Kass(t)längd med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kass(t)längd med multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Begriper fortfarande inte. I mitt huvud är det enda som
    påverkar hur mycket lina som tas in hur rotorn rör sig. Om inte rotorn ändrar rörelse ändras inte mängden lina.

    Linan läggs fler varv runt spolen ju mindre lina som ligger på men det ska inte påverka hur mycket lina som vevas in

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Hugg1 Visa inlägg
      Begriper fortfarande inte. I mitt huvud är det enda som
      påverkar hur mycket lina som tas in hur rotorn rör sig. Om inte rotorn ändrar rörelse ändras inte mängden lina.

      Linan läggs fler varv runt spolen ju mindre lina som ligger på men det ska inte påverka hur mycket lina som vevas in

      Har du verkligen läst t ex inlägg #35, rent av utfört övningen? Jag antar att det linintag som anges från tillverkaren gäller en fylld spole, ej genomsnitt. Det kan du ju enkelt kolla genom att märka upp linan vid en punkt (t ex vid lintrissan) veva ett fullt varv och märka linan på nytt vid samma punkt, sen mäter du avståndet mellan de två markeringarna.

      Det här innebär också att du måste veva snabbare med mycket lina ute för att få samma fart på betet som det kommer att ha när spolen nästan är fylld och betet är nära.

      Kommentera


      • #43
        Tror att jag fattar lite bättre. Eftersom man måste veva olika fort beroende på hur mycket lina man har ute för att betet ska röra sig med önskvärd hastighet, skulle det vara intressant att ha reda på hur mycket intaget skiljer sig.

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av Hugg1 Visa inlägg
          Tror att jag fattar lite bättre. Eftersom man måste veva olika fort beroende på hur mycket lina man har ute för att betet ska röra sig med önskvärd hastighet, skulle det vara intressant att ha reda på hur mycket intaget skiljer sig.
          Ut med ett måttband på närmsta gräsplätt och mät så får du veta.

          Dra ut hela linan från spolen... veva in tio meter åt gången och räkna antalet varv du behöver veva från dom första tio metrarna till dom sista.

          Hör av dig när du är färdig :-)

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

            Ut med ett måttband på närmsta gräsplätt och mät så får du veta.

            Dra ut hela linan från spolen... veva in tio meter åt gången och räkna antalet varv du behöver veva från dom första tio metrarna till dom sista.

            Hör av dig när du är färdig :-)

            Ja typ så eller dra ut all lina, märk lina vid lintrassan, veva ett varv, märk på nytt. Säg att du får in 50 cm med i princip en tom spole och 100 cm med en fylld spole,
            Vill du ha en konstant fart på betet så måste du då veva dubbelt så fort i början jämfört slutet och successivt slå av på farten du vevar för att behålla hastigheten på betet.

            Jag skulle om jag vore lagd så, nöja mig med att dra iväg ett långt kast, represtativt för de kastlängder du vanligen når med aktuell utrustning och börja mäta därifrån...

            Kommentera


            • #46
              Jag har försökt spåna lite på det här med vad det är som begränsar kastlängderna mest... Tänker jag fel?

              Luftmotstånd, ju snabbare ett bete kastas desto högre blir luftmotståndet. När betet når sin högsta punkt i luften har luftmotståndet nästan spelat ut sin verkan och betet faller mot jorden med nära nog konstant hastighet.

              Luftens densitet behöver jag räkna med när jag skjuter på avstånd över 600 meter men knappast när jag kastar ett bete va? :-)

              Vi kan inte fiska utan lina med ett kastspö. Tunnare linor kastar längre än motsvarande grövre och en slätare lina med låg friktion kastar längre än en grövre med hög friktion.

              Under förutsättningen att man använder samma bete, samma lina och samma friktion i rulle och spöringar borde två likvärdiga spön av modellerna haspel och multi kasta exakt lika långt under förutsättningen att bromsverkan på multirullen kan ställas till perfektion utan övervarv.

              Med en given betesvikt och med ett visst luftmotstånd blir det då linan som påverkar kastlängderna mest... eller?

              Kommentera


              • #47
                Tja låter väl hyfsar rimligt så länge inte betesrotationen ställer till det och den saken kan nog bli mer vanlig på en haspel. Den senare är nog dessutom mer känslig för hur mkt lina som läggs på, för lite lina bromsar mer på en haspel än en multi upplever jag iaf. Min subjektiva upplevelse är dock att haspel generellt kastar något längre i praktiken även om jag inte har gjort direkta jämförelser.

                Körde en helg i höstas med multi till HÖ och en senare tur med haspel, inte samma spö men båda 9'6" och nog kändes det som att den senare kom en aning längre fastän min Exsence DC var satt på lägsta bromsnivå. Fast jag borde nog tvätta kullagren i multirullen, det lär göra en del.
                Senast ändrad av anteman; 2023-01-13, 12:17.

                Kommentera


                • #48
                  Några av mina erfarenheter, ta de för vad de är, dvs med en nypa salt eller kanske ett uns av sanning? Men jag har gått den långa vägen med trim, gräsplätt, linbyten, lintjocklek, linräknare och hela baletten.

