Huntyard Berras (Regal) i Vårby har gått i graven - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Huntyard Berras (Regal) i Vårby har gått i graven

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Huntyard Berras (Regal) i Vårby har gått i graven

    Det verkar som hoppet slutligen är ute för Huntyard Berras i Vårby. Då syftar jag på den stora butiken som funnits i rätt många år (tidigare med fisken på taket) och som senare år varit inne i en karusell av olika ägare - hette ett tag Intropris, senaste tiden Regal Sportfiske.

    För några veckor sedan verkade de göra en rekonstruktion då de reade ut allt till 50% och de i butiken sade att de skulle sälja av lite lager och sedan komma tillbaka.

    Var där igår och det är 80% på allt och de uppgav nu att det är nästan helt klart att det blir stängning. Inte direkt förvånande med bakgrund av alla olika ägarbyten och storleken på butiken (även om hyran kanske inte är skyhög på det läget)

    Tycker personligen att det är tråkigt, har försökt handla där ibland och tyckt att man för det mesta kunde få bra tips och råd, och sortimentet var rätt bra. Kan tänka mig att andra uppskattat att kunna köpa betesfisk osv även om jag själv inte varit i det gamet.

  • #2
    Tycker också det är trist, bor 10 min bilväg från butiken så det var perfekt att snabbt svänga förbi för att kompletteringshandla lite jiggar, lina etc. och inte behöva krångla sig in till Söders.

    Huntyard Berras butik några hundra meter längre bort på andra sidan Södertäljevägen finns väl kvar, men frågan är hur länge? Deras hemsida har varit under uppbyggnad i över ett års tid vid det här laget....

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av John A Visa inlägg
      Det verkar som hoppet slutligen är ute för Huntyard Berras i Vårby. Då syftar jag på den stora butiken som funnits i rätt många år (tidigare med fisken på taket) och som senare år varit inne i en karusell av olika ägare - hette ett tag Intropris, senaste tiden Regal Sportfiske.

      För några veckor sedan verkade de göra en rekonstruktion då de reade ut allt till 50% och de i butiken sade att de skulle sälja av lite lager och sedan komma tillbaka.

      Var där igår och det är 80% på allt och de uppgav nu att det är nästan helt klart att det blir stängning. Inte direkt förvånande med bakgrund av alla olika ägarbyten och storleken på butiken (även om hyran kanske inte är skyhög på det läget)

      Tycker personligen att det är tråkigt, har försökt handla där ibland och tyckt att man för det mesta kunde få bra tips och råd, och sortimentet var rätt bra. Kan tänka mig att andra uppskattat att kunna köpa betesfisk osv även om jag själv inte varit i det gamet.
      .................................................. .......................

      Mycket tråkigt att läsa...
      Jag minns när Stephan Wegnelius startade och skötte REGAL MARIN WÅRBY AB, Hamnvägen 3, Vårby, Org. Nr: 556458-2756, som senare tillsammans med Jimmy Johansson döptes om till Regal Sportfiske i Vårby....
      Förutom att de båda två var mycket omtyckta av sina kunder och leverantörer var de även skickliga sportfiskare....


      Memories...

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-09-28, 11:48.

      Kommentera


      • #4
        Även den klassiska butiken på Valhallavägen läggs ner:

        http://www.fisheco.se/news.php?modul...5c909db639.jpg

        Kommentera


        • #5
          Tyvärr är det så när man inte har en webbutik och inte aktiv på Instagram och nätet. Huntyard Berras i Gnesta har jubileum i helgen och för att det ska bli en succé, måste man marknadsföra det.
          tror att de flesta Huntyard Berras kommer att försvinna. man måste en även ha webbutik och lär sig marknadsföring.
          Det går inte bara att stå ett ben och tror att man kan klara sig.
          Det sägs att det finns 3 miljoner fritidsfiskare och genomsnittet lägger ca 1500 kr om året. Så marknaden ligger på ca 4.5 miljarder, så det borde funka att gå runt. Söders sportfiske som är störst ligger på en omsättning på ca 72 miljoner.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
            Tycker också det är trist, bor 10 min bilväg från butiken så det var perfekt att snabbt svänga förbi för att kompletteringshandla lite jiggar, lina etc. och inte behöva krångla sig in till Söders.

            Huntyard Berras butik några hundra meter längre bort på andra sidan Södertäljevägen finns väl kvar, men frågan är hur länge? Deras hemsida har varit under uppbyggnad i över ett års tid vid det här laget....
            Ser nu att Huntyard Berras på Hamnvägen i Vårby bytt namn till Stockholms Sportfiskebutik och har ny hemsida och också kör hårt på Facebook.

            Tyckte butiken hade lite dåligt urval senast jag var där förra sommaren, kanske blivit bättre nu? Får göra ett besök snart...

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
              Tyvärr är det så när man inte har en webbutik och inte aktiv på Instagram och nätet. Huntyard Berras i Gnesta har jubileum i helgen och för att det ska bli en succé, måste man marknadsföra det.
              tror att de flesta Huntyard Berras kommer att försvinna. man måste en även ha webbutik och lär sig marknadsföring.
              Det går inte bara att stå ett ben och tror att man kan klara sig.
              Det sägs att det finns 3 miljoner fritidsfiskare och genomsnittet lägger ca 1500 kr om året. Så marknaden ligger på ca 4.5 miljarder, så det borde funka att gå runt. Söders sportfiske som är störst ligger på en omsättning på ca 72 miljoner.
              Regal i Vårby har kört även näthandel men självklart inte i närheten av lika proffsigt som söders. Min personliga spaning är att Vårbybutiken var lite för stor och man hade för spretigt utbud, läget inte superbra (väl inarbetat dock) vilket inte blivit bättre när de stängde påfarten till e4. Massa ägarbyten som indikerar att antingen var lönsamheten dålig eller så var ägarstyrningen inte tillräckligt bra (hönan eller ägget...)

              Tråkigt är det iallafall även om det inte kändes oväntat.

              Kommentera


              • #8
                Ja fiskeredskapshandeln i dag verkar i vissa delar nästan vara ngt för riskkapitalbolag vilket i sig verkar bottna i en felanalys eller så kör man på så länge det funkar, tar ut en fin lön/utdelning och låter det snart gå i kk och skickar räkningen till leverantörerna...

                jag menar 5-15 kk på ett par decennium kan inte vara otur eller dåliga affärsplaner utan en högst medveten affärsplan...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Ja fiskeredskapshandeln i dag verkar i vissa delar nästan vara ngt för riskkapitalbolag vilket i sig verkar bottna i en felanalys eller så kör man på så länge det funkar, tar ut en fin lön/utdelning och låter det snart gå i kk och skickar räkningen till leverantörerna...

                  jag menar 5-15 kk på ett par decennium kan inte vara otur eller dåliga affärsplaner utan en högst medveten affärsplan...
                  Nu vet jag inte ifall du menade att det var nuvarande handlare som mjölkade företagen eller riskkapitalister.

                  Däremot har du nog rätt i spaningen att det vore en marknad för riskkapitalister (om det inte vore för att företagen är för små för att intressera riskkapital).

                  Hela idén med riskkapital är ju att gå in i företag som är misskötta, köpa upp dessa billigt, vända runt skutan genom att skära bort onödiga kostnader och ta tag i de förbättringsåtgärder som krävs. Sedan kraftigt likvidplanera förvärven med syfte att möjliggöra för en höjning av skuldsättningsgraden för att därigenom öka avkastning på investerat kapital. När företagets värde ökat till följd av den förbättrade ledningen av bolaget så säljs det förhoppningsvis av med vinst vilket finansierar nästa köp plus en fin liten bonus till de anställda (eller ledningen/aktieägarna).

                  Med tanke på hur misskötta många fiskebutiker är så vore det inte svårt att komma in på marknaden för någon med affärssinne och bli den dominerande spelaren.

                  Sen huruvida några få butiker skall äga marknaden och alla småbutiker därmed dör ut i konkurrensen är en diskussion jag lämnar åt en annan dag

                  Kommentera


                  • #10
                    Går inte Berrarelaterade verksamheter i konkurs förhållandevis ofta?
                    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2011-09-08, 21:27
                    99 svar
                    26 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                    112 svar
                    22 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Johaan
                    av Johaan
                     
                    Startad av engqvist, 2022-12-31, 11:17
                    23 svar
                    3 553 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg BrainDisorder  
                    Startad av Young Waterfoot, 2023-04-27, 14:00
                    22 svar
                    1 373 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av kenwald, 2023-06-29, 10:00
                    13 svar
                    857 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Arbetar...
                    X