En anledning??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En anledning???

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Sturgeon
    Jag fiskar för att jag tycker om det, skiter fullständigt i vad någon förbudsivrare tycker och tänker. Jag följer mina egna värderingar helt och hållet, följer det som är rätt i mina ögon. Jag motiverar något när jag tycker det är på sin plats, inte när någon annan tycker det.

JA, jag äter MYCKET fisk. Kanske 40-50 kg rent fiskkött per år.

Hur kan du motivera att du plågar större delen av detta forum, med nonsens, förklara det du, du som nu älskar motiveringar.
    Sturgeon: Bra att du äter fisk, det gör det ju helt klart lättare att motivera varför man fiskar! Önskar att fler gör som du och äter den fisk man fiskar på!

Trist att höra att du tycker den här frågan bara är nonsens. Det tyckte inte folk i Tyskland och Holland men där är det nu ändå C&R förbud, tillika fiskeförbud vid vissa vatten. Trist om du tycker att den här frågan plågar forumet - men du behöver ju inte medverka i den här debatten om du inte vill eller hur? Men fortsätt och skit i allt vad andra tycker och tänker, det ordnar sig säkert till det bästa. Tyvärr gjorde det inte det i Tyskland som sagt.

Om du läst igenom tidigare inlägg så borde motiveringen vara tydlig, men ok: Min motivering till att ta upp dessa tydligen så känsliga frågor är att jag vill kunna sportfiska så fritt som möjligt utan inskränkningar i framtiden, och även att mina barn ska kunna göra detsamma!

Och de känsliga frågorna som varje sportfiskare måste ställa till sig själv är alltså: Vilken är din grundinställning till fisken när du fiskar? Varför fiskar du, och vad får det för konsekvens för ditt fiske och hanteringen av fisken?

Sturgeon, jag förstår av ditt inlägg att du inte vill debattera det här. Så du behöver absolut inte svara på detta. Hoppas du har trevligt med ditt fiske även fortsättningsvis och att du även i lagens ögon får fortsätta att fiska som du vill för att du tycker om det!

mvh /xaphod
    Smaken är som baken...

Kommentera

• Ursprungligen postat av xaphod
      Sturgeon: Bra att du äter fisk, det gör det ju helt klart lättare att motivera varför man fiskar! Önskar att fler gör som du och äter den fisk man fiskar på!

Trist att höra att du tycker den här frågan bara är nonsens. Det tyckte inte folk i Tyskland och Holland men där är det nu ändå C&R förbud, tillika fiskeförbud vid vissa vatten. Trist om du tycker att den här frågan plågar forumet - men du behöver ju inte medverka i den här debatten om du inte vill eller hur? Men fortsätt och skit i allt vad andra tycker och tänker, det ordnar sig säkert till det bästa. Tyvärr gjorde det inte det i Tyskland som sagt.

Om du läst igenom tidigare inlägg så borde motiveringen vara tydlig, men ok: Min motivering till att ta upp dessa tydligen så känsliga frågor är att jag vill kunna sportfiska så fritt som möjligt utan inskränkningar i framtiden, och även att mina barn ska kunna göra detsamma!

Och de känsliga frågorna som varje sportfiskare måste ställa till sig själv är alltså: Vilken är din grundinställning till fisken när du fiskar? Varför fiskar du, och vad får det för konsekvens för ditt fiske och hanteringen av fisken?

