En anledning??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En anledning???

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av GäddJävel
    Ett av de mest spännande exemplen som finns är det experiment som gjordes i sjön Windermere i england under andra världskriget. Det började som ett "abborrexperiment" men efter att ha decimerat stammen på abborre (med hjälp av specialdesignade njärdar, i första omgången 380 till antalet med 40 m lucka emellan och i de senare 700 till antalet!) fick gäddan ett övertag mot de andra arterna (framförallt de mer "attraktiva" matfiskarna öring och röding) och experimentet styrdes även över på gädda där man inriktade sig på STORA "bestar". Sammanlagt fångades OCH dödades under experimentperioden (1940-1947) nästan 3 miljoner abborrar samt 3000 gäddor (främst större individer).

Detta ledde till dels en kraftig ökning av antalet bytesdjur (insekter, blötdjur etc) samt att många fiskarter snabbare kom upp till fiskätande storlek. Beståndet är en bråkdel (även numer) av det ursprungliga, ca 3% men sportfiskarna har ungefär dubbelt så mycket "storabborre" att fånga nu mot då.

Det ledde även till en ökad mängd liknande experiment i England men ytterst få här. Man kan fråga sig varför...

Vad visar det då? Jo, att för att PÅVERKA en art i en sjö krävs en MASSIV åtgärd och din åttakilosgädda spelar i detta fallet ingen roll. OM du inte gör det till en "grej", att enbart fiska upp storgäddor. Men som sagt, med sportfiskemetoder är det svårt (omöjligt) att påverka ett (friskt) bestånd nämnvärt.

Hittade ingen bra sida på nätet så här snabbt men, jag kan återkomma med lite länkar (förhoppningsvis) till kvällen.

Exemplet finns att läsa om i boken Fiskebiologi av Svärdsson - Nilsson. Finns även mycket annat intressant där.
    Kan du ange källan till vart du har läst om denna experiment som gjordes under andra världskriget???
    Så du menar att det är bättre för mig att klubba denna gädda ifall jag vill fånga fler och större gäddor i framtiden???

Xaphod så du menar att man inte kan fiska om man inte äter fisk. Och att jag och mina blivande barn inte kan fiska med mih ifall vi släpper tillbaka fisken. Nja det tror jag inte riktigt på... EDIT: Jag läste ditt inlägg i andra tråden. Jag förstår hur du tänker...

Jag har också klubbat gädda under mina dagar som fiskare, men jag personligen finner ingen anledning till att döda fiskarna om jag inte äter dem. Sen om människor gör det om dem vill ha mat så varsågod... Men att döda alla gäddor man fångar tycker jag är bara onödigt.
    Senast ändrad av Stizo; 2005-01-21, 14:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av Stizo
      Xaphod så du menar att man inte kan fiska om man inte äter fisk. Och att jag och mina blivande barn inte kan fiska med mih ifall vi släpper tillbaka fisken. Nja det tror jag inte riktigt på...
      Precis Stizo. Om du inte äter fisk - sluta med sportfiske!!!
      Förstår tyvärr inte vad du menar angående blivande barnen, förtydliga gärna!

Vänligen /xaphod
      Smaken är som baken...

Kommentera

Om jag fiskar och släpper tillbaka mina gäddor varför skulle då jag och min blivande son eller dotter inte kunna fiska i framtiden...

Xaphos jag äter fisk i massor gott som tusan, men inte gädda, sutare eller ruda mfl.
        Senast ändrad av Stizo; 2005-01-21, 15:09.

Kommentera

I årsboken Fiske från 1964 finns en lång artikel om gädda av Gunnar Svärdson han var på den tiden chef för Sötvattenlabboratoriet.
          Där refereras till ett flertal expriment (försök till utrotning) med gäddbestånd.
          Reultatet av samtliga visar att det inte går att utrota ett gäddbestånd genom massivt fiske med spö mjärdar nät..., vad som istället händer är att det blir fler och fler smågäddor när konkurensen om födan minskar.
          Dessutom näms ett intressant expriment från Stockholms området där gädda "planterades ut" i en invallad vik och överlevande yngel räknades. Antalet överlevande yngel var omvänt propotionellt mot antalet honor, dvs mest yngel blev det när endast 1 hona fick leka !
          Senast ändrad av kalleh; 2005-01-21, 15:21.
          kalleh

Kommentera

Om jag fiskar och släpper tillbaka mina gäddor varför skulle då jag och min blivande son eller dotter inte kunna fiska i framtiden...
            Därför att det finns stor risk att sportfisket på gädda förbjuds. (Pga att C&R inte anses etiskt riktigt.) Kolla mina inlägg på http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=12007

Xaphos jag äter fisk i massor gott som tusan, men inte gädda, sutare eller ruda mfl.
            Bra att du äter fisk - fortsätt sportfiska de arterna! Men sluta fiska gädda, sutare och ruda! (Eller börja äta gädda, sutare och ruda!)

Vänligen /xaphod
            Smaken är som baken...

Kommentera

Ursprungligen postat av xaphod
              Precis Stizo. Om du inte äter fisk - sluta med sportfiske!!!
              Förstår tyvärr inte vad du menar angående blivande barnen, förtydliga gärna!

Vänligen /xaphod
              Får ja fråga varför man inte ska fiska om man inte äter fisk.
              Det är väl inte därför man fiskar.
              SKITFISKE!!!!
              Team Perch and Pikes

Kommentera

Jag slutar aldrig att fiska Sutare...

Jag förtår dina tanke gångar med fiskeförbudet, men jag tror inte att det blir så... Hoppas i alla fall.

Kommentera

Varför skulle den svenska allmänheten se annorlunda på C&R än vad engelska och amerikanska.

De gånger jag fått frågor från "svenssons" har de visat förståelse efter att jag förklarat hur det ligger till med C&R och varför jag ser ett värde i att det skall finnas stora fiskar kvar i vattnen.

Och hur man än vrider och vänder på det så försvinner en storgädda så fort man dödar den. Som någon annan skrev så är återfångster i hårt fiskade vatten inte alls ovanliga.

EDIT: om debatten skulle ha kommit hade den kommit för länge sen, då alla svenska fiskeprogram på tv (som jag förstår har varit väldigt populära aven hos dem som inte fiskar) haft med att c&r är något som är bra för fiskets framtid. Skulle detta nu vara något som retar allmänheten skulle det ha poppat upp för länge sedan.
                  Senast ändrad av Rasmus; 2005-01-21, 15:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av Redfin
                    Får ja fråga varför man inte ska fiska om man inte äter fisk.
                    Det är väl inte därför man fiskar.
                    SKITFISKE!!!!
                    Om du inte fiskar för att äta fisken du krokar. Varför fiskar du då? För att plåga fisken?

Sluta fiska om du inte äter fisk!

Stizo: Jag hoppas oxå att vi klarar oss utan fiskeförbud i framtiden... den som lever får se. Jag tror att chanserna ökar att slippa fiskeförbud om man fiskar efter såna fiskarter som man äter.

Rasmus: Varför skulle den svenska allmänheten se annorlunda på C&R än vad den tyska och hollänska gör?

Vänligen /xaphod
                    Smaken är som baken...

Kommentera

xaphod: För att det ingen har startat debatten i media ännu som enligt mig borde ha kommit för länge sedan om det var någon som såg det som allvarligt fel.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      1 110 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman