klantigaste ni gjort? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

klantigaste ni gjort?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• de klantigade jag har gjort var nog när jag skulle gå ner på knä för o byta drag då kastar min kompis en wobler framför mej så jag får 2 krokar uppkörda i knät. de gjorte hyfsat ont när dom skulle ta ut krokarna

Kommentera

• Jag satte nog nytt PB i klantighet idag, faktiskt. Lite beroende på hur man mäter mina tidigare rekordförsök.

Det senaste rekordet innan idag var nog:
      Jag går ut på en brygga i Harasjömåla, bara för att se hur det är att stå där. Med stor jävla ryggsäck på, spöna i handen osv. Står ganska nära vänsterkanten på bryggan. Kollar en stund och ska gå tillbaka, varpå jag vänder mig ... åt vänster. Svänger ut över kanten, stå och vinglar på ett ben (ryggsäcken underlättade inte), lyckades till slut få upp båda fötter på bryggkanten men står fortfarande vänd mot vattnet med bara halva fötterna på bryggan och vinglar. Till slut hamnar jag i ett läge där jag tvingas välja mellan att ramla i helt okontrollerat baklänges eller medvetet göra skuttet ner i vattnet, framåt. Så jag hopp-trillade i. Sögs ner i dybottnen med massa kläder på, och ryggsäcken gjorde varje vettig rörelse omöjlig. Farsan stod på land och höll på att garva ihjäl sig.

Dagens nya rekord:
      Jag ramlar på en korv! Det är tyvärr sant. Letade efter bra platser, hittade en potentiell dylik och gick ut på en brygga. Frågar en båtägare om det går bra att stå där osv. Tar några steg och plötsligt försvinner ena foten under mig, och jag lägger mig raklång baklänges, lyckligtvis fortfarande PÅ bryggan, dock. Någon har lagt en rå korvjävel på bryggan som jag lyckas halka på. Känns så jävla Kalle Anka-mässigt.
      Senast ändrad av HJ-C; 2009-08-27, 18:59.

Kommentera

• Ursprungligen postat av HJ-C Visa inlägg
        Jag satte nog nytt PB i klantighet idag, faktiskt. Lite beroende på hur man mäter mina tidigare rekordförsök.......
        Haha, väl skrivet HJ-C, du lyckades bra med att förmedla en bild av hur allt såg ut. Man kan nog inte kalla korvincidenten särskilt klantig, snarare oturlig. Hur reagerade båtägaren?

Jag lyckades själv med en äkta klantighet för en vecka sedan. Jag befann mig då i Umeå och blev uppringd av en kompis som var sugen på att fiska lite tvåhandsflugfiske. Han hade inte luftat spöt på över ett år så det lät som en skoj idé att komma ut en stund. Vi åkte iväg och träffades så småningom på parkeringsplatsen nere vid älven och började sätta ihop våra spön. När han var klar hade jag bara hunnit få ihop de nedre delarna av mitt spö, och han frågade hur det nu var man rent tekniskt gör för att skjuta ut linan i vattnet. Jag vänder mig om för att göra ett torrkast, vrider upp spö, laddar och viftar till riktigt rejält.

*Pang*

Kompisen har hållit sitt spö rakt framför mig... i mitt torrkast har jag dragit till över toppen på hans spö vilket resulterar i att 40 cm spötopp i slow motion singlar ner och lägger sig på backen...

Shit happens, och slutet gott allting gott. Polaren har ett klass 6 med sig som han fiskar med resten av kvällen, och ett telefonsamtal med LOOP dagen efter resulterar i att de kostnadsfritt skickar upp en ny topp. Skönt det i alla fall!
        http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

• Det klantigaste jag har gjort inträffade i våras när vi trollade lax på Vänern vid Olyckan norr om Baggerud. Såg att två djupriggsspön böjde sig sakta på den ena riggen. Tänkte att det måste ha satt sig nö skräp på. Vi tog upp båda spöna men det fanns ingenting. Sen när vi vevar upp djupriggslodet så att det kommer till ytan så ser vi att det sitter en Bomber 24A i Steensson-färgen i nån grej ovanför lodet. Å va kul, en gratis fin wobbler. Sen såg vi att det hängde en spänd lina efter. Fan det sitter ett spö på också sa jag till pappa. Men sen händer det som inte får hända. Jag får totalt hjärnsläpp och försöker peta loss wobblern istället för att dra in linan först. Så det hela resulterar i att wobblern lossnar och hela paketet flyger iväg, med krokarna några cm från handflatan och går till botten igen. Då blev inte gubben glad. Trodde han skulle strypa mig. Dä ä ju inte varje dag man lyckas träffa en wobbler med ett spö efter som någon har tappat i på Vänern. Bottendjupet var 18 m och vi körde grejerna på 8 m så spöt har lagt sig på botten sen har wobblern flytit upp och sen körde vi på den. Har inte riktigt kunnat släppa detta än

Kommentera

• Min enda sommarklantning var inte så dyr eller märkvärdig, men ack så bittert det kändes.

Jag och två kompisar var en vecka i Finland för att basta, dricka öl och fiska lite. De är inte så erfarna fiskare så de litade stort på min kompetens. Jag ger dem tips varje dag om var vi ska fiska, hur de ska kasta och röra betena i vattnet. Jag ger dem tips om hur de ska lägga betena för att krokarna inte ska rosta, tips om hur de ska bromsa linan för att inte hamna i vassen, tips om hur de ska göra ALLTING ungefär. Dag 5 är vi lite buttra för vi har inte lyckats lura sommargäddan än. Fått lite smått, minigäddor och minigösar.