Sturgeon, jag förstår av ditt inlägg att du inte vill debattera det här. Så du behöver absolut inte svara på detta. Hoppas du har trevligt med ditt fiske även fortsättningsvis och att du även i lagens ögon får fortsätta att fiska som du vill för att du tycker om det!

mvh /xaphod
      Dina upprepade inlägg om Tyskland och Holland har vi förstått nu. Jag håller med om att det finns en risk, men jag bedömer den som ytterst liten i det här landet. Sportfiske är mycket mer utbrett här än i ovanstående länder. Som sagt kan du ju gärna titta lite på hur det fungerar i England och USA, i åtmínstone England är sportfisket väldigt utbrett och där väger veganernas åsikter i frågan ganska lätt.
      Sen har du frågat flera gånger hur jag bär mig åt för att inte plåga fisken när jag fiskar. Jag tror helt enkelt inte att fisken plågas av krokning, snabb drillning och återutsättning. Jag har inte sett någon forskning som visar att jag har fel, har du?
      Jämförelser med jakt är inte relevanta eftersom jakt som regel bedrivs på däggdjur.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Arnenym
        Jag och andra läskunniga personer i min omgivning kan inte se att det står "du försvarar" någonstans! Alltså är det mig du hoppar på och påstår att jag har låtsats släppa tillbaka stor gös. Då blir det inte bara en insinuation utan en lögnaktig insinuation / påstående.
        Den infekterade debatten som du nämner är faktiskt det som har gjort att jag knappt fiskar längre. Det är inte roligt längre. Andra, väldigt duktiga specimenfiskare, som var inblandade indirekt har gått över till att spela golf i stället.
        Är det dit ni vill nå?
        I fiskekretsar vimlar det av hycklare som kör c&r men använder gamla skitiga tvåtaktare på båten och kör till båten i en gammal bil utan katalysator Sen sprider dom gamla påsar,öl och läskburkar osv ute i naturen.
        Köp hela naturvårdstänkandet eller inget. Då står man i varje fall för att man är en gris som egentligen bara använder djur och natur för sitt eget nöjes skull.
        Jag tror inte att vi kommer så mycket längre. Du och Din läskunniga kompis vet precis vad jag menar. Jag har aldrig anklagat vare sig Dig eller den kompisen för att köra med fejkad C&R.
        Har heller inte för vana att kalla folk för lögnare utan orsaker. Men alla är vi ju olika...

Kommentera

• Ursprungligen postat av KG?
          Jag tror inte att vi kommer så mycket längre...
          Det tror inte jag heller

Ursprungligen postat av KG?
          Du och Din läskunniga kompis vet precis vad jag menar.
          Jag skrev personer! Det är flera! Sånt kan du väl skilja på!

Ursprungligen postat av KG?
          Jag har aldrig anklagat vare sig Dig eller den kompisen för att köra med fejkad C&R.
          Har heller inte för vana att kalla folk för lögnare utan orsaker.
          Jaså? Vad skrev du i ditt tidigare inlägg? Tar du tillbaka det nu?
          Nä nu avslutar jag det här innan det blir pinsamt, unge man.
          !!!!!

Kommentera

• Ursprungligen postat av KG?
            Visst är det dumt. Det bästa för att slippa diskussion är ju givetvis att låtsas släppa tillbaka exempelvis större gös för att sedan äta upp dom...
            Kan bara tolkas på ett sätt KG. Hur ska vi som läser denna tråd förstå att det är någon annan som menas nä erkänn att det var klumpigt skrivet och sov gott inatt.

Kommentera

Det tror inte jag heller

Arnenym, jag rekommenderar dig att du gör som jag. Be Kg vänligt men bestämt att inte kommentera det du skriver. Jag tycker att så kan man göra när man blir påhoppad på det sätt som du blivit. Mig har han i tex uteseende liknat vid en dömd mördare. Det kanske var avsett som humor men sådana skämt accepterar jag inte av en människa jag aldrig träffat... Nåväl, Kg har någorlunda respekterat min önskan och gör säkert samma sak för dig.
              "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
              "Keep it simple"

//Jan O
              www.fisheco.se
              www.brofiske.net
              www.magazinefisheco.se

Kommentera

• Ursprungligen postat av Hemi
                Som jag tidigare sagt på en annan tråd, principen är enkel släpp ALLT du inte själv tänker äta.....
                ..och fiska inte på bestånd som är sköra...

