och så är ju jerk populärt.
          Naturligt guldblänkade vitfiskfärg är min favoritfärg, eller en firetiger.

Kommentera

Ursprungligen postat av Marc_Bolan Visa inlägg
            Finns lika många svar som det finns fiskare

Mina favoriter för gädda är rapala super shad rap, stora bomber/conrad, stora shadjiggar, skeddrag funkar bra men kör inte så ofta, och så är ju jerk populärt.
            Naturligt guldblänkade vitfiskfärg är min favoritfärg, eller en firetiger.
            Har du nånsin provat en Rapala Husky Jerk? Den sägs vara ganska fångstgivande men har aldrig haft tid eller pengar att köpa en, eftersom att jag gillar flugfiske minst lika mycket som spinn, om inte mer.

Kommentera

Ursprungligen postat av XtremeFiskaren Visa inlägg
              Har du nånsin provat en Rapala Husky Jerk? Den sägs vara ganska fångstgivande men har aldrig haft tid eller pengar att köpa en, eftersom att jag gillar flugfiske minst lika mycket som spinn, om inte mer.

Jadå, det är en bra vobbler, brukar köra dom till gös. Bra till trolling och dragrodd.
              Dom flesta välkända vobblers funkar bra. Nils Master Invincible har en grym gång och är alltid ett säkert kort också.

Kommentera

Det finns massa bra och välkända wobblers, några är zalt, super shad rap, rapala magnum, westins jätte, nils master, heddon lucky 13, conrad, bomber, cisco kid m.fl.

Om du har jerkutrustning finns det ju en massa jerkbaits också, bl.a Buster Jerk, Pig, Dunwright Dancer, Phantom, Big Bandit, Salmo Slider och massa hemgjorda beten bl.a Wolfcreek, Svartzonker, Kjelle Lundberg, Mangeboy, Apell och massa andra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
                  Hej XtremeFiskaren; Sjön du fiskar i är en typisk norrlandssjö som verkar mörkt humusfärgad. Då brukar bruna, kopparfärgade, orange, röda och svarta jiggar, skeddrag, spinnare och wobbler fungera bra både till Abborre, Gädda och Öring. Själv har jag av och till genom åren fiskat Abborre, Röding, Öring och riktigt stor Gädda i Hornavan, Kakel, Tjeggelvas och Uddjaure utanför Arjeplog från 1961 - 2005. Min största Gädda i Hornavan från början av 1960-talet vägde 17,5 kilo och den tog på en wobbler.

Grov Abborre har jag också fiskat i Rebnes och lagunerna på andra sidan Hornavan från Jäckvik räknat samt både söderut och norrut. Marobou jiggar och dubbelstjärtar är säkra abborrbeten. 7 och 10 grams bruna och svarta marabou jiggar är helt grymma på Abborre där uppe. Guld- och kopparfärgade Mepps Aglia-spinnare är också säkra kort när det gäller Abborre. Annars tror jag att nya Booyah spinnerbaits är giftiga vid fiske efter stor Abborre i din sjö.

Vid Gäddfiske i grundare vatten nära stränderna på 0,7 - 2,1 meters djup föreslår jag Bomber B16A och ledade Bomber B16J samt Heddon "Lucky 13" X2500. Säkra Bomber-färger i humusfärgade (bruna) vatten är BBO(OS), XCHO, LEF1, LEF6, LEF11, XM7, SAL39, XSIO (Fegisen) och XYBS. Supersäkra gäddfärger på Heddon "Lucky 13" i bruna vatten är BBR, BF och esset CPBO.

Fiskar du lite djupare på 2,2 - 3,5 meters djup föreslår jag dig att fiska med Swim Whizz Nr 6 och Nr 5 i lite röda, orange och gröna färger som 01, 08, 12, 25, 44, 51, 69 och 75.

Fiskar du lite djupare på 4,0 - 5,5 meters djup där storgäddan brukar röra sig sommartid föreslår jag Cisco Kid 600 och min nya favorit Cisco Kid CKJ Wrangler i färgerna G5, GT, 11, 23, 24 och 40 samt CKJ Wrangler i färgerna CKJ-4, CKJ-5 och CKJ-12. Just CKJ-12 är helt grym på Stor Gädda!
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                  Tack så mycket för svaren. Går det att använda dessa dragen till ett "normalt" haspelspö och rulle. Jag har ett Ron Thompson Steelhead 2 eller 3 spö med en Okuma Secutor rulle.

Kommentera

Ursprungligen postat av XtremeFiskaren Visa inlägg
                    Tack så mycket för svaren. Går det att använda dessa dragen till ett "normalt" haspelspö och rulle. Jag har ett Ron Thompson Steelhead 2 eller 3 spö med en Okuma Secutor rulle.
                    Jodå, Bomber 16A och 16J är perfekta för fiske med haspelspö. Heddon Lucky 13 också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 218 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B