Får plötsligt första ordentliga hugget på hela veckan, när jag övergett alla fräsiga beten och tagit hjälp av min gamla hederliga Atom. Gäddan ser ut att vara runt 5 kg och mina vänner blir väldigt imponerade av min fina drillningsteknik. Gäddan släpper och jag står tyst kvar. Vevar in. Tittar på krokarna. Slöa som sniglar. Jag förbannar mina dåliga förberedelser och tar fram filen och tar loss draget från tafsen för att lättare komma åt. Filar i några minuter tills man nästan kan slipa diamanter med krokarna. Slänger i draget i vattnet. Borta.

Polarna sitter tysta ett tag, men flinar rätt flitigt. Jag är tyst. "Ett bra tips är att sätta fast draget på tafsen innan du kastar i det", säger en av dem och båda brister ut i storslagna och genuina hånskratt.

Men det är det väl många här som bekräftat tidigare. Ju oftare man fiskar, desto klantigare blir man

Kommentera

• Pungspark

För många år sedan skulle jag ner till mälaren för att prova mitt helt nyinköpta flugspö. Jag packade ryggsäcken till bredden och låste upp cykeln. Där jag bodde just då var det en s-kurva i uppförsbacke som var det enda jobbiga att ta sig över innan det praktiskt taget bara var nedför. Med spöt i handen och resten på ryggen satte jag fart upp i kurvan. Jag hinner ta ett-två-tre-fyra tramp och sen PANG! Kedjan gick av med resultat att jag ligger och kvider med blödande pung och stjärnklart i ögonen. Eftersom mobiler på den tiden inte riktigt hade nått ungdomen så fick jag skrika på hjälp. Hejdlösa gråtattacker samt obesriverlig smärta runt mitt organ, men jag fick iväg några fågelpip till skrik. En granne hade snappat upp mig och sprungit till morsan som efter undersökning av mig ringde till ambulansen.

Två dagar senare: Jag kommer hem, min första tanke är mitt flugspö och min cykel. Cykeln sket jag egentligen i men flugspöt. Oj oj. Jag hade fått spara till det i ett år, inklusive två födelsedagar. Vart var det? Grädden på moset var synen jag fick när jag kom in i rummet. Där ligger mitt splitternya flygspö i fyra delar (normalt två) och visionen kom snabbare än blixten. Jag har trampat så hårt att kedjan gått av med följd att pungen fått en rejäl högerkrok av ramen samt i fallet har jag lyckats styra in spöt i hjulet med följden.... ja ni vet.

Lyckans ost man är så fick jag ett nytt av morsan och farsan. En av de bästa dagarna i mitt liv för övrigt.
              sigpic

Kommentera

• Klantad Ja....
                Hadde präcis köbt min flytrings-parket. Med pump simfötter och allt... och naturligvis hadde jag mycke brottom med att komme ut och fiske med den, så jag åker iväg, och kommer till sjön.
                Väl är ringen pumpad och jag med allt utrustning, går för att sjösätta den förste gång, (forsök inte med champange, den går inte synder...) jag hopper i och ska ha på mig simfötter när jag sitter i ringen för jag ville ju inte ta på dom på land och risikere att man ramler i. I förste forsöker lykkas jag att, naturligvis att få så pas mycke drag i hälremmen att den får präcis så pas mycke moment att den halkar av foten och landar bara 10 cm från mina fingar spetser, Jag ska hälse och säge att dom flytar inte vilket jag gik ut ifrån utan att ha testat det. Och det går fort att gå till botten. Ca, 5m. men men jag kom ut att fiska den dag för jag hadde min flytring och 2 arme jag kunne padla med,,, det blev en kort dag, då jag är på väg ind igen bestemmar jag mig för att jag vill ha den tillbake igen, så jag prövar med 2 drag på samma lina, och vad händar dom fik tag på botten och är aldrig set sidan... Men jag ville fort farende ha MIN simfot tillbake, så jag åkte hem och bestemte mig för att komme tillbake dagen efter och dyka efter den, för jag vidste ju präcis vart den hamnade. Jag fik min simfot och jag sätter dom bara på när jag har fast grund under fötterna för jag ska fan inte ut och dyka igen, för jag tyckar abselut inte om att bada om inte vattnet är mindst 25-30 grader varmt....
                /Per

Kommentera

• Ursprungligen postat av Lakegrove Visa inlägg
                  jag säger bara; kolla mitt album. Leta efter en bild med lilla mej med en OWNER 3/0 i pannan.. Läs storyn där.
                  Var det inte jakobs spö som var lite mer jobbigt? :P
                  http://teamhajmat.wordpress.com

Kommentera

• Vet inte om det är det klantigaste inom fiske jag gjort, men något kul som hände den här våren/sommaren.

Stod på ett känt ställe i Karlstad "Göspiren",
                    Man står och kastar från massa stenar, stenarna i vanliga fall är stora och stabila, men den här gången satte jag mig i botten, skulle ta ett kliv ut för att försöka få loss betet, VRAK säger det! En av stenarna jag står på välter och plums så ligger jag i.
                    Direkt upp till bilen, av med kläderna och tar på mig flytoverallen, fortsätter sedan att fiska

Jag fick en del blickar av de runtomkring, men ingen som sa något, är ju så i Sverige

Kommentera

• Fiskade i ån och hamnade under några grenar med båten,mitt bästa spö och rulle stod i båten kvisten tog tag i spötoppen och plopp så var det borta på 5 m djup med massor av trädrötter och grenar på botten. Fy för den jag trodde inte mina ögon min ögonsten var borta en Shimano Stella med ett ytterst kompetent kolfiberspö, jag har inte fattat det än och långt mindre kunna smälta det. 9 tusen i ån pga. rent slarv. Tror ni att man kan se det med ett elod ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 139 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen