Vad stör ni er mest på inom fiskevärlden? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad stör ni er mest på inom fiskevärlden?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskare som skrockar överlägset då de får fisk. hö hö hö, och kommer med ursäkter du de inte får något.
    Jävla dryga typer, de däringa fiskana.

Kommentera

• Jag håller med McGallon. Folk som vill tävla och blir malliga som satan när de får fisk och blir sedan sura och irriterade när de inte får fisk. Jag vill inte tävla, jag vill bara fiska och ha kul! >_<

Kommentera

• Jag stör mig mest på de som blir sura om man vill undangömma ett fiskevatten och jagar en med bil och letar i sjön man fiskar i, DET stör mig

Kommentera

• Ursprungligen postat av Schlangen Visa inlägg
          Seglare utan sjövett kan jag förstå, men SKARV o SÄL???????
          Lite är jag väl medveten om. Men funderade på det här med Internationella sjövägsreglerna, avdelningen väjningsplikt.
          Väjningsplikten omfattar alla fartyg som är " på väg" alltså så länge du inte är ankrad, förtöjd, manöveroduglig etc.
          När man ligger och driver och fiskar med sportfiskeredskap är man enligt sjövägsreglerna " på väg" och därmed väjningsskyldig enligt reglerna. Inget sportfiske anses enligt sjövägsreglerna ha nedsatt manöverförmåga enligt regelns "sysselsatt med fiske" , det är endast garn, linor, trålning etc. alltså inte ens trolling.

Så när vi ligger där och fiskar med motorn avstängd kan vi mycket väl enligt reglerna vara väjningsskyldiga för en segelbåt som närmar sig.

Kanske ändå.
          Fruktansvärt irriterande med sjöfarare som inte är pålästa om väjningsregler, sjötrafikföreskrifter etc, nästan som att köra bil utan körkort...

Kommentera

• Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
            Husbehovsfisker räknas inte in i fångstkvoter, lika lite som sportfiskets fångster. Dock är det olagligt för alla utom yrkesfiskare att sälja fångad fisk.
            O rovfiske är ju aldrig kul..... det har du helt rätt i.
            ÄR det verkligen så? För husbehovsfiske och fiskerättsfiske skiljer sig väl?

Vem som helst får "husbehovsfiska" i havet (korkat faktum #2) men fiskerättsinnehavarna i älvarna är dom enda som får näta där (fiskerätt: det mest korkade, korkat faktum #1).

Här i Sundsvall/Timrå säljs den fiskerättsfångade laxen helt öppet i egen (en av fiskrättsägarnas) gårdsbutik, och jag antar att dom övriga avsätter en del av alla ton dom fångar hit. Så det sker ju öppet, tydligt och antagligen helt legalt (här kan det ju tänkas att det finns en licens också!).

Den andra frågan är vart resterande fisk tar vägen. För ligger det 2-10 nät ute dygnet runt och man ser hur mycket dom tar upp så får man ju en uppfattning och MÄNGDEN fisk dom får. Så någon köper ju deras fisk. Och den fisken finns ju inte registrerad i kvoterna. Frågan är om dom som äter den vet om att det ens är dioxinfisk...

Undrar om tidningarna skulle intresseras av att gräva lite i en sådan sak? Med rådande debatt osv?
            Senast ändrad av hewzter; 2013-07-03, 07:46.

Kommentera

• Det som stör mig mest är:

När man trär upp flugspöt, tappat tafsen och den ramlar tillbaka hela vägen ner till rullen igen

När man får för sig och byta fluga, och samtidigt som man klipper av linan så vakar det inom kastavstånd.

Bottennapp, speciellt när man fiskar själv från båt och det blåser mycket.

Och att gäddan ALLTID ska svälja betet långt ner till svalget DET är Jobbigt!!
              I>< (((( " >

Kommentera

• tycker det blir väldigt mycket ot i denna tråd? men men. det är alltid kul med lite diskussioner!

Kommentera

• Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
                  Lite är jag väl medveten om. Men funderade på det här med Internationella sjövägsreglerna, avdelningen väjningsplikt.
                  Väjningsplikten omfattar alla fartyg som är " på väg" alltså så länge du inte är ankrad, förtöjd, manöveroduglig etc.
                  När man ligger och driver och fiskar med sportfiskeredskap är man enligt sjövägsreglerna " på väg" och därmed väjningsskyldig enligt reglerna. Inget sportfiske anses enligt sjövägsreglerna ha nedsatt manöverförmåga enligt regelns "sysselsatt med fiske" , det är endast garn, linor, trålning etc. alltså inte ens trolling.

Så när vi ligger där och fiskar med motorn avstängd kan vi mycket väl enligt reglerna vara väjningsskyldiga för en segelbåt som närmar sig.

Kanske ändå.
                  Fruktansvärt irriterande med sjöfarare som inte är pålästa om väjningsregler, sjötrafikföreskrifter etc, nästan som att köra bil utan körkort...
                  Ok.
                  Men jag ogillar väl inte folk utan sjövett för det har jag inte så mycke erfarenhet av, det jag menade va bara att jag kan förstå om man ogillar dom.
                  Men jag förstår inte att man kan ogilla skarv och säl.

Men tack för infon.

Kommentera

• Senaste plågan: små slemmiga ålar som fastnar på kroken när de norpar räkan.
                    Och räka som var superbetet för sutarna i klubbvattnet. 😢😢😢
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

• Fåglar. Alla sorter bortsett från de som bara äter fisk.
                      Exempelvis såna här sötisar.
                      Click image for larger version

Name:	1003290_10151476734891566_459353737_n.jpg
Views:	1
Size:	96,4 KB
ID:	1768987

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg