Fiskat i 30 år utan ett enda napp. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskat i 30 år utan ett enda napp.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg
    Det har varit rätt kallt ett tag nu, men idag blev det en tur till Kåsjön. Åter igen ville jag testa på något nytt, och denna gången blev det ett dropshot. Började med ett maskliknande bete som var ljus grönt på ena sidan, och mörkt grönt på den andra. Kastade ut några gånger med det på olika ställen utan någon lycka. Satte sedan på ett creature bait och fortsatte med det tills jag till slut fastnade i botten och blev av med vikten.

Sedan knöt jag fast en tafs istället och började kasta lite med en Rapala Countdown på olika djup. Kastade även lite med en liten spinnare. Gick längs med hela långsidan av sjön och testade säkert på 8 olika ställen. Inget liv överhuvudtaget.

Nu vet jag att det inte är säsong direkt, och att fisken är rätt seg (vad jag har läst mig till iallafall) Men jag fattar fortfarande inte varför jag aldrig någonsin känner ett endaste napp, eller ens ser en fisk.....någonsin. Speciellt då man tittar på alla dess klipp på Youtube där dom åker ut till någon sjö och får en fisk på första kastet......och drar upp fiskar var och varannan gång.....

Bara till att försöka igen....
    Ta kontakt med en fiskegudie och få en heldag med en som kan hjälpa dig med att hitta fisken. Lycka till.

Kommentera

• Jag har full förståelse för att det inte är optimalt att stå på ett och samma ställe, utan att man då får ha lite tur att det finns fisk just där......men samtidigt kan jag ju tycka att man skulle kunna få ha lite tur nån gång på 30 år.

Kommentera

Rubriken stämmer inte riktigt, men nästan.

Jag är en glad amatör som gillar att komma ut och fiska ibland.....alltid med förhoppningen att fånga något, men också själva känslan att bara komma ut....sätta sig vid nån sjö.....ha med sig lite kaffe och bara njuta.

Jag har så länge jag kan minnas alltid haft med mig två haspelspö ut.....ett som jag metar med och ett som jag använder som kastspö....jigg och olika drag.

Jag har aldrig någonsin fått så lite som ett napp ens på mitt kastspö.....varesig om jag använder jiggar, spinnare, wobbler, skeddrag eller vad det nu kan vara.

Och jag har alltid tänkt att det är väl bara så det är.....det kan ju inte vara lätt att få en fisk att byta på ett drag, jigg......det är väl lika lätt som att hitta en nål i en höstack....

Men så råkade jag komma över ett par svenska youtube videos idag, där ett par killar fiskar ifrån båt (Har själv enbart fiskat ifrån land) Och dom drar upp den ena STORA abborren efter den andra.....och imellanåt drar dom upp en gädda.....och jag fattar ingenting! Jag har som sagt fiskat i 30 års tid, och inte varit i närheten av att få så lite som ett napp ens......så u undrar jag ju helt enkelt vad problemet är. Har jag bara haft extrem otur eller vad?

Jag förstår att det säkerligen har en del med teknik att göra......och jag har testat lite olika vevhastigheter......olika djup......små ryck och pauser o.s.v.....men nada.

Det enda jag kan få är då jag metar......och då är det till 99% små små abborrar på max 10-15cm och någon enstaka mört.....och det är det enda jag har fått på mina 30 år.

Vet inte om det finns några tips att ge, eller om jag bara har haft extrem otur, eller måste man ha en båt för att få någon fisk?

/Niklas
        Hej Niklas, Gbg
        Du får spinnfiska med jig, skeddrag, spinnare och wobbler efter Abborre, Gädda och Gös i sjöar nära Göteborg där spinnfiske är tillåtet. Först måste du ta reda på vilka sjöar där spinnfiske är tillåtet innan du börjar kasta...

Eventuellt kan du söka inträde i fiskeklubbar som har egna eller arrenderade fiskevatten...
        Med vänlig fiskehälsning,
        Leif Engström/Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2023-04-12, 15:32.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Niklas, Gbg
          Du får spinnfiska med jig, skeddrag, spinnare och wobbler efter Abborre, Gädda och Gös i sjöar nära Göteborg där spinnfiske är tillåtet. Först måste du ta reda på vilka sjöar där spinnfiske är tillåtet innan du börjar kasta...

