En anledning??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En anledning???

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

en anledning... ?

EN anledning till att ta upp den gäddan skulle ju vara för att bereda plats för andra gäddor. Det är "bevisat" i många experiment, framförallt i England (eftersom de ligger så mycket före oss i fiskevård) att stora gäddor är bromsklossar när det gäller tillväxt. Visst, släpper du tillbaka åttakilosgäddan så kommer den ju att finnas kvar, och växa till men så mycket mer kommer inte att hända förrän den dör en naturlig död. FÖRST då bereds plats för andra individer att växa till sig på den gäddans bekostnad.

Genom att periodvis plocka bort välvuxna individer så skapar man (oftast) en mycket kraftig tillväxt på de mindre exemplaren. Med periodvis menar jag fem-tioårsintervall. Men oftast är det väldigt svårt (som delvis påståtts i andra C&R / C&K-trådar) att påverka ett gäddbestånd med enbart sportfiskemetoder. Man kan plocka bort enskilda individer men inte mycket mer. Inte ens om man siktar in sig på just STOR gädda kan man påverka det nämnvärt.
    Ska man hårddra det och applicera resonemanget på oss människor så: Tar man död på mig så är det illa, FÖR MIG men det påverkar inte mänskligheten speciellt mycket (lika bra att jag erkänner det ). Inte ens om man tar död på president Bush rubbar man balansen speciellt mycket (Sorry Bush).
    Enskilda individer ÄR just enskilda individer.
    I ett pyttelitet vatten kan det naturligtvis spela "roll" om en åttakilos tas bort OM man nu har som enda mål att ta stor gädda.

Men, sen kommer man till en annan aspekt. Ett etiskt problem som jag börjar få: Hur etiskt är det att ta SAMMA fisk många ggr? Ett känt fenomen hos t.ex. karpfiskare, kända individer följs stenhårt och deras tillväxt studeras ingående och de enskilda individernas viktökning är inte bara ett resultat av fiskens instinkt, kunskap,placering i sjön utan beror till STOR del på oss sportfiskare av JUST den anledningen. Vi släpper tillbaka dem plus att vi matar dem. Ungefär som dopning. Jag säger inte att man ska döda karparna nu, OBSERVERA det. Det jag vill visa är att vi påverkar bestånden på ett i våra ögon positivt sätt men vad vi egentligen gör är att vi skapar onaturliga individer.

En fråga. Är de ökande vikterna / rekorden en orsak av en individs förmåga att klara sig själv (enbart) eller är de en orsak av mänsklig påverkan? Finns naturligtvis inget enkelt svar på den frågan och naturligtvis varierar det beroende på vilken art man syftar på men, visst är det en intressant frågeställning?

Nu ska jag ut å mata laken...
    Senast ändrad av GäddJävel; 2005-01-21, 11:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av bastard
      Har du fångat gäddan i skärgården smakar den nog ok men knappast om den är från en sunkig liten sjö.
      Jag tycker nog att du ska släppa den ändå för sju ungar har du väl inte...?
      Har aldrig smakat en skärgårdsgädda, men gäddan från den lilla sjön jag brukar fiska i, (Västerbottens inland) smakar då väldigt bra. Den är helt klart godare än torsken jag fick i Norge i somras.
      Dom små gäddorna är godast 1-1.5kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel
        EN anledning till att ta upp den gäddan skulle ju vara för att bereda plats för andra gäddor. Det är "bevisat" i många experiment, framförallt i England (eftersom de ligger så mycket före oss i fiskevård) att stora gäddor är bromsklossar när det gäller tillväxt. Visst, släpper du tillbaka åttakilosgäddan så kommer den ju att finnas kvar, och växa till men så mycket mer kommer inte att hända förrän den dör en naturlig död. FÖRST då bereds plats för andra individer att växa till sig på den gäddans bekostnad.

Genom att periodvis plocka bort välvuxna individer så skapar man (oftast) en mycket kraftig tillväxt på de mindre exemplaren. Med periodvis menar jag fem-tioårsintervall. Men oftast är det väldigt svårt (som delvis påståtts i andra C&R / C&K-trådar) att påverka ett gäddbestånd med enbart sportfiskemetoder. Man kan plocka bort enskilda individer men inte mycket mer. Inte ens om man siktar in sig på just STOR gädda kan man påverka det nämnvärt.
        Ska man hårddra det och applicera resonemanget på oss människor så: Tar man död på mig så är det illa, FÖR MIG men det påverkar inte mänskligheten speciellt mycket (lika bra att jag erkänner det ). Inte ens om man tar död på president Bush rubbar man balansen speciellt mycket (Sorry Bush).
        Enskilda individer ÄR just enskilda individer.
        I ett pyttelitet vatten kan det naturligtvis spela "roll" om en åttakilos tas bort OM man nu har som enda mål att ta stor gädda.

