En anledning??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En anledning???

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

xaphod: Missade du eller struntade du i Tarpoonfrågan?

Kommentera

Ursprungligen postat av Martin_G
      Xaphod: Med din logik, hur förklarar du att du var ute och fiskade tarpoon och gjorde C&R på den?

/Martin
      Martin_G: Jag fiskade Tarpoon för att jag ville fånga en och äta den. Tyvärr tyckte jag att den jag fick var för stor, hade jag fått en mindre hade jag ätit den!

Vänligen /xaphod
      Smaken är som baken...

Kommentera

xaphod OM det var som du skrev i ditt exempel så skulle det antagligen spela roll beroende på VART det fiskas samt VILKA fiskar som tas upp, är uttaget fördelat på olika storlekar så är det inte säkert att det påverkar beståndet negativt för DIN skull (vår skull) och det är ju lite det de handlar om... huruvida attraktionsvärdet förändras till det sämre efter att jag / någon varit där och tagit upp en stor gädda.

Men om du läste det exempel jag skrev om så kanske du inser det "svåra" i det? 700 specialdesignade mjärdar som fiskade VARJE år runt leken i sju år kunde påverka beståndet. Sportfiskare har svårt att påverka beståndet på samma sätt men därmed inte sagt att det inte går (naturligtvis).
        Det är ju många faktorer inblandade, inte bara sportfiskare. En sjö´s biologi inolveras ju av så mycket mer...

Kommentera

Ursprungligen postat av xaphod
          Martin_G: Jag fiskade Tarpoon för att jag ville fånga en och äta den. Tyvärr tyckte jag att den jag fick var för stor, hade jag fått en mindre hade jag ätit den!

Vänligen /xaphod
          Vill du äta all den fisk du fångar ska Du givetvis göra det. Men Du behöver kanske inte militant försöka få alla andra att göra som Du. Det eventuella problemet med veganer kan vi ta när det kommer, tror inte att Ditt ställningstagande löser problemet. Dessutom används samma argument väldigt ofta av de som får kasta fisk som legat i frysen för länge och av de som finansierar sin hobby med svartförsäljning. För min del har jag svårt att berättiga det s.k "djurplågeriet" med att fisken äts upp. I så fall finns det skonsammare sätt att fånga fisk, t.ex. ryssja. Satsa på det istället!
          Senast ändrad av KG?; 2005-01-21, 19:10.

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel
            xaphod OM det var som du skrev i ditt exempel så skulle det antagligen spela roll beroende på VART det fiskas samt VILKA fiskar som tas upp, är uttaget fördelat på olika storlekar så är det inte säkert att det påverkar beståndet negativt för DIN skull (vår skull) och det är ju lite det de handlar om... huruvida attraktionsvärdet förändras till det sämre efter att jag / någon varit där och tagit upp en stor gädda.

Men om du läste det exempel jag skrev om så kanske du inser det "svåra" i det? 700 specialdesignade mjärdar som fiskade VARJE år runt leken i sju år kunde påverka beståndet. Sportfiskare har svårt att påverka beståndet på samma sätt men därmed inte sagt att det inte går (naturligtvis).
            Det är ju många faktorer inblandade, inte bara sportfiskare. En sjö´s biologi inolveras ju av så mycket mer...
            Gäddjävel: Jo jag inser att det blir aningen teoretiskt, att det beror på storlek på vattnet, näringstillgång, osv. Ju fler fisk som tas upp via sportfiske, desto svårare blir det att ta upp nästa fisk.. typ. Och sen är det den här grejjen, om du vart där och tagit upp en stor gädda så har ju du försämrat möjligheterna för mig som kommer dan efter att få en stor gädda! På så vis måste man ju kunna påverka beståndet! Det tar ju ett tag för smågäddorna att växa till sig i alla fall.
            Smaken är som baken...

Kommentera

Att ni orkar ha samma debatt för 300:e gången!
              !!!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Arnenym
                Visst är det dumt. Det bästa för att slippa diskussion är ju givetvis att låtsas släppa tillbaka exempelvis större gös för att sedan äta upp dom...

Kommentera

Ursprungligen postat av Arnenym
                  Sorry om vi tråkar ut dig, men det här är faktiskt första gången jag deltar i den här debatten! Hoppas det är ok att vi som inte debatterat detta förr får debattera nu. Eller kanske är det så att en sån här debatt inte har nåt "facit" utan behövs hållas levande genom återkommande debatter? Inte vet jag. Vad tycker du om ämnet för denna debatt då? Vad är din åsikt?
                  Senast ändrad av xaphod; 2005-01-21, 19:39.
                  Smaken är som baken...

Kommentera

Vad skådar mitt norra öga!
                    Här har vi den sanna anledningen till många C/R fantasters tjat om att sätta tillbaka allt fångat! (som följer)

Klubbar oftast inte av anledningen att det känns onödigt, och det är ett bök att rensa dem, kallt och djävligt om händerna

Äntligen nån som är ärlig.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
                      Vad skådar mitt norra öga!
                      Här har vi den sanna anledningen till många C/R fantasters tjat om att sätta tillbaka allt fångat! (som följer)

Klubbar oftast inte av anledningen att det känns onödigt, och det är ett bök att rensa dem, kallt och djävligt om händerna

Äntligen nån som är ärlig.
                      Ja, vad ska man säga? Att strunta i alla inlägg för C&R utom den dummaste. Eller var det den enda som var nere på TamTams nivå?...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 139 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen