Jag stör mig på förståsigpåare som man alltid träffar på som ska komma med en massa tips som ofta är helt j*vla galet fel. Kommer fram och inspekterar ens bete/tackel och talar om för en hur det egentligen ska se ut. Sist var det en snubbe som kom fram när jag metade makrill med ett ordinärt spö+rulle. Långt ifrån UL. Han propsade på att det var alldeles för klena grejer och garvade nästan lite hånfullt. Att jag försökte försäkra honom om att jag antagligen kunde lyfta en häckla full med makrill rakt upp ur vattnet med den linan fnös han bara och spatserade därifrån.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad stör ni er mest på inom fiskevärlden?
Collapse
X
-
Att det inte är fiskeförbud i under gäddans lektid i skärgården. Naivt att tro att sportfiske m C&R inte påverkar.
Att det fortfarande är tillåtet med bly och andra miljöfarliga ämnen i fiskedrag.
Att det är självklart att köpa fiskedrag för 300-400:- styck men inte skänka motsvarande belopp till olika fiskevårdsprojekt.
Kommentera
-
Oj, det var mycket som man kan instämma i som blivit sagt här ovanför.
Några saker jag också stör mig på inom dels sportfisket och även yrkesfisket är:
De kvoteringar som EU stollat till. Alla som läser det här borde också anmäla sig på www.fishfight.se och protestera mot all galenskap som detta medfört. Jag går inte in på detaljerna, det blir för långt annars.
Folk som måste koppla upp sig mot internet ute vid vattnet och vara online... är man ute och fiskar måste man väl kunna koppla av lite genom att inte vara påkopplad.
Folk som inte tar del av de gällande fiskebestämmelserna i aktuellt vatten... plockar hem smågös som knappt ens räcker till en macka... "-jag har köpt fiskekort så jag SKA ha med mig fisken hem...", spelar ingen roll när man försöker förklara att man rent av kan bli av med fiskeutrustningen, dom ger sig inte...
Varför stirrar så många på prislappen när dom köper fiskegrejer - beklagar sig sen över den usla kvaliten när grejerna inte håller, man blir så trött av sånt. Måste vara samma folk som köper den allra billigaste (och livsfarliga) vinterdäcken till sin bil - bilen som dom betalat typ en halv miljon för blir utrustade med däck som inte borde få rulla på våra hala vägar.
En grej många inte tycks förstå är ekonomin i riktigt bra superlinor - linor som man kan fiska mycket längre på än gammaldags nylonlinor, tänk vad sällan man behöver byta lina gentemot när det låg enbart nylon på rullarna...
Störande är också folk som råkar befinna sig på samma fiskeplats och konstant påpeka vad "alla andra gör för fel", vore väl mycket trevligare om man på ett trevligt sätt visar på hur man kan göra för att fisket ska gå smidigare för den mindre insatte - trevligt om man beter sig mot andra som man vill att de ska bete sig mot sig själv. En bra förklaring är alltid positivt.
Trist med allt j-la skräp som andra fiskare dräller kring sig - man skäms ju... "det där städar väl vårfloden bort..." hur korkat kan man egentligen bete sig ute vid vattnen... man hittar linor, förpackningar av de mest skilda slag, aluminiumformar efter dessa f-de engångsgrillar (hur kan dom överhuvudtaget få finnas ute i handeln?) dom tycks oftast hamna där dom inte hör hemma - ute i naturen, förbjud skiten om inte folk kan hantera skräpet efter dom, vilket är uppenbart att dom inte kan.
Störande är också fiskare som sinsemellan på fullaste allvar menar att allt annat än deras fiskemetod är finast - moget...? Sen de människor som tycker att inplanterad fisk är skräpfisk (dom syftar då oftast på rengbågen) men hur ser det egentligen ut i våra vatten? Jo, många vatten skulle knappt innehålla någon fisk alls om det inte sattes ut: lax, havsöring, insjööring, röding, gös eller t o m gädda i vissa vatten... alla utbyggda älvar skulle vara helt tomma på vandrande fisk o s v. Skulle man inte plantera in t ex rengbåge i lämpliga vatten runt om i världen skulle många aldrig få chansen att få en sånn fight som en båge kan ge - de som har sånna nedvärderade åsikter om inplanterad fisk är oftast de mest okunniga inom kunskapsområdet fisk och fiske.
Nu har jag väl glömt bort minst hälften av det jag stör mig på, men nu får jag nog ge mig till slut.
Kommentera
-
Fiskare eller andra personer som:
-skräpar ned.
-inte följer lagar och regler.
-inte visar respekt mot markägare.
-är för stolta för att ta emot tips och hjälp (allra helst vid trailning).
-tror att de alltid vet bäst (jag har noll koll på väldigt mycket).
-stör sig på att man lägger (för) mycket pengar på båt, fiskeresor, fiskepryttlar och att de kanske inte används så ofta eller inte fiskar 24-7 när man är iväg.
-inte är hjälpsamma, ibland är det kul med erbjudande om hjälp och inte alltid behöva fråga om det börjar gå på tok
Kommentera
-
Vilken härlig tråd, en liten klagomur att skriva av sig på
Dessa människor som dyker upp och tycker en jävla massa när man står och fiskar i stan eller längs med nån promenadsträcka. "Så stora drag kan du ju inte ha, det får man ju ingen fisk på förstår du väl", är ju en klassiker när man kör jerkbait. En annnan klassiker är "Ääh, fåru nån fisk eller? Hick!", när den lokale a-lagaren får syn på dig och minsann ska tala om hur det var förr. Totalt osammanhängande historier varvas med dreglande och ett ständigt pissande på olämpliga platser. Minst sagt tråkigt och jag tycker synd om de människor som blir rädda och kanske känner sig tvungna att gå därifrån. Varför kan det aldrig komma fram en trevlig gammal fiskargubbe som faktiskt vet vad han pratar om?
Gamla gubbar i fiskeklubbar som beter sig som avundsjuka 10-åringar. Inga tips eller råd till en nykomling, skulle man faktiskt säga något till denna person så är det en lögn för att lura bort den till platser i sjön där det oftast är dött, för att sedan skratta hånfullt bakom ryggen på denna stackare. Detta gör så klart efter den obligatoriska kontrollen av fiskekort, där alla okända behandlas som notoriska tjuvfiskare tills motsatsen bevisats. Allt för att få behålla "sin" fisk för sig själva, för att sedan klaga på den dåliga tillväxten i klubben...
Snobberiet. Alla de fantastiska människor som anser att dyrast är bäst. Som köper svindyra grejer och lär sig lite häftiga engelska ord och sedan ger sig ut på fisketur där det snabbt visar sig att de faktiskt inte kan använda sin utrustning. Det här kan vara ganska underhållande också, så det är ju lite positivt också
Kommentera
-
Kom på något av det värsta jag varit med om när jag läste en annan persons inlägg om att behålla fisken för sig själv... Jag blir fortfarande flyförbannad bara jag tänker på det som hände - så sanslöst uselt och lågt - jag trodde att det på fullaste allvar var en mardröm jag upplevde... nåväl, här är historien:
Står och fiskar vid en av landets största älvar, det är en kväll i juni eller juli, jag med flera bottenmetar efter gös. Bland oss finns uppenbarligen folk som av naturen är väldigt anti i sinnet... jag ryser av deras oförstånd... dom tycker att dom varit med så länge att om inte dom själva får något på kroken, ska minsann ingen annan heller få det...
Tio meter ifrån mig står två pojkar i 12-årsåldern och metar vid några stenar - dom hoppas på abborre berättar dom när dom kommer ner med metspöt och en maskburk. Glada och förväntansfulla förståss också - kul tycker jag.
Efter tio minuter får jag se hur en av pojkarna håller på att tappa spöt, spetsen på spöt står rakt ner och far åt alla håll...! Jösses, jag klipper tag i håven och är snabbt på plats och pojken gör precis som jag säger, och straxt ligger en öring straxt under kilot i håvgarnet - frågan är om vem som tycker det här är roligast, jag eller pojkarna - dom bara strålar av fångstglädje när dom grejat middagen till dagen därpå, dom trampar glatt tillbaka till campingen på sina cyklar, tur är väl det... när dom precis hunnit fara iväg börjar surkartarna beklaga sig över att pojkarna fångade öringen - dom skulle minsann haft öringen själva tyckte dom. Pojkarna hade minsann inte gjort sig förtjänta av fisken!!!
Jag var så förbannad att jag inte visste vad jag skulle göra, men på något vis bet jag ihop, men de missunsamma typerna förstörde ändå kvällen och jag åkte nog hem 3-4 timmar tidigare än vanligt. Har berättat historien nu på senare år för andra fiskare på samma plats, och en del undrar nog också över hur en del kan vara funtade. När man funderar på vad som hände kan man ju undra över om det varit lika elakt om någon av pojkarna varit deras egna barn eller barnbarn... Men det får vi aldrig veta.Senast ändrad av Dalalven; 2013-09-30, 23:38.
Kommentera
-
Måhända kanske ett i-landsproblem, men har kommit på en sak på sistone som irriterar mig: Jiggar som enbart säljs i 10-, 12- eller 15-pack. Oftast är det mindre jiggar till abborre, och hur fort slits en sån ut? 15 jiggar i samma modell och färg räcker ju livet ut och lite till.
Fruktansvärt onödigt att sälja i så stora förpackningar, ett fempack klarar väl de flesta sig på?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
|
9 svar
1 065 visningar
0 gillar