Med dessa två regler kommer du långt...
                "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                "Keep it simple"

//Jan O
                www.fisheco.se
                www.brofiske.net
                www.magazinefisheco.se

Kommentera

Gäddjävel: Jag vet att det inte är ditt eller BBRF's mål att plåga fisken, för det säger ni själva. Men trots att det inte är ert mål att plåga fisk så blir det så tydligt att det är det som blir effekten när ni fiskar med grundinställningen att utöva C&R - ni plågar fisken för ert höga nöjes skull!
                  Ditt resonemang är inte logiskt. De baseras på vad du tror inte på vad du vet. Effekten VET du faktiskt ingenting om. Men du antar att det gör lika ont på en gädda (exempelvis) som det gör på dig att få en wobbler i munnen. Men du VET inte. Inte jag heller, jag pratar så sällan med fisk men det KAN göra ont DOCK inte att blanda ihop med att det gör ont ALLTID.

Som Mandela sa när han satt i fängelse: "det som inte dödar det härdar". Kanske kan man applicera det på en gädda? En som tagit en wobbler i munnen ett antal ggr kanske inte bryr sig nämnvärt? Vad vet vi? Vad tror vi?

Den jakt du nämner finns faktiskt redan. Jägare som jagar för sitt eget höga nöjes skull och som INTE TAR REDA PÅ KÖTTET! Det är en stor turistgrej att locka hit europeiska jägare för att få dem att döda, enbart. Tänka sig.
                  Men köttet tas om hand, men INTE AV DE SOM SKJUTER. Är det exemplet bra? Den sortens jaktturism finns 3 mil ifrån mig.

Kommentera

Det tror inte jag heller

Om Du var rädd för att bli pinsam så borde Du slutat för länge sen.
                    Du och Dina läskunniga vänner har säkert koll på hela sammanhanget. Det gör det ju ännu konstigare att Du missuppfattar en kommentar från min sida. Däremot har Du försvarat den här händelsen förut.
                    Hela den händelsen och diskussionen efteråt hade lätt kunnat lösas på ett smidigt sätt om inte prestige och kompisrelationer blockerat sunt förnuft.
                    Jag noterar att en del fortfarande hellre stoppar huvudet i sanden än att ta tjuren vid hornen.
                    Alla gör fel ibland, bättre då att stå för det än att slingra sig och rikta sin ilska mot de som påpekar ett underligt beteende.

Kommentera

Bra att du inte hymlar BBRF! Du fiskar inte primärt för att döda och äta fisken. Alltså är du inställd på att primärt fiska C&R som plågar fisken. Du fiskar alltså för att plåga fisken! Och du tycker då alltså att det är skoj att plåga fisken!

Det är tyvärr alldeles för lätt för en C&R-förbudsivrare att argumentera för att du inte ska få fiska alls eftersom du bara fiskar för att plåga fisken! Det blir lättare för en fiskemotståndare att få med sig icke-fiskare i en uppfattning att det då är bättre med fiskeförbud. Denna din grundinställning drabbar då alltså även mig och andra sportfiskare genom tex fiskeförbud i vissa vatten. Detta har redan hänt i Tyskland och Holland.
                      Nja, jag fiskar inte för att få plåga fisken, och tycker inte det är skoj men inser givetvis att det blir följden, precis som fisken plågas om du tar upp den för att äta den.

Jag fiskar för upplevelsen o s v, i upplevelsen ingår då och då att äta fisken.

Själv försöker jag så långt det är möjligt minimera plågan genom snabb avkrokning o s v. Något som jag är övertygad om att dom Svenssons som tar upp all fisk inte tänker på i samma utsträckning. Jag plågar alltså fisken mindre än medelsvensson.

Slutligen så anser ju t ex dom militanta veganerna att allt fiske är förkastligt, oavsett om du äter upp fisken eller inte.
                      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen