Aliexpress/E-bay och tullavgifter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aliexpress/E-bay och tullavgifter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har inte en aning men den behöver vara stor nog att ge lönsamhet och större ändå om du istället köper från Tyskland...

Kommentera

Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
      Så vad blir vinstmarginalen på en rulle som kostar 3000?
      Det beror ju på vad butiken betalat för rullen, och övriga kostnader de har. Köper de många och på förorder får de bättre rabatter.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Jag vet inte om det är så. Om det mot förmodan är på det viset så kanske de förhandlar bättre med leverantören, nöjer sig med lägre inkomster, vad tror du?

Mieko Fishing med bredare utbud - tjänade de storkovan innan de gjorde KK?
        Eller var det deras leverantörer som var bovarna - vi kunder och våra beteenden betyder ju inget...
        Intressant frågeställning. Antingen är flugfiske distributörerna bättre på att förhandla eller nöjer sig med lägre lönsamhet. Tycker faktiskt att du nu totalt förklarat situationen. Och gör det totalt omöjligt att försvara vår prisbild här längre.. tack så mycket för det.. så mycket vet jag. De bedriver ingen välgörenhet. Så helt enkelt. Antingen är svenska grossister korkade eller giriga...
        Att en butik går i kunkurrs har ju just med prisbilden att göra...
        Köper gärna här hemma om det endast är 10-20% dyrare. Men när det handlar om 40-50% ibland. Är man dum om man handlar. Det är ju faktiskt vi konsumenter som kan sätta ner foten..
        Ett litet exempel. En classic ambassadeur. Tillverkas i Sverige men säljs för 40-50% billigare i usa. Fast den här fått tullas för att säljas där. En revo. Tillverkas i Korea. Tullas när den ska in hit. Säljs rätt ofta för liknande och ibland billigare i Sverige.
        Det handlar enbart om att vi svenskar är ganska lojala och classic ambassadeur är populära här..
        Senast ändrad av engqvist; 2018-01-27, 17:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
          Intressant frågeställning. Antingen är flugfiske distributörerna bättre på att förhandla eller nöjer sig med lägre lönsamhet. Tycker faktiskt att du nu totalt förklarat situationen. Och gör det totalt omöjligt att försvara vår prisbild här längre.. tack så mycket för det.. .
          Det var du som framförde att flugfiskesektorn funkar annorlunda och då drog jag snabbt några exempel som du nu raljerar kring - vad är det enligt dig som gör att de är så lönsamma, om ditt påstående stämmer?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Det var du som framförde att flugfiskesektorn funkar annorlunda och då drog jag snabbt några exempel som du nu raljerar kring - vad är det enligt dig som gör att de är så lönsamma, om ditt påstående stämmer?
            Vilka menar du är lönsamma? Det jag gång på gång försöker förklara är att inom vissa sektorer och vissa produkter kan vi absolut konkurrera med utlandet. Säljer de dessa märken och produkter med förlust? Varför kan vi ha riktigt bra priser på importerade revo rullar men inte på svensktillverkade rullar.. Tycker du själv inte det är konstigt?

Kommentera

Jo DET är konstigt.
              Fast jag vet inte vilken bäring det har på resten, det är nog inte så enkelt som så att svenska distributörer är bovar i alla lägen... Även tyskarna torde ha distributörer men de kanske är av annan, mer altruistisk kaliber än giriga svenskar....

Ett genetiskt drag månne... Den snåle skotten, den generöst tysken, den giriga svensken och juden som nästan är... Ja vad sjutton som helst som passar för stunden...
              Senast ändrad av anteman; 2018-01-27, 22:58.

Kommentera

Ett Elgiganten Sportfishing Edition och ett Mediamarkt Sportfishing Edition skulle behövas på svenska marknaden. Med stora lager, hur mycket utbud som helst och låga priser. Då hade det nog fått bort både upptrissade priser och giriga grossister

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                  Ett Elgiganten Sportfishing Edition och ett Mediamarkt Sportfishing Edition skulle behövas på svenska marknaden. Med stora lager, hur mycket utbud som helst och låga priser. Då hade det nog fått bort både upptrissade priser och giriga grossister
                  Lite skeptisk till att det skulle göra någon skillnad om fler "megamaxisuperaffärer" öppnade , titta bara på XXL , Sportia m.fl som ofta har precis samma sportkläder till precis samma pris och samtidigt skickar ut flera tjocka reklamutskick varje vecka där de skryter om hur just de är billigast .
                  Spiggpimplare

Kommentera

Desto större butiker med låga priser ju färre lokala butiker där man inte bara kan handla utan också klämma och känna på grejerna.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
                      Desto större butiker med låga priser ju färre lokala butiker där man inte bara kan handla utan också klämma och känna på grejerna.
                      Jag kan gå in på Elgiganten och klämma och känna på vilken elpryl jag vill, frågar jag vänligt så får jag även prova den om möjligheten finns.
                      Som butiksägare förstår jag att man försvarar "småbutiker" men som konsument vill jag hellre se ett enormt utbud, gärna där ett märkes HELA utbud kan antingen köpas direkt eller beställas enkelt. Ju mer konkurrens på marknaden desto bättre för oss kunder. Som det ser ut på fiskepryls-marknaden så känns det som att grossisterna är de som styr ALLT och butiksägarna finner sig i det, vilket leder till att vi kunder endast kan få ett visst utbud och ofta lite att välja mellan beroende på vad grossisterna vill ta hem till Sverige. Kolla karpgrejer till exempel och småtillbehör till det, samma skit i alla butiker och det är bara en bråkdel av vad som säljs även i de minsta butikerna i de minsta byarna i England.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                      130 svar
                      25 345 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Benjamin S, 2023-10-08, 18:58
                      6 svar
                      1 233 visningar
                      0 gillar