Men, sen kommer man till en annan aspekt. Ett etiskt problem som jag börjar få: Hur etiskt är det att ta SAMMA fisk många ggr? Ett känt fenomen hos t.ex. karpfiskare, kända individer följs stenhårt och deras tillväxt studeras ingående och de enskilda individernas viktökning är inte bara ett resultat av fiskens instinkt, kunskap,placering i sjön utan beror till STOR del på oss sportfiskare av JUST den anledningen. Vi släpper tillbaka dem plus att vi matar dem. Ungefär som dopning. Jag säger inte att man ska döda karparna nu, OBSERVERA det. Det jag vill visa är att vi påverkar bestånden på ett i våra ögon positivt sätt men vad vi egentligen gör är att vi skapar onaturliga individer.

En fråga. Är de ökande vikterna / rekorden en orsak av en individs förmåga att klara sig själv (enbart) eller är de en orsak av mänsklig påverkan? Finns naturligtvis inget enkelt svar på den frågan och naturligtvis varierar det beroende på vilken art man syftar på men, visst är det en intressant frågeställning?

Nu ska jag ut å mata laken...
        Tummen upp för lite intressanta fakta istället för det rena dravlet om C&R som oftas utmynnar i omvänd logik.

Logik = Ge mig en bra anledning att släppa tillbaka gäddan.
        Omvänd logik=Ge mig en bra anledning att klubba gäddan.

Kommentera

Gädda uppspikad på en vägg blir finfint hundkäk.

Kommentera

Jag tycker fortfarande inte att jag har fått bra svar på min fråga...

Alla som vill äta gädda får väl äta sin fångst, men jag tycket i alla fall att en mindre gädda smakar mycket bättre!

Gäddjävel kan du ge mig några konkreta experiment du syftar på? När, var och hur ska dessa experiment ha gjorts? Jag tar gärna emot den informationen från en opartisk organisation.

Kommentera

Det mesta som det diskuteras är egentligen den argumentation förespråkarna använder.

Biologiska värden
              Dumhuvuden, idioter etc.

Debatten är infekterad

Har man ett skäl till att slå ihjäl gäddan så är det ett skäl gott nog. Har man inget skäl så bör man tänka om. Skälet må vara individens eget (inom vissa gränser)

Kommentera

Ursprungligen postat av Gotrik
                Stizo, det finns de som faktiskt äter fisk. Går bra att göra kotletter av gäddan och frysa in.
                Då finns det fisk att äta.
                Det är klart att det finns folk som äter fisk... Men hur skall jag göra som inte äter gädda? Sluta fiska eller?

Kommentera

Egentligen handlar allt om sunt förnuft. Ta upp den fisk du vill - Men ta vara på den.

Kommentera

exempel

Ett av de mest spännande exemplen som finns är det experiment som gjordes i sjön Windermere i england under andra världskriget. Det började som ett "abborrexperiment" men efter att ha decimerat stammen på abborre (med hjälp av specialdesignade njärdar, i första omgången 380 till antalet med 40 m lucka emellan och i de senare 700 till antalet!) fick gäddan ett övertag mot de andra arterna (framförallt de mer "attraktiva" matfiskarna öring och röding) och experimentet styrdes även över på gädda där man inriktade sig på STORA "bestar". Sammanlagt fångades OCH dödades under experimentperioden (1940-1947) nästan 3 miljoner abborrar samt 3000 gäddor (främst större individer).

Detta ledde till dels en kraftig ökning av antalet bytesdjur (insekter, blötdjur etc) samt att många fiskarter snabbare kom upp till fiskätande storlek. Beståndet är en bråkdel (även numer) av det ursprungliga, ca 3% men sportfiskarna har ungefär dubbelt så mycket "storabborre" att fånga nu mot då.

Det ledde även till en ökad mängd liknande experiment i England men ytterst få här. Man kan fråga sig varför...

Vad visar det då? Jo, att för att PÅVERKA en art i en sjö krävs en MASSIV åtgärd och din åttakilosgädda spelar i detta fallet ingen roll. OM du inte gör det till en "grej", att enbart fiska upp storgäddor. Men som sagt, med sportfiskemetoder är det svårt (omöjligt) att påverka ett (friskt) bestånd nämnvärt.

Hittade ingen bra sida på nätet så här snabbt men, jag kan återkomma med lite länkar (förhoppningsvis) till kvällen.

Exemplet finns att läsa om i boken Fiskebiologi av Svärdsson - Nilsson. Finns även mycket annat intressant där.

Kommentera

Ursprungligen postat av Stizo
                      Det är klart att det finns folk som äter fisk... Men hur skall jag göra som inte äter gädda? Sluta fiska eller?
                      Börja ät gädda!!!!
                      (Det är det enda hållbara argumentet för att du och dina barn ska kunna få fortsätta fiska gädda även i framtiden!)
                      Smaken är som baken...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      1 088 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman