handla från US. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

handla från US.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Martin, det finns massor med alternativ till Cabelas som jag nämnde har jag inte gjort affärer med dem på 10 år det finns ett skäl alla större USA handlare av den typen är oflexibla de kör alltid efter boken går inte att diskutera med alls.
    Handlar jag själv så söker jag i första hand på USA Ebay, en salig röra allt finns ett utbud så man baxnar privatpersoner såväl som företag beggat och nytt i kartong.
    Säljare här går till stora delar att tala med de har ofta förståelse för vårt lilla problem med moms och sån skit om man påpekar detta.
    Se er om finns massor med mindre handlare i USA både på och utanför Ebay ofta kombinerar de, har hittat mina bästa kontakter där.
    Tilläggas ska att det finns risker naturligtvis, för min del finner jag dem ganska små hittills inget som avskräcker mej men kan naturligtvis INTE garantera att allt går bra för någon annan, risker finns.
    Dock vänder du dej till företag törs jag nästan lova att du inte blir lurad, själv har jag ALDRIG blivit det även om jag handlat från små och till och med obetydliga handlare därborta, även vid köp av relativt värdefulla grejor.
    Ta reda på vem som säljer det ni söker sökmotorer finns på Ebay annars är Google att rekommendera för den vanliga marknaden.
    Vad ni än gör läs noga skicka ALDRIG kreditkorts uppgifter i e-mail oavsett säljarens åsikter om secure servers.
    Jag har iofs aldrig betalat via "secure servers" hittills så jag vet inte säkert om det funkar bra och tryggt, vad jag vet dock är att faxade uppgifter är borta i samma sekund de skrivs ut av mottagaren.
    Skickar ni sådant gör det via fax enligt min åsikt, begär faxnummer av säljaren, själv använder jag alltid fax och har aldrig haft ett problem, funkar skitbra, faxar ni från dator skriv ut meddelandet deleta det sen se till att inget finns kvar inte i wastebasket på faxprogrammet heller, svar får ni via e-mail om ni uppger detta till säljare.
    Som tidigare påpekat en god amerikansk engelska och ett bra uppträdande öppnar dörrar för den som är intresserad lycka till bara en tidsfråga innan detta är lika vanligt som att handla från Ellos eller Hobbex
    OBS på Ebay är Paypal oslagbart som betalnings medel mycket rekommenderat du slipper faxa och betalning går blixtsnabbt över världen i amerikanska $ ibland engelska £ , inget eget arbete själv allt sköts automatiskt, fantastiskt egentligen men det funkar!!
    Ytterligare tillägg, ser ni shipping USA only behöver detta inte vara ett hinder vid vänlig förfrågan har jag fått tillstånd att delta massor av gånger på Ebay auktioner men ni måste ställa frågan innan, inte bjuda innan ni fått tillstånd viktigt.
    Tänk också på följande, i USA har de 110 volt nätström de har också ett annat TV system än vi, när ni är intresserade av grejor som kräver yttre förhållanden för att fungera kolla att det verkligen fungerar med svenska system GPS och DGPS gör detta samma system VHF också men deras maskiner har inte L1 och L2 svenska småbåtskanaler betydelselöst alla kör kanal 72 i alla fall just pga av den stora mängden importerat vid sidan om
    Senast ändrad av TAMTAM; 2006-03-29, 19:01.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ska göra ett litet tillägg för de som är intresserade av utlands handel på nätet, köper ni dyrare varor med garanti som marin elektronik osv blir detta möjligen ett problem, det måste man ha klart för sej om grunkan pajar i vissa eller de flesta fall måste grunkan skickas tillbaka till säljare i USA, efter viss tid accepteras inte detta längre då måste tillverkaren kontaktas (eller snällt be återförsäljaren om hjälp då, kanske vill han hjälpa till så fixar han detta) som sagt här finns minor, i många fall är återförsäljare förbjudna att exportera elektronik ut ur USA (vissa märken) detta har inget med "terrorister" att göra på något vis det enkla skälet är att tillverkaren vill skydda sin agent och återförsäljare i europa, maskiner ska säljas lokalt all service handhas av general agenten i respektive land, dvs han blir den som skickar grejorna tillbaks till USA vid garanti anspråk anledningen är helt enkelt språk problem general agenten har klara kanaler för detta i stället för privat personer med kanske dålig engelska på andra sidan atlanten, detta vill de inte veta av helt enkelt.
      En del märken har worldwide warranty som raymarine tror jag beror helt enkelt på att deras elektronik används av folk som seglar jorden runt, där måste man erbjuda service och garanti oavsett var folk befinner sej.
      Köper ni såna grejor utan worldwide warranty, finns flera märken, kan ni stöta på problem, finns risk för detta, även om garantin gått ut, general agenten här kollar troligen serienumret på din grej eller vill se ditt kvitto på var du köpt den om de blir misstänksamma reaktionen kan bli (men jag vet inte säkert) att de vägrar hjälpa dej med detta hänvisar till varifrån grejen kom. (troligen inte efter garanti tidens utgång)
      Om detta händer kontakta tillverkaren i USA de har ett ansvar här, att köpa utomlands är inget brott som många mer eller mindre vill göra gällande står ni utan hjälp här är det enda alternativet, ni kan bli neglicerad av dem hänvisade till den svenska agenten stå då på er men var vänlig i all kontakt.
      Obs jag är inte bombsäker på allt här, mycket kan hända ofta i positiv mening vill bara säga att man bör vara medveten om detta lilla problem vid köp av den typen av grejor om tråkiga saker händer. mvh
      Senast ändrad av TAMTAM; 2006-03-29, 18:50.