                  Att jämföra kastlängder är omöjligt när utrustningen inte är standardiserad, dvs rulle, spö, lina, bete. Sedan tillkommer vind som påverkar otroligt mkt. Och kastaren. Därmed får man ta kastlängderna som skrivs på nätet med en nypa salt. Därmed inte sagt att de inte alltid stämmer. Buster jerk II eller tiny buster är inget drag som man får långa regelbundna kastlängder med. Ungefär 1 av 10 blir en bra "träff" och betet flyger långt, 9 av 10 blir nånstans från kort till medium. 50m låter högt men är säkert görbart. Det är inget drag man sätter på för att kasta långt eftersom det tar mkt luft och därmed är risken för backslag stor. Här menar jag att kompakta strömlinjeformade träbeten (jerks) som saknar håligheter (jämfört med t.ex. westin swim eller alla andra plastdrag från kina som har håligheter i sig och viktkulor i kammare) och därmed bibehåller positionen i luften, kastar bäst om man pratar om den kategorin av beten, dvs swimbaits/jerks. I medvind flyger dessa väldigt fint och skär luften bra vilket gör att man inte behöver ta i för att komma långt. Går ju självklart inte att jämföra med kompakta skeddrag som är gjorda för att kastas långt med, det är en nivå till. Kastar man 80 m med en multi och har ett fiskedrag på så är det jättebra, ännu mer imponerande om det är en ABU med linspridare. 6500 kastar längre än 5500 som kastar längre än 4500. 2500 är ett specialfall med sin breda spole och det finns mkt goda skäl till varför den används i casting. Vill man kasta maximalt långt så är rotationshastighet på spolen avgörande och här är DC bra med sin bromsverkan, vilken tillåter en väldigt hög rotationshastighet utan att det ska trassla. I praktiken stämmer inte det här utan det blir en del trassel även här. Har man centrifugalbroms så behöver detta kompenseras med en lättare spole.

                  Med det sagt så håller jag med om Antemans resonemang om att man kastar lika långt eller kanske t.o.m. längre med haspel och den största fördelen är som alltid bekvämligheten med att slippa backslag. Jag kan dock tycka att beten roterar i högre grad i luften med haspel än multi, om det beror på tekniken eller vad det är låter jag vara osagt. Jag mätte tidigare upp mina kast med en linräknare, och visst det finns risk för lin"slip" och därmed felaktiga siffror. Numer mäter jag upp linmängden som sätts på spolen mha en linräknare och gör det noggrant inomhus och utgår därifrån.

                  För multi spelar lintjocklek inte lika stor roll för kastlängden som den gör för haspel. Fyll inte upp spolen på multi utan man kan med fördel lämna 2-3mm upp till spolkanten, det gör spolen "mindre nervös" och trasslar mindre med bibehållen kastlängd.

                  Vill du sluta gissa kastlängd med hjälp av räknade vevtag vars linintag varierar beroende på linpaketets tjocklek så köp en linräknare, finns billigt på aliexpress.
                  Senast ändrad av gabbu; 2023-01-13, 20:09.

                  Kommentera


                  • #49
                    Kul tråd!
                    Skriv gärna längderna på spön ni använder då ni mäter kastlängd, saknar det i några inlägg.

                    Ursprungligen postat av Xerup
                    En av anledningarna till att jag blev tvungen att mäta var för att jag vill minnas att några här på forumet för några år sedan menade att de kastade 50 - 60 meter eller mer med lätta beten och jag har många ggr funderat på om mitt ögonmått är så jäkla dåligt så jag kanske också kastar så långt.
                    Jag känner igen mig i det här, ja alltså inte i att hävda 60-meterskast med tiogrammare stup i kvarten.
                    Har däremot genom åren fått väldigt många (troligen hundratals) kastlängds/rullrelaterade frågor från personer vilka funnit sina längder ickeadekvata.

                    Det tog riktig fart när multifiske till abborre blev mode för några år sedan. Bland alla frågor i stil med "du som håller på med rullar, går det bygga om min så jag kastar längre?" kom ett gäng "jag kastar nog bara 45-50 meter"-påståenden ofta med syftet att framställa rullen i dålig dager. Inte sällan bestod utrustningen av en dyrare lågprofilare från Daiwa eller Shimano, något modernt bättre spö runt 7 fot samt fladdriga beten på 8-12 gram. Flera av frågeställarna rena nybörjare.
                    Underhållning jag kan sakna då jag dragit mig tillbaka från "konsultandet"...

                    Ursprungligen postat av Xerup
                    Är det någon annan här som har testat sin förmåga med multirigg som används till fiske och mätt upp flera kast repeterbart utan problem?
                    Jag har i omgångar mätt upp kastlängd med samma bete samt spö och olika rullar, i olika viktklasser. Tror jag redogjort några resultat med kast av bete på 6 gram i någon tråd på forumet.
                    Tyvärr har min procedurs legitimitet grusats av att jag inte använt exakt samma lina på alla rullar.

                    Nu har jag ett nytt "standardspö" jag tänkt använda till framtida mätningar, med lite tur kommer en tråd till våren!
                    Senast ändrad av JontaK; 2023-01-23, 12:37.

                    Kommentera


                    • #50
                      Nu är det för mörkt ute om kvällarna och helgerna är på tok för korta samt för få så tiden för att torrträna och kasta tomten blir helt klart lidande.

                      Jag plockade fram lite ul/bfs spön/rullar för att testa att kasta prick inomhus och avstånden blir inte speciellt långa och utrymmen för att svinga ett spö blir få... ungefär som att fiska i ett litet rinnande vatten med träd, buskar och stenar att ta hänsyn till.

                      Det här fick mig att inse att det verkligen är svårare (i alla fall för mig) att kasta korta och precisa kast under 4 meters avstånd utan risk för over run och trassel än vid kast på 5-6 meter och däröver.

                      Oavsett om jag flippar, dippar, droppar eller vad man nu kan tänkas kalla alla metoder att få iväg betet så måste spolen stoppas i tid och för mig blir det svårt på korta avstånd...

                      Är det nån av er som har några bra tips på hur man kan öva upp tekniken snabbare eller är det kanske bara mycket övning som gäller?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 320 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 317 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X