En anledning??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En anledning???

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är väl inget att hymla om att många som fiskar gör det för sitt eget höga nöjes skull och inte för att skaffa mat.

Det finns många exempel på saker människan gör för nöjes skull som inte ger någon direkt mätbar nytta men ändå drabbar natur/djur/miljö negativt.

Det är klart att det bästa för den fisk som krokas vore om den aldrig fastnat på kroken alls, men om den hade intelligensen och valmöjligheten skulle den nog välja att bli isläppt igen så varsamt som möjligt istället för bonkad och bli uppäten eller lagd i soptunnan.

/Martin

Kommentera

Ursprungligen postat av Rasmus
      xaphod: För att det ingen har startat debatten i media ännu som enligt mig borde ha kommit för länge sedan om det var någon som såg det som allvarligt fel.
      Det kanske är någon som startar debatten imorgon, eller hur?
      Smaken är som baken...

Kommentera

Ursprungligen postat av Martin_G
        Det är klart att det bästa för den fisk som krokas vore om den aldrig fastnat på kroken alls, men om den hade intelligensen och valmöjligheten skulle den nog välja att bli isläppt igen så varsamt som möjligt istället för bonkad och bli uppäten eller lagd i soptunnan.
        Det beror på syftet varför du kastade ut kroken! Var det för att försöka fånga en fisk för att ev äta upp den? Om du inte fiskar för att försöka få en fisk att äta - då vet du ju redan att du inte behöver plåga den, då behöver du inte kasta ut kroken!
        Smaken är som baken...

Kommentera

Xaphod: Med din logik, hur förklarar du att du var ute och fiskade tarpoon och gjorde C&R på den?

/Martin

Kommentera

Ursprungligen postat av xaphod
            Det beror på syftet varför du kastade ut kroken! Var det för att försöka fånga en fisk för att ev äta upp den? Om du inte fiskar för att försöka få en fisk att äta - då vet du ju redan att du inte behöver plåga den, då behöver du inte kasta ut kroken!
            Jag fiskar inte för att inte plåga fisken, jag fiskar för att jag tycker det är skoj. Inget att hymla om.

Samtidigt försöker jag minimera skadan på fisken, med är fullt medveten om att jag kommer att åsamka visst lidande så länge det inte blir ett bompass. Inte minst på betesfiskarna eftersom jag ofta kör livebait. Har full förståelse för att detta kan anses vara dubbelmoral av värsta klass.

Men som den egoist jag är i detta sammanhang struntar jag i det.

/Martin

Kommentera

Kanske rent av bara för att någon råkade läsa den debatt som varit här och där senaste tiden.

Kommentera

Ja eller kanske inte, framtiden får utvisa helt enkelt.

Kommentera

Stizo: jag angav faktiskt källan men jag kan ta det igen.
                  det finns att läsa i boken "Fiskebiologi", av Svärdsson - Nilsson och som jag sa förut, det finns en hel del annat kul att läsa där också.

kalleh kom ju också med en del roliga exempel.

Och, det jag EGENTLIGEN menar (funderade faktiskt på det när jag var ute och gick nu) är att det spelar ingen roll HUR du gör! Det spelar ingen roll om du släpper tillbaka den och det spelar ingen roll om du dödar den. Det är den biologiska slutsatsen som man kan dra. EN gädda är "ingenting" för den totala populationen i sjön (om den inte är EXTREMT liten)

De etiska aspekterna lämnar jag därhän.

Kommentera

Ursprungligen postat av Martin_G
                    Jag fiskar inte för att inte plåga fisken, jag fiskar för att jag tycker det är skoj. Inget att hymla om.
                    Bra att du inte hymlar Martin_G. Du fiskar alltså för att plåga fisken! Och du tycker då alltså att det är skoj att plåga fisken!

Det är tyvärr alldeles för lätt för en fiskeförbudsivrare att argumentera för att du (och även jag och alla andra sportfiskare) inte ska få fiska alls eftersom du bara fiskar för att plåga fisken!
                    Det blir lättare för en fiskemotståndare att få med sig icke-fiskare i en uppfattning att det då är bättre med totalt fiskeförbud.
                    I tyskland och holland är det de gröna som drivit igenom C&R förbud som i sin tur lett till totalt fiskeförbud i en del vatten. Vi har många gröna politiker i riksdagen även i Sverige. Vi har politiska partier med gröna profiler. Vi snackar politik. I såna här mindre frågor så handlar det mer om olika intressegruppers lobbying för att få igenom sina mål, inte vad majoriteten tycker. Därför är det bra att vi sportfiskare diskuterar detta och agerar därefter. Annars är det nån annan som gör det åt oss!

Ät den fisk du fiskar efter!!

Vänligen /xaphod
                    Smaken är som baken...

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel
                      Och, det jag EGENTLIGEN menar (funderade faktiskt på det när jag var ute och gick nu) är att det spelar ingen roll HUR du gör! Det spelar ingen roll om du släpper tillbaka den och det spelar ingen roll om du dödar den. Det är den biologiska slutsatsen som man kan dra. EN gädda är "ingenting" för den totala populationen i sjön (om den inte är EXTREMT liten)
                      Du har säkert rätt när det gäller EN gädda. Men om det är flera fiskare som fiskar, hur påverkar det då? Säg att tex ett vatten har 100 000 eller mer (1 000 000?) besökare per säsong och alla dödar alla fiskar de får. Då tror jag nog att populationen påverkas, eller?
                      Smaken är som baken...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      1 084 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman