Aliexpress/E-bay och tullavgifter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aliexpress/E-bay och tullavgifter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om negationer blir för svåra så kanske resonemangen blir likaså...Hur svensk handel ska anpassa sig till dina utländska inköp har jag svårt att se... Filialer på Guernsey? Utpris=inpris? Berätta...

Att det är bullshit att svenska handlare får det svårt om du, allt fler, snart alla köper utomlands/direktimport var faktiskt roligt sagt, de tjänar säkert en fin hacka där...

Hur ska de, som jag frågade nyss, möta "verkligheten" som du sa? Vad är det för affärsmodell du ser men de inte begripit?

"Money talks"...? he he, du vill ha lägre priser, bättre utbud, bättre service trots att villkoren/skatter/volymer ser olika ut, men vill inte betala - hur är det "money talks"? Är väl snarare det motsatta, "less money talks"?

Jag längtar till den tid då "driftigt folk" börjar företaga inom sportfisket i stället för de klåpare som nu härjar i riket - Husse0416 deliberate us!
    Senast ändrad av anteman; 2018-01-26, 22:18.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Om negationer blir för svåra så kanske resonemangen blir likaså...Hur svensk handel ska anpassa sig till dina utländska inköp har jag svårt att se... Filialer på Guernsey? Utpris=inpris? Berätta...

Att det är bullshit att svenska handlare får det svårt om du, allt fler, snart alla köper utomlands/direktimport var faktiskt roligt sagt, de tjänar säkert en fin hacka där...

Hur ska de, som jag frågade nyss, möta "verkligheten" som du sa? Vad är det för affärsmodell du ser men de inte begripit?

"Money talks"...? he he, du vill ha lägre priser, bättre utbud, bättre service trots att villkoren/skatter/volymer ser olika ut, men vill inte betala - hur är det "money talks"? Är väl snarare det motsatta, "less money talks"?
      Förutom att ditt svar nu troligen är felciterat (du har nog glömt ett "inte" där i din första mening) har jag lite svårt att förstå vad du menar men men, alla har väl inte talets gåva, höhö! * retas lite*

Money Talks, betyder att dom som vill ha mina stålar får jobba för det. Its simple as that. Den med stålar har en viss makt helt enkelt.
      Du verkar fortfarande tro att det är dyrare att driva företag i sverige än utomlands. (Och Guernsey tillhör INTE EU men det visste du säkert så jag fattar inte varför du blandar in det i debatten) Kolla lite skattestatestik om övriga eu länder så blir du kanske förvånad.
      Om du läser mina tidigare inlägg så står det ganska bra förklarat vad jag menar jag har aldrig gillat att upprepa mig.
      Senast ändrad av Husse0416; 2018-01-26, 23:42.

Kommentera

Jag ger upp, du begriper enligt mig inte vad jag försöker säga. Som exempel sa jag att villkor, skatter och volymer skiljer sig mellan länder men det verkar du inte ens begripa eller bemöta, så jag ger upp. Att man får jobba för " dina stålar " verkar vara en förlustaffär så jag förstår dem som inte försöker...

Guernsey var en plojgrej fattar du väl? Haka upp sig på trivia istället för frågorna... Larvigt. Berätta istället hur svenska handlare ska göra, nu tredje gången jag frågar, men du bara gnäller och vill inte upprepa men kan inte ens svara, kommer inte med input mer än att svenska handlare måste hantera " verkligheten" - vad vet du om den, berätta!
        Senast ändrad av anteman; 2018-01-26, 22:44.

Kommentera

Jag ger upp, du begriper enligt mig inte vad jag försöker säga. Som exempel sa jag att villkor, skatter och volymer skiljer sig mellan länder men det verkar du inte ens begripa eller bemöta, så jag ger upp. Att man får jobba för " dina stålar " verkar vara en förlustaffär så jag förstår dem som inte försöker...

Guernsey var en plojgrej fattar du väl? Haka upp sig på trivia istället för frågorna...? Berätta istället hur svenska handlare ska göra, nu tredje gången jag frågar, men du bara gnäller och vill inte upprepa men kan inte ens svara, kommer inte med input mer än att svenska handlare måste hantera " verkligheten" - vad vet du om den, berätta!
          Nädå inget gnäll från min sida, jag har gett både ris o ros till svenska sportfiskehandlare i mina inlägg (om du nu orkat läsa dom) så chilla lite e du snäll!
          Dom sista 3 åren har jag på en höft köpt sportfiskeprylar för runt 350.000:- och av detta har runt 200.000:- hamnat i svenska fickor, så svälj dina kommentarer e du snäll. Någon förlust för svensk handel lär jag inte vara ansvarig för serru!
          Och snälla för en sista gång läs mina inlägg så hittar du svaren på dina frågor där.

Kommentera

Tamtam tam!

Kommentera

Ok, jag chillar som du.
              Du gnäller inte ett dugg, lägger uppenbarligen massor av pengar i Sverige, tror inte att utlandsköp har någon bäring på något alls men utifrån dina inlägg begriper jag inte hur svenska handlare med dina "svar och lösningar" ska nå lönsamhet...

Jag och flertalet sportfiskehandlare måste ha missat något kapitalt... men förlösande... Skriv en bok, snälla, kan vara en fråga om andras överlevnad.

Serru!

Tight Lines!