Kommentera

Hej
        jag tar hem Cabelas produkter till en lägre frakt, bara det blir en del produkter.
        men det gäller bara det som är cabelas märke. Men spinnrullarna har jag testat dessa som är OEM tillverkade av Daiwa är av mycket hög kvalite. ett leverans exempel tog hem 7 spinnrullar, 4 wobblerkit, 1 chestpack/west och 1 par neoprenwadare detta vägde 10 kg o kostade i frakt ca 50 dollar o kom på en vecka, detta blir en frakt på cirka 4 dollar p/p.
        mvh
        hör av dig om det intressant
        joakim

Kommentera

Joakim bra pris betalade 90 dollar för försäkrad USPS flyg av 22lbs nyligen, hade då inga specialförmåner och vågade inte frakta oförsäkrat, good luck kul att det händer något möjligheterna finns

Kommentera

Ursprungligen postat av www.jsatrading.se
            Hej
            jag tar hem Cabelas produkter till en lägre frakt, bara det blir en del produkter.
            men det gäller bara det som är cabelas märke. Men spinnrullarna har jag testat dessa som är OEM tillverkade av Daiwa är av mycket hög kvalite. ett leverans exempel tog hem 7 spinnrullar, 4 wobblerkit, 1 chestpack/west och 1 par neoprenwadare detta vägde 10 kg o kostade i frakt ca 50 dollar o kom på en vecka, detta blir en frakt på cirka 4 dollar p/p.
            mvh
            hör av dig om det intressant
            joakim
            Skickade dem med USPS?

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
              HELT RÄTT, exakt, läser ni innantill och sätter er in så stämmer detta.
              I Cabelas terms of shipping international betalar du en schablon på 20% för ytfrakt dvs fartyg beräknad leveranstid ca 5- 6 veckor, utmärkt alternativ om man har framförhållning på det man behöver.
              Vid flygfrakt är schablonen avsevärt högre minns inte exakt men har för mej runt 40-45% totalt, när paketet anländer till Sverige tillkommer avgifter här dvs tull avgift denna varierar beroende på vara material elektronik osv men ett vanligt procenttal är 5% samt moms om 25% till detta tillkommer en avgift för pappers hantering om ca 100 kr.
              Notera tull och moms tillkommer på varuvärde plus fraktsumman dock inte på pappers avgiften, den är i stället naturligtvis belagd med moms på 25% totalt 125 spänn då läggs uppepå föregående summor, sen vet ni!
              Gott råd kolla Bass pros katalog hittar ni vad ni söker där köp mycket bättre villkor för shipping mejla till deras international desk be om en "shipping qoute" för grejorna ni söker flyg eller "surface" dvs båt ert val. obs viktigt påverkar slutsumma kraftigt
              Kolla sedan om ni gör en förtjänst jämfört med här, inte alltid säkert.
              Notera också schablonen på 20% eller 40% GÄLLER BARA OM INTE FRAKTEN BLIR DYRARE täcks den inte av procentsatsen så gäller inte detta längre du får betala mellanskillnaden här, typexempel större tyngre saker som spön redskapslådor och annat skrymmande tro inte nåt annat!!
              Kollar man USA Ebay kan man göra mycket fynd skickat billigt hit, själv har jag inte gjort affärer med Cabelas på 10 år, brukar handla lina av Bass pros med jämna mellanrum alltid fräscha spolar god framförhållning lönar sej, inga fantastiska besparingar men är man en snål jävel så.... mvh

Be dom att skicka det som gåva till dej så slipper du betala moms och tull
              HELT FEL Cabelas är ett affärsdrivande storföretag kan inte syssla med sånt, du talar eller fax/mejlar med en anställd därborta detta gör ENDAST småföretag.
              Dvs skriver ned värde, gåva spelar ingen roll alls allt har ett värde oavsett gåva eller inte och ska enligt lagen taxeras.

