En anledning??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En anledning???

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av BBRF
    Ja visst är det det. Målet är givetvis inte att plåga fisken, men det är följden av fisket. För mig och alla andra, däremot så äter jag gärna fisk då och då. Det finns inget godare än en väl tilllagad fiskrätt gjord på färsk fisk, men det är inte det primära.
    Bra att du inte hymlar BBRF! Du fiskar inte primärt för att döda och äta fisken. Alltså är du inställd på att primärt fiska C&R som plågar fisken. Du fiskar alltså för att plåga fisken! Och du tycker då alltså att det är skoj att plåga fisken!

Det är tyvärr alldeles för lätt för en C&R-förbudsivrare att argumentera för att du inte ska få fiska alls eftersom du bara fiskar för att plåga fisken! Det blir lättare för en fiskemotståndare att få med sig icke-fiskare i en uppfattning att det då är bättre med fiskeförbud. Denna din grundinställning drabbar då alltså även mig och andra sportfiskare genom tex fiskeförbud i vissa vatten. Detta har redan hänt i Tyskland och Holland.
    Smaken är som baken...

Kommentera

• Ursprungligen postat av Arnenym
      Jag skrev: Att ni orkar ha samma debatt för 300:e gången!

Du svarade:

Att du svarar min fråga på det här sättet är ett klar insinuation om att jag skulle ha tagit upp, låtsats släppa tillbaka, men tagit hem en stor gös för att äta upp den. Begriper du inte det?
      För att klarlägga fakta och avslöja vilken semester/finvädersfiskare jag är så erkänner jag att jag bara har fått 2 gösar i hela mitt liv. Den ena på trolling, den andra på jigg. De vägde ca 1,5 kg styck och jag tog hem dom och åt upp dom. Det inträffade 1998 och 1999. Alltså innan c&r var någon känd och spridd företeelse.
      Min fråga om att folk inte tröttnar fast man har fört samma pajkastningsdebatt i flera år här på fiskesnack grundar sig i att jag har nästan slutat att fiska. Men jag går in på den här sidan någon gång då och då och såg att samma ämne, samma "debattörer" och samma avsaknad av argument fortfarande ersätts av pajkastning och angrepp. Jag hade kunnat formulera frågan bättre det erkänner jag. Nu fungerade den bara som en paj till i debatten.
      Det var inte alls någon insinuation om att Du skulle gjort något liknade. Däremot har Du själv deltagit i flera infekterade debatter där Du tagit parti för personer som gjort så.
      Många av dem som kör den här debatten för "300:e gången" har antagligen intresse av det. Är man inte intresserad så är det givetvis frivilligt att delta.
      Förstår fortfarande inte var och när jag ljugit.

Kommentera

• Ursprungligen postat av xaphod
        Bra att du inte hymlar BBRF! Du fiskar inte primärt för att döda och äta fisken. Alltså är du inställd på att primärt fiska C&R som plågar fisken. Du fiskar alltså för att plåga fisken! Och du tycker då alltså att det är skoj att plåga fisken!
        Ovanstående tycker jag är en förhastad slutsats. JAG fiskar inte för att PLÅGA den, det blir en BIEFFEKT av situationen möjligtvis men det är absolut inte mitt MÅL, jag tror att det gäller för BBRF och de flesta andra åxå. Om jag fiskar för att PLÅGA den så kanske jag hänger mig åt ryckfiske eller något liknande men just nu är det inte mitt mål. Ska vi ändå vara petiga så låt oss vara det fullt ut.

Kommentera

• Jag har själv ätit stora gäddor vid två tillfällen, båda från skärgården..den ena ugnstekt...urk!..den var inte god. Nästa oätlig. Den andra i form av stekta gäddbullar med kryddor och lök, ganska gott faktisk..men jag ser ingen anledning alls att bonka en stor gädda...ingen ur sportfiskesynpunkt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av elanen
            För helskotta. Det finns massor att ta del av på Kungliga Bibliotelet om fiskevård. Sök på ex, Gunnar Swärdsson. Kokar av böcker om man nu vill lära sig nåt i stället för att gissa. Eller som en del bara skäller på den som vet mer. Klart att om det försvinner ex, massa stora gäddor i tex, Magelungen så blir det ju svårare att få nån för varje gång. Ett ofiskat vatten är ju alltid lättare en det som folk träskar i. Ett bra exempel är ju dessa ståndplatser för gädda, gös och abborre. Klart att ställena töms på fisk när det klubbas friskt. Även om det släpps tillbaks dör ju många ändå. Frusna ögon, och allmänt lallande med fisk ovanför vattnet. Ger inte fisken mer glädje.

Håller helt med...närmast självklart..

Kommentera

Det är tyvärr alldeles för lätt för en C&R-förbudsivrare att argumentera för att du inte ska få fiska alls eftersom du bara fiskar för att plåga fisken! Det blir lättare för en fiskemotståndare att få med sig icke-fiskare i en uppfattning att det då är bättre med fiskeförbud. Denna din grundinställning drabbar då alltså även mig och andra sportfiskare genom tex fiskeförbud i vissa vatten. Detta har redan hänt i Tyskland och Holland.
              Din logiska slutledning är inte giltig Xaphod. Du förutsätter att C&R "plågar" fisken. Det vet du inte, men en viss form av nedsättning i allmäntillståndet kan man nog anta. Fisket bedrivs med den bieffekten att allmäntillståndet försämras, men med målet att den skall överleva och inte för att det är skoj att plåga fisken.
              Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........

Kommentera

Bra att du inte hymlar Martin_G. Du fiskar alltså för att plåga fisken! Och du tycker då alltså att det är skoj att plåga fisken!

Det är tyvärr alldeles för lätt för en fiskeförbudsivrare att argumentera för att du (och även jag och alla andra sportfiskare) inte ska få fiska alls eftersom du bara fiskar för att plåga fisken!
                Det blir lättare för en fiskemotståndare att få med sig icke-fiskare i en uppfattning att det då är bättre med totalt fiskeförbud.
                I tyskland och holland är det de gröna som drivit igenom C&R förbud som i sin tur lett till totalt fiskeförbud i en del vatten.
                Ursprungligen postat av xaphod

ekar det här inne?

Kommentera

• Ursprungligen postat av GäddJävel
                  Ovanstående tycker jag är en förhastad slutsats. JAG fiskar inte för att PLÅGA den, det blir en BIEFFEKT av situationen möjligtvis men det är absolut inte mitt MÅL, jag tror att det gäller för BBRF och de flesta andra åxå. Om jag fiskar för att PLÅGA den så kanske jag hänger mig åt ryckfiske eller något liknande men just nu är det inte mitt mål. Ska vi ändå vara petiga så låt oss vara det fullt ut.
                  Gäddjävel: Jag vet att det inte är ditt eller BBRF's mål att plåga fisken, för det säger ni själva. Men trots att det inte är ert mål att plåga fisk så blir det så tydligt att det är det som blir effekten när ni fiskar med grundinställningen att utöva C&R - ni plågar fisken för ert höga nöjes skull!

Jämför med en jägare som tycker det är skoj att jaga älg. Hans primära motiv är att det är spännande att höra drevet närma sig, hur kul det är att få syn på älgen och glädjen i att avlossa ett skott mot älgen. Men han äter inte kött. Han tycker det är kul om han träffar dödande men egentligen spelar det inte så stor roll för hur som helst så lämnar han älgen i skogen. Han tar inte reda på köttet. Varför ska han göra det - han äter ju inte kött, eller rättare sagt så äter han kyckling men inte älgkött för det gillar han inte!

Den icke-jagande omgivningen har väldigt svårt att acceptera denna typ av nöjesjakt. Det anses av gemene man som förkastligt. Om någon enda jägare beter sig på det viset så drabbar det hela jägarkåren. Det har jägarna insett. Grundinställningen hos alla jägare är därför att döda viltet och tillvarata köttet. Icke-jagande allmänhet accepterar ett visst mått av lidande hos det påskjutna djuret förutsatt att jägaren gör allt som går för att förkorta denna levande varelses plåga och att dess kött tas tillvara.

Jämför då detta med sportfiske och C&R. Fiskarens grundinställning är att släppa tillbaka fisken, inte att döda och tillvarata köttet. Fiskaren plågar då fisken - inte för att avsluta dess lidande och äta upp den, utan fiskaren plågar fisken för att det är kul, för sitt eget nöjes skull! Sedan är fiskaren beredd att släppa tillbaka fisken via C&R för att plåga den vid ett annat tillfälle! Om allmänheten förkastar nöjesjakt så är väl sannolikheten hög att denna typ av nöjesfiske med C&R också förkastas, eller hur?

Någon kommer nu säkert att haka upp sig på att vid jakt så kan man inte utöva C&R, vilket man kan vid fiske. Nej, jag vet det - jägarna har tur som slipper den här C&R debatten. Men det gör tyvärr inte sportfiskarna. Om inte vi debatterar fiske-etik och motiven till varför vi fiskar, så kommer någon annan att göra det åt oss och jag vill inte att det är fiskemotståndare som leder den debatten.

mvh /xaphod
                  Smaken är som baken...

Kommentera

Sturgeon, hur motiverar du ditt C&R-fiske för låt säga en fiskeförbudsivrare som tycker att du plågar, stressar eller tillfogar smärta för fisken enbart för ditt nöjes skull?

Äter du fisk?

mvh /xaphod
                    Jag fiskar för att jag tycker om det, skiter fullständigt i vad någon förbudsivrare tycker och tänker. Jag följer mina egna värderingar helt och hållet, följer det som är rätt i mina ögon. Jag motiverar något när jag tycker det är på sin plats, inte när någon annan tycker det.

JA, jag äter MYCKET fisk. Kanske 40-50 kg rent fiskkött per år.

Hur kan du motivera att du plågar större delen av detta forum, med nonsens, förklara det du, du som nu älskar motiveringar.
                    sigpic

Kommentera

• Ursprungligen postat av KG?
                      Det var inte alls någon insinuation om att Du skulle gjort något liknade. Däremot har Du själv deltagit i flera infekterade debatter där Du tagit parti för personer som gjort så.
                      Många av dem som kör den här debatten för "300:e gången" har antagligen intresse av det. Är man inte intresserad så är det givetvis frivilligt att delta.
                      Förstår fortfarande inte var och när jag ljugit.
                      Jag och andra läskunniga personer i min omgivning kan inte se att det står "du försvarar" någonstans! Alltså är det mig du hoppar på och påstår att jag har låtsats släppa tillbaka stor gös. Då blir det inte bara en insinuation utan en lögnaktig insinuation / påstående.
                      Den infekterade debatten som du nämner är faktiskt det som har gjort att jag knappt fiskar längre. Det är inte roligt längre. Andra, väldigt duktiga specimenfiskare, som var inblandade indirekt har gått över till att spela golf i stället.
                      Är det dit ni vill nå?
                      I fiskekretsar vimlar det av hycklare som kör c&r men använder gamla skitiga tvåtaktare på båten och kör till båten i en gammal bil utan katalysator Sen sprider dom gamla påsar,öl och läskburkar osv ute i naturen.
                      Köp hela naturvårdstänkandet eller inget. Då står man i varje fall för att man är en gris som egentligen bara använder djur och natur för sitt eget nöjes skull.
                      !!!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 475 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot