Sportfiske .se - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sportfiske .se

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Att rullen ej får plats i rullfästet är ju ett leverantörsproblem om du förklarat för dem innan.... Om det var så du sa men lite oklart formulerat, iaf för mig.

​​​​​Flugfiske i fjäll är ofta finlir men 0,5 kg med säg en 0,16 tafs stämmer inte. Du är gäddfiskare och sådana "tendenser" får man då lägga på hyllan, vad gäller krafter i allt, det är ju inte nylon 0,35 här...

Jag tror precis som andra att du skulle vinna mkt med en flugfiskekurs, blir en mkt bra genväg. Att lägga allt på hyllan är ju en lösning men ska du verkligen ge upp för detta... Känns ju lite impulsivt??
    Kollade just på min abborre set, ett st croix o en abu mgm legend lågprofile, rulle med stroft nylonlina 0,13, den tål ca 20ggr mer i linstyrka än denna tafs, men den nylonlinan ska klara ca 4kg,
    hur kan dom sälja ett set som enligt mig ej klarar 0,5kg?
    Måndagsexemplar?

nope
    OCH URSÄKTA att jag är sur, men köper man fiskegrejer så bör man få fiska, vare sig man betalar 2000kr eller 20 000, men det är min åsikt

Kommentera

abe, "tar i och sliter lite " är ju ett väldigt subjektivt begrepp... och det finns många enskilda eller kombinerade felkällor, kraft är en eller lina, knut, skada på krokögla t ex. 3800 ger vanligen långt mer än skit, så något är off här.

Finns det ingen flugfiskeklubb där du bor att gå med i? - socialt och en genväg. När jag prövade flugfiske första gången för 30 år sen så hade jag läst en hel del här och där innan och under åren, t ex Sportfiskarna, Fiskejournalen, Fiske För Alla och böcker på bibban, det här långt innan internet... men YT kan nog väsentligt korta resan.

Ett abborrekit med 0,13 bör självklart klara i princip lika som ett flugkit med 0,13... kanske att det senare t o m klarar lite mer med sin mjukare klinga och sämre invevningskraft.

Håller du inte med om det är att något som inte stämmer? Börja med att byta tafs, billig felsökning.
      Senast ändrad av anteman; 2022-04-13, 13:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
        så vissa tafsar kan man ej knyta dit en fluga på?
        jag har googlat och tog flugan i en hand, trädde tråden igenom krokhålet, tog en 10cm lina, snurrade flugan 3 varv sen tog jag de 10 cm genom det lila linhålet jämte kroken, blötte knuten och drog åt
        3 varv är för lite för en tunn lina, prova 5 istället.

Kommentera

Ante,Stefan
          absolut men
          Jag tar i linan utan lnut och kan nästan dra av den mellan fingrarna på en hand.
          Byta tafs på ett helt nytt set?
          Nope det ska dom ta tillbaks, har dom inga bra grejer som går att flugfiska med så åker jag till Jaktia kosta och handlar!

Edit, nu när jag packade ihop skiten så kollade jag tafsen som nu är ca halva längden, och nu går den INTE av som fnöske.
          Senast ändrad av abe; 2022-04-13, 06:54.

Kommentera

Felsöker....
            Kan en flugtafs bli sliten av att man kastar med den?
            Den har INTE släpat på gräset men jag har säkert viftat 200ggr med den innan jag fiskade igår, dock har flytlinan endast varit i ringarna, altså tafsen har ej slitits av ringarna!

Kommentera

flugtafsar slits extremt mycket om du står och torrviftar och kanske dels inte har tekniken och/eller inte har en "flug-atrapp" i änden av tafsen (klipp bort kroken på en fluga eller knyt dit nåt annat litet lätt luftigt).

har man inte tekniken inne och står å torrviftar med en tunn flugtafs så kommer den slitas hårt i vändningarna, varje gång man missar tajmingen ens lite så är risken stor att nylonen får utstå "pisksnärtigt" slitage som kommer klart försvaga så tunn nylon som brukar användas på en korrekt uppbyggd och taperad flugtafs.

sen, om det bara är tafsmaterialet som är uselt/gammalt (och att kittet inte ryms i transportväskan komplett ihopsatt) så går ju ett kit tafsmaterial köpa billigt.
              däremot såklart inte bra att dom eventuellt säljer gammalt/dåligt tafsmaterial i deras kit, det är såklart inte bra och ska ju inte vara så.

EDIT: (trodde det var sportfiskeprylar .se som va problemet så skrev en beklagande text där ja höll me om att deras kundservice var helt usel ett tag i fjol iaf för mig, men såg sen att det rörde sig om en annan fiskebutik? så tog bort det ur mitt inlägg)

mvh/peter
              https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Nu ringde dem, dom kör en retursedel men bryr sig inte det minsta.
                3 krokar i en fisk nej , tre fiskar ,är enligt dem helt ovikttigt.

Jag har fått jättebra hjälp av söders sportfiske innan men om tre fiskar är helt oviktiga så.... nu tog all tilltro slut.

ALDRIG MER SPORTFISKE:SE

Kommentera

Jo
                  Jag förstår om fiskesnack ej vill att jag berättar sanningen om en sponsor.
                  Allt idag handlar om pengar,pengar pengar...

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

Jag har fått jättebra hjälp av söders sportfiske innan men om tre fiskar är helt oviktiga så.... nu tog all tilltro slut.

ALDRIG MER SPORTFISKE:SE
                    Vad har Söders Sportfiske med Sportfiske.se att göra?

Kommentera

Du har köpt ett flugset och det är butikens fel att du köpt ett spö med en tub där rullen inte kan vara monterad? Jag har själv flugspön i prisklasser från 2-10 000kr och på inget av de spöna kan jag rymma mer än spöt i tuben.
                      Du vill reklamera ett helt set för att tafsen går av? En flugtafs brukar kunna vara 0,16-0,18mm. Gör man en dålig knut kommer den att gå av.

Jag tror att butiken du handlat av är ganska nöjda om du handlar av någon annan butik än dem.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                      130 svar
                      25 772 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av nybörjare-igen, 2024-04-07, 21:17
                      10 svar
                      2 068 visningar
                      0 gillar