Tillägg. Sen blev det riktigt roande när jag såg att du körde pop-corn på ditt egna inlägg, i brådskan trodde jag först att det var byggarn som "kommenterade", men du var väl helt enkelt riktigt nöjd med ditt inlägg
              Senast ändrad av anteman; 2018-01-26, 23:33.

Kommentera

Ok, jag chillar som du.
                Du gnäller inte ett dugg, lägger uppenbarligen massor av pengar i Sverige, tror inte att utlandsköp har någon bäring på något alls men utifrån dina inlägg begriper jag inte hur svenska handlare med dina "svar och lösningar" ska nå lönsamhet...

Jag och flertalet sportfiskehandlare måste ha missat något kapitalt... men förlösande... Skriv en bok, snälla, kan vara en fråga om andras överlevnad.

Serru!

Tight Lines!
                Aha det var där skon klämde kanske? Vad har du för butik? Kul om jag kan tala om varför jag har valt eller varför inte valt att handa hos just dig?
                Eller du kanske inte har butik? Nör du skriver "jag och flertalet sportfiskehandlare" är det det lätt att tro att du syftar på det.

Angående popcornen ville jag bara stressa dig lite för jag visste väl att du inte "gett upp"! Hehe!
                Kul sånt här!
                Senast ändrad av Husse0416; 2018-01-26, 23:42.

Kommentera

Man behöver faktiskt inte ha butik för att förstå att det kan vara kämpigt... det räcker med lite reflektion och inlevelse.

Statligt anställd, tänk att alla måste tro att man ÄR muslim eller jude bara för att man försvarar muslimer eller judar... Såå stereotypt tråkigt. Typ Skåne?
                  Senast ändrad av anteman; 2018-01-26, 23:56.

Kommentera

Puss på er, både Husse0416 och anteman
                    Ni är goa båda två och jag diggar er glöd och diskussions-anda!
                    Skitfiske och lycka till både som konsument och företagare <3

Kommentera

Man behöver faktiskt inte ha butik för att förstå att det kan vara kämpigt... det räcker med lite reflektion och inlevelse.

Statligt anställd, tänk att alla måste tro att man ÄR muslim eller jude bara för att man försvarar muslimer eller judar... Såå stereotypt tråkigt. Typ.
                      Behöver svensk handel försvaras menar du? Sköter dom sig så dåligt!? Det tycker inte jag. Jag handlar gärna i Sverige men har jag påtagligt mer att vinna på att handla utomlands är det det som gäller för min del.

Du verkar tycka att den som av olika skäl väljer att handla billigt utomlands har ett ansvar att lösa den inhemska handelns troligen ökande dåliga lönsamhet.
                      Det inte kundernas ansvar för som du vet "har kunden alltid rätt"! Hehe!

De företag som utvecklar sin verksamhet och anpassar sig kommer dock klara sig finfint tror jag. Men visst kommer många jobb troligen försvinna. Precis som det gjort i andra brancher genom åren när samhället förändras.
                      Det var länge sen man gick till Mjölkaffären för att köpa mjölk, Skomakare finns det inte många av längre. Sumprunkare är ett yrke som det inte är lönt att utbilda sig till nu för tiden (inte för att dom direkt hade någon utbildning). Ingen saknar egentligen dessa gamla företeelser idag.
                      Det kallas för utveckling, de företag som lyckas anpassa sig till nya förhållanden överlever. Dom som försöker hålla sig kvar med näbbar o klor i gamla spår går troligen i konkurs.

Av detaljhandeln står ca 10% för import via nätet. Den andelen kommer troligen öka men hur pass mycket beror ju på vad svenska handlare, web och fysiska butiker i Sverige har att erbjuda i framtiden.
                      You cant stop progress! (Iofs försöker man göra detta med subventioner, moms och andra politiska beslut men det slutar oftast på samma vis ändå)

Sen behöver man inte tycka om hur det blir i framtiden, det blir som det blir oavsett vad man tycker. Själv gillar jag tex inte ICAs självscanning. Klart man fattar varför dom satsar på det. Mindre personal i kassorna och säkert mindre personalkostnader i framtiden, jag köper det, men det är inte det som stör mig. Jag gillar att handla hos en kassör/kassörska. Stå i kön några minuter, fundera på om man glömt något, snacka lite skit med någon man känner i kön o tacka kassabiträdet för väl utfört arbete. Nice o kolla in folk o själv stressa av lite! Men sån e jag. Många får raptus av att stå 5-10min i en kö... trist för dom så dom e ju glada att kunna scanna själva gissar jag.
                      Själv bor jag på landet så postorder/näthandel är oftast det som gäller. Det kostar ofta mer i soppakostnad för mig att köra in till en butik för att handla något till fisket än att betala fraktkostnaden från en webshop. De flesta bjuder på frakten vid köp över 500-1000:-. Smart av dom och absolut något som påverkar av vem man handlar.
                      Så för min egen del skulle jag inte gråta ihjäl mig om dom fysiska sportfiskebutikerna försvinner och jag överlever nog att scanna mina varor på ICA också om jag måste. Vi får väl se hur det slutar? Fiskeprylar på ICA kanske, ICAs egna wobblers?

Jag är betydligt mer orolig för naturen, miljön och fiskbestånd som hotas både här o där än jag är för sportfiskehandeln.
                      Gonatt!
                      Senast ändrad av Husse0416; 2018-01-27, 01:22.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                      130 svar
                      25 342 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Benjamin S, 2023-10-08, 18:58
                      6 svar
                      1 232 visningar
                      0 gillar