Eventuellt kan du söka inträde i fiskeklubbar som har egna eller arrenderade fiskevatten...
          Med vänlig fiskehälsning,
          Leif Engström/Old Firehand

https://www.google.com/search?q=34+t...hrome&ie=UTF-8
          Det är just det jag har gjort alla dessa år, utan att vara i närheten av ett napp ens. Har bara fått småfisk då jag har metat. Och jag vet inte vad du menar med tillåtet? Spinnfiske är väl alltid tillåtet.....jag har aldrig hört något annat iallafall. Det är ju det absolut vanligaste sättet at fiska på, och är tillåtet överallt (vad jag vet) Däremot kan det vara förbjudet att använda båt i vissa sjöar, trolling och annat.

Kommentera

Det är just det jag har gjort alla dessa år, utan att vara i närheten av ett napp ens. Har bara fått småfisk då jag har metat. Och jag vet inte vad du menar med tillåtet? Spinnfiske är väl alltid tillåtet.....jag har aldrig hört något annat iallafall. Det är ju det absolut vanligaste sättet at fiska på, och är tillåtet överallt (vad jag vet) Däremot kan det vara förbjudet att använda båt i vissa sjöar, trolling och annat.
            Ta hjälp av en fiskeguide!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

Ta hjälp av en fiskeguide!
              Tror säkert att det hade ökat mina chanser till att få fisk. Men att vara på en båt, med ekolod, där man kan söka upp exakt var fisken finns, anser jag vara lite fusk. Och jag tänker inte betala massa pengar för att ha möjlighet att dra upp ett par abborrar.

Även om chansen är mindre.....så tycker jag att vem som helst skall kunna ställa sig på en brygga, klippa eller liknande och ha chans till att få fisk.....åtminstone nån gång då och då.

Det är bara till att fortsätta försöka. Har lite nya tekniker som skall testas på här under vår sommar. Och får jag ingenting så är det fortfarande rätt skönt att bara komma iväg ut.

Kommentera

Nej, (spinn)fiske är INTE alltid tillåtet överallt, tvärtom! https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Det_...redskapsfisket

Kommentera

• Bara för skoj skull så kollade jag upp ett par ställen i Göteborg. Och det kostar 4-5000:- att följa med en guide ut, och kanske då ha chans till att få en fisk eller två. 4-5000!!!! Helt vansinnigt! 4-500:- hade varit lite i överkant. Jag hade inte varit speciellt intresserad om det så var gratis, men 4-5000:- var en rejäl chock!

Kommentera

• Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

Nej, (spinn)fiske är INTE alltid tillåtet överallt, tvärtom! https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Det_...redskapsfisket
                    Förstår inte.....din länk är ju till en artikel som talar om att det är tillåtet med handredskap......

Om det nu inte skulle vara tillåtet med spinnfiske i någon sjö, då är det väl isf förbjudet att fiska helt och hållet.......eller skulle det bara vara tillåtet att meta då?

Dom enda förbjuden jag har sett är som sagt trolling och liknande.....och om man får fiska ifrån båt, och ha motor eller ej.

Kommentera

Förstår inte.....din länk är ju till en artikel som talar om att det är tillåtet med handredskap......

Om det nu inte skulle vara tillåtet med spinnfiske i någon sjö, då är det väl isf förbjudet att fiska helt och hållet.......eller skulle det bara vara tillåtet att meta då?

Dom enda förbjuden jag har sett är som sagt trolling och liknande.....och om man får fiska ifrån båt, och ha motor eller ej.
                      Du får nog läsa artikeln en gång till och noggrant..fritt (handredskaps)fiske är tillåtet längs med kusterna samt Vättern, Vänern, Hjälmaren, Mälaren och Storsjön. Det betyder att i alla andra sjöar krävs fiskekort eller tillstånd från mark-/vattenägaren för att få spinnfiska eller meta.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 516 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34