Sen när Ups kom med grejorna fick jag en inbetalningsavi med moms och tull. När jag beställt från Mud hole kom grejorna med Fedex,
              HELT FEL privata "carriers" som UPS och Fedex undvikes helt svindyr dörr till dörr leverans precis värdelöst använd/begär USPS postverket annars ingen affär mycket billigare och fungerar utmärkt ofta snabbare vid flygfrakt, ibland till och med mycket snabbare! (om du har tur och slipper helt undan)
              Köper du spöklingor råkar du ut för dessa fraktbolag gott råd köp spön här om du inte beställer större mängder för en klubb eller liknande då kan det vara affär möjligen men bara då.

På priserna i USA så tillkommer (alltid?) deras moms på ca 10% beroende på stat.
              HELT FEL, alla leveranser ut ur USA oavsett stat räknas som export inga inhemska sales tax avgifter tillkommer, varans pris plus ship/handling dvs frakt och förpacknings avgifter INGET ANNAT.

Slutkläm det är mycket viktigt att DU som köpare anger hur du vill ha grejorna skickade hit dvs med vilket fraktbolag och båt eller flyg allt funkar det är bara en fråga om tid och pengar, överlåt INTE detta på den amerikanska säljaren de väljer ofta rutinmässigt UPS detta är billigt och snabbt i USA men inte över hit, här finns endast ett vettigt val för oss som handlar privat och det är USPS det amerikanska postverket ett utmärkt företag tillsammans med posten här aldrig missat en gång några förseningar visst och ibland kraftiga sådana men till slut ligger grejorna på postkontoret. good luck
              (en hyfsad engelska är aldrig fel heller, se till att de förstår vad ni vill säga)

hehe mycke text där! har tänk beställa en djup rigg från bass pro men funderar lite på om risken att åka på moms och tull! vilken är det bästa sättet att få hitt en sådan från bass pro utan tullen kastar sig över paketet!?
              funderar på denna---> http://www.basspro.com/servlet/catal...=SearchResults

170 dollars för en cannon är ju inte så illa! kostar 2900 på berras.se så lite skillnad är det ju!

Kommentera

Ursprungligen postat av micke78
                hehe mycke text där! har tänk beställa en djup rigg från bass pro men funderar lite på om risken att åka på moms och tull! vilken är det bästa sättet att få hitt en sådan från bass pro utan tullen kastar sig över paketet!?
                funderar på denna---> http://www.basspro.com/servlet/catal...=SearchResults

170 dollars för en cannon är ju inte så illa! kostar 2900 på berras.se så lite skillnad är det ju!
                BassPro har jag försökt få att använda USPS men dom bråkar alltid om andra fraktalternativ av någon anledning.

Testa istället J & H Marine Electronics:http://www.jandhproducts.com/_e/Down...Downrigger.htm

Jag har handlat av dom flera gånger och kan varmt rekommendera stället - men som sagt, be dom använda USPS så har du en sportslig chans att slippa avgifterna. Har torskat 1 gång av 3 i snitt med USPS.
                Senast ändrad av Hejan; 2006-05-28, 17:13.

Kommentera

Hej! Jag har handlat av Cabelas flera ggr och de är ganska dyra. Vissa produkter är MYCKET billigare, t ex 1500 yard flätlina($111)... men det kan ju vara bra att ha hemma. Så det har jag köpt. Titta och jämför. Jag stödjer gärna min lokala handlare för mer vanliga saker så som jerkbait och så vidare.

Sedan håller jag med här ovan om att det blir oftast flygfrakt på sakerna även om man valt "surface shipping". Det är bra. Synd bara att det kan vara lite jobbigt att få en avi på posten fyra dagar efter beställning: SPringa till utlämningsstället och få ett stort paket... slita upp förpackningen och se att det ligger en 7gr Rapala i den stora lådan och inget mer(antiklimax).... sedan vänta några veckor eller ibland månader och sedan kommer resten.

Beställde förra året i april för att kunna använda sakerna till en norgeresa i augusti. 1 September kom alla saker.. inte så kul. Det är det jag kan knorra mest på. Att "surface shipping" kan ta allt mellan 4 dagar till 5 månader..

Cabelas support är riktigt bra, jag såg att flera saker var restnoterade vid en order och mailade dem och bad dem ändra order. Inga problem. Gjort utan knorr. Mailade dem en annan gång och sa att jag fått fel färg på 150 yard lina. Inga problem, de skickade nytt OCH JAG FICK BEHÅLLA DEN "FELAKTIGA LINAN".
                  Dock fick jag förtulla den nya linan... men det kunde jag leva med.

Lycka till med inköpen.

Jag betalar mina saker med kort. Pengarna drogs på en gång..
                  /klingkong

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                  130 svar
                  25 364 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Benjamin S, 2023-10-08, 18:58
                  6 svar
                  1 236 visningar
                  0 gillar