Aliexpress/E-bay och tullavgifter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aliexpress/E-bay och tullavgifter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
    Lite skeptisk till att det skulle göra någon skillnad om fler "megamaxisuperaffärer" öppnade , titta bara på XXL , Sportia m.fl som ofta har precis samma sportkläder till precis samma pris och samtidigt skickar ut flera tjocka reklamutskick varje vecka där de skryter om hur just de är billigast .
    Samma LÅGA pris ja. Och ofta prisgaranti som säger att om man hittar varan billigare i en annan affär så matchar de det priset. En bra service till kunderna som får billigast möjliga produkt. Dessutom är de vänliga och hjälpsamma, och byte av varor (kanske inte underkläder och använda skor) om något gått sönder är sällan något problem.

Kommentera

Tydligen finns det alltså en ganska utbredd uppfattning eller åsikt på forumet om att man som sportfiskare av " moraliska" orsaker som någon slags välgörenhet till svenska grossister och butiker skall betala mer för en produkt så att deras buissness skall frodas?!
      Ganska befängt och dömt att misslyckas i mitt tycke.
      Att vi Svenskar handlar mer utomlands är nog en trend som håller i sig. Svenska handlare får väl erbjuda vettiga priser och ett bra utbud om dom ska överleva inte mer med det.
      Var man handlar beror på pris, service, leveranstid men för min del ingår INTE välgörenhet i mina argument när jag köper fiskeprylar!!
      Visst kommer det kanske försvinna fler butiker på sikt men så är det i alla brancher. Inte mitt ansvar och som sagt har svensk handel tjänat bra med pengar på mig ändå så jqg har knappast dåligt samvete.
      Jag handlar där det är mest fördelaktigt för MIG inte för att det är bra för butikerna.... vore väl väldigt konstigt om det var tvärtom..... eller?

Kommentera

Min lokala sportfiskebutik gick i konkurs för 8 år sen. Det är ingenting som stör mig.

Kommentera

Handlar inte om moral eller välgörenhet utan om vilka konsekvenser våra val har för jobb, tillväxt och skatteintäkter. Om vi direktimporterar "allt" så går ju snart alla aktörer omkull här. Att tro att den saken inte har någon betydelse på sikt för Sverige, skatteintäkter och välfärden för dig och mig direkt eller indirekt låter riktigt naivt i mina öron...

Har man inget emot dessa konsekvenser så spelar det avvägningen säkert mindre roll, USA kör den modellen. Du Darkduck hade nyligen en idé om att starta en webbutik - många har prövat före dig, krävs kapital, tror du att du har stora möjligheter att sätta priset så lågt att du skulle "köpa av dig själv" och inte i utlandet? Hur fixar du de volymer som ger bra, levnadsmässiga marginaler?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Handlar inte om moral eller välgörenhet utan om vilka konsekvenser våra val har för jobb, tillväxt och skatteintäkter. Om vi direktimporterar "allt" så går ju snart alla aktörer omkull här. Att tro att den saken inte har någon betydelse på sikt för Sverige, skatteintäkter och välfärden för dig och mig direkt eller indirekt låter riktigt naivt i mina öron...

Har man inget emot dessa konsekvenser så spelar det avvägningen säkert mindre roll, USA kör den modellen. Du Darkduck hade nyligen en idé om att starta en webbutik - många har prövat före dig, krävs kapital, tror du att du har stora möjligheter att sätta priset så lågt att du skulle "köpa av dig själv" och inte i utlandet? Hur fixar du de volymer som ger bra, levnadsmässiga marginaler?
            Håller med men tyvärr är det bara konstgjord andning för något som är oundvikligt i den ökande globaliseringen. Sverige är för litet för supermarkets inom sportfiske typ Bass Pro där man kan handla för samma pris i butik som på nätet. Verkar (ännu så länge...) funka inom vissa branscher i Sverige (Elgiganten, NetOnNet) men frågan är hur länge.
            Det kommer alltid att funka med lokala handlare så länge man skapar ett mervärde (service, support, kläm och känn, viss lagerhållning, inte för stor prisdifferens, etc) men det krävs nog att butikerna får stöd från tillverkarna och utelämnar en massa blodsugande grossistled. Att Normark m.fl generalagenter nu skiter i oss kunder på mässorna beror naturligtvis på att man inte vill att vi skall klämma och känna för att sedan beställa utomlands på nätet. Ett märkligt ställningstagande som med största sannolikhet kommer att straffa sig om man samtidigt behåller dagens stora prisskillnader...

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
              Tydligen finns det alltså en ganska utbredd uppfattning eller åsikt på forumet om att man som sportfiskare av " moraliska" orsaker som någon slags välgörenhet till svenska grossister och butiker skall betala mer för en produkt så att deras buissness skall frodas?!
              Ganska befängt och dömt att misslyckas i mitt tycke.
              Att vi Svenskar handlar mer utomlands är nog en trend som håller i sig. Svenska handlare får väl erbjuda vettiga priser och ett bra utbud om dom ska överleva inte mer med det.
              Var man handlar beror på pris, service, leveranstid men för min del ingår INTE välgörenhet i mina argument när jag köper fiskeprylar!!
              Visst kommer det kanske försvinna fler butiker på sikt men så är det i alla brancher. Inte mitt ansvar och som sagt har svensk handel tjänat bra med pengar på mig ändå så jqg har knappast dåligt samvete.
              Jag handlar där det är mest fördelaktigt för MIG inte för att det är bra för butikerna.... vore väl väldigt konstigt om det var tvärtom..... eller?

Gillar den Podcasten där det var någon som allvarligt tyckte man skulle köpa allt I butik.
              Man skulle köpa det medvetet till ett högre pris för att man skulle kunna få köpa saker billigare I framtiden. Dvs rabatt för man handlat mycket....

Är det vad man vill så får man ju erbjuda en sådan trappa av något slag. Ett visst antal procent rabatt för den totala summan man handlat för.

Handla saker medvetet dyrt för att få en chans att få lite rabatt I framtiden, men ändå betala överpris känns inte aktuellt för mig.

Många kända, mer eller mindre, som går på hårt med det. Men det är ju klart, det är ju deras jobb det handlar om.

Tycker det är trist att Beten.nu lagt ner butiken.
              Handlade rätt mycket där, alltid till grymt bra pris.

Sörjer mer att man inte träffar Emil som jobbade där men sa upp sig i samma veva. Han var det bästa med den butiken.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
              130 svar
              25 313 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Benjamin S, 2023-10-08, 18:58
              6 svar
              1 228 visningar
              0 gillar