Vad stör ni er mest på inom fiskevärlden? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad stör ni er mest på inom fiskevärlden?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av hewzter Visa inlägg
    ÄR det verkligen så? För husbehovsfiske och fiskerättsfiske skiljer sig väl?

Vem som helst får "husbehovsfiska" i havet (korkat faktum #2) men fiskerättsinnehavarna i älvarna är dom enda som får näta där (fiskerätt: det mest korkade, korkat faktum #1).

Här i Sundsvall/Timrå säljs den fiskerättsfångade laxen helt öppet i egen (en av fiskrättsägarnas) gårdsbutik, och jag antar att dom övriga avsätter en del av alla ton dom fångar hit. Så det sker ju öppet, tydligt och antagligen helt legalt (här kan det ju tänkas att det finns en licens också!).

Den andra frågan är vart resterande fisk tar vägen. För ligger det 2-10 nät ute dygnet runt och man ser hur mycket dom tar upp så får man ju en uppfattning och MÄNGDEN fisk dom får. Så någon köper ju deras fisk. Och den fisken finns ju inte registrerad i kvoterna. Frågan är om dom som äter den vet om att det ens är dioxinfisk...

Undrar om tidningarna skulle intresseras av att gräva lite i en sådan sak? Med rådande debatt osv?
    Jag ska faktiskt inte svära på hur det förhåller sig hos er i norr. Det jag med säkerhet vet är att de fisken som bedrivits som fiskerätt på fastighet med rötter i det laga skiftet nån gång 1800 kallt här nere i blekinge runt Mörrumsån inte var sådana som räknades in i yrkesfiskets fångstkvot, utan räknades som husbehovsfiske. Det var ju från början ett fiske för att föda gårdens folk, men i modern tid har det varit en bisyssla till en anställning, ett litet jordbruk etc. Men här nere är det historia, de sista fiskena löstes in för x antal miljoner i våras.

edit, sen tar jag och många andra det där med dioxinet med en nypa salt, enligt rekommendationerna krävs det intag av fet Östersjöfisk flera gånger i veckan för att man ska uppnå en skadlig dos...... och så mycket äter jag sällan....
    Senast ändrad av sparetime; 2013-07-03, 13:21.

Kommentera

• Att ha råd med de dyra fiskeprylar man vill ha kräver att man jobbar och sliter. Men jobbar man och sliter för att ha råd med dessa så har man istället inte tiden för att använda dem så mycket som man vill!

Kommentera

• Vi målar upp ett scenario. Vi säger att jag är och besöker bekanta på deras sommarställe. Jag har inte med mig fiskeprylar, men väl där ser jag att dom har ett 15 år gammalt Abu spö med en torkad nylonlina. Men vad väljer man fiska med dåliga grejor eller inte fiska alls jo fiska såklart. Sen börjar det, alla dessa jävla blickar som man vore en riktig nybörjare, kommer förbi vuxna och säger lycka till med lite ironi i rösten. Det stör mig nått så in i helvete...

Kommentera

• Jag stör mig när någon (farsan) använder foamen eller korken på spöhandtaget som krokhållare så det blir fullt av hål och ser ut som om mössen har gnagt på det.

Sedan störde jag mig häromdagen när jag tappade en 18 grams Reflex-spinnare och såg precis var den landade, men inte kunde hitta den igen trots en halvtimmas snorkling på platsen.

EDIT: Bild på farsans spöhandtag.

Click image for larger version

Name:	DSC03593.jpg
Views:	1
Size:	455,7 KB
ID:	1769816
          Senast ändrad av Paddan1000; 2013-08-31, 09:10. Anledning: Bild

Kommentera

• Jag ogillar tiden på året November - Mars.
            Instagram: Zenfisherman

Kommentera

• Folk som snor andras grejer... Finns inget värre!
              Detta är ju dock inte exklusivt för fiske men ändå.. Komma ut och upptäcka att något saknas är aldrig kul oavsett.

Kommentera

• Frasen på draginfot " betet har ooootrooliga stora gäddor på sitt samvete"

Får bara spigg!
                Danielsson L5w 6nine
                Danielsson 2W
                VC Pike ABU UT
                Shimano Rarenium c14

Kommentera

• Har inte orkat läsa hela tråden... Men det som stör mig mest är tvivelsutan snobberi. Kanske en fördom, men jag upplever det som mest utbrett bland flugfiskare! Läste en bok, jag tror den hette Silveröringens dal, eller något sådant. Och blev rent av förbannad när författaren i ett kapitel hånar en annan fiskare, en spinnfiskare, för att han har fiskeväst... Ett plagg, som tydligen är helt förbehållet den elit som envisas med att det är finare att fiska med fluga än med andra beten. Hur jävla dum och von oben får man bli egentligen?

Kommentera

• Kajaker/paddlare som skall paddla framför båten där man fiskar.
                    När ankaret inte tar och man glider för nära land.
                    "Old-school" gubbar som tror dom kan allt och kommer fram för att klaga/skryta.
                    När alla väderprognoser säger vindar åt samma håll, men tvärtemot när man kommer ut.

Kommentera

• Jag får väl säga att märkningen på spolarna med flätlina i våra butiker är störande, men jag vet inte om jag ska skratta eller bli irriterad när jag ser tokerierna..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      